• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • smurfan2

"Mer blandningar så finns det snart inga riktiga svenskar kvar.
    Skrämmande"

Alltså allvarligt, en stooor majoritet så kallade etniska svenskar skaffar barn med andra så kallade etniska svenskar, så risken att "riktiga svenskar" dör ut är de närmaste århndradena inte speciellt överhängande. Och om nu de "svenska" generna skulle späs ut så mycket så att de mer eller mindre försvann om, säg, tre hundra år, så skulle vi ändå vara döda då, så varför bryr man sig överhuvudtaget?

• blommanigbg

En i släkten har släktforskat tillbaka till 1600-talet..
    Kom fram till att släkten då levde i Västergötland o fortfarande lever där... =Jag. Tråkig släkt... Hahahaha
    Några har dock utvandrat....
    Hade varit spännande om ngn kom från ngt annat land.. Men nej då.. Tråkig är man... Hahahah

• södertälje

Kitty..det var det jag ville ha fram.....vilka är dom riktiga svenskarna då?
    Samerna som befolkade landet sverige norrifrån
    eller
    jägarna som befolkade söder ifrån
    och som säkert beblandade sig med varandra,kanske det blev den svenska rasen(Ironi)

• smurfan2

De riktiga svenskarna är väl de som bor i det här landet. Och om man relaterar till sig själv som riktig svensk måste man nog mena de som bor här nu. Många klassifierar ju "riktig svenskar" som några som liknar dem själva (förutsatt att de är "riktiga svenskar"). Få av oss som lever i Sverige idag skulle nog känna någon större samhörighet med de som levde i Sverige för några hundra år sedan, med tanke på värderingar och uppfattning av våra liv. Vidare är jag övertygad om att de "riktiga svenskar" som bodde i Sverige för 150 år sedan skulle ha betydligt mer gemensamt med vissa invandrargrupper idag än med de som anser sig vara svenskar.

• Wagram

Sodertalje, ja jag tro att vi ar overrens.

For att aterknyta till fragan om "raser" sa finns det vad det galler olika folkgrupper storre genetiska skillnader mellan olika undergrupper inom varje storre grupp (dvs t ex mellan olika folkgrupper med mork hud) an mellan manniskor fran tva olika huvudgrupper (t ex mellan svarta och vita). Detta betyder att man genetiskt sett kan vara mer lika tex en person med en annan hudfarg an nagon med samma hudfarg. Det yttre sager valdigt lite om hur lika man egentligen ar genetiskt sett. Vill man hitta nagon som ar lik en sjalv genetiskt, ar det alltsa DNA analys som galler. detta sager jag for att visa att saker och ting inte alltid ar sa enkla som manga vill fa det till i uppdelningen vi och dem.

• Minna07

Det är väldigt bra att "blanda raser", något som forskare faktiskt kommit fram till! Mångfald har lätt människans framgång och snabba utbredning över jorden. Genom mångfald håller man nere sjukdomar som är genetiskt bundna.

Dessutom kan man se att länder, där det bor människor från alla möjliga håll i världen, har ett vackert folk. Helt ärligt kan jag säga att jag aldrig sett en vacker "helfinne". Finland har och har haft en väldigt låg invandring och det speglas väl i folket. Sverige som därimot tagit emot bl.a. flyktingar men även arbetskraft i ganska stor mängd under 1900-talet, har enligt mig otroligt mycket snygga och vackra människor. Vart man än vänder sig kan man peka ut några fina människor! Tex så finns det ju inget så sött (och vackert) som barn där den ena föräldern är från afrika och den andre från sverige? Den kombinationen verkar aldrig slå fel, haha!

• södertälje

...och dom var nog inte heller"renrasiga"när dom koloniserade landet sverige.
    Så handen på hjärtat hur många av befolkningen kan påstå att dom till 100% är svenskar rakt igenom alla generationer...inte jag....men jag är svensk.
    Hur många generationer av "svensk" ska man ha för att bli kallad "renrasig"...jag bara undrar.

• blommanigbg

Renrasig svensk... Det är humor det.... Googlade på det...
    Och det är en svensk lapphund. ;)

Svar på tråden "blanda raser"??