BadSector skrev 2007-06-29 23:03:35 följande:
"En "blandras" är minst trolig att bära på genetiska defekter eftersom risken för inavel är minimal alltså är det fördelaktigt"Hej fröken gentiker.Vet du ens vad inavel är?Har du över huvud taget någon ANING ALLS?Har du några som helst belägg för att "blandraser" skulle vara fördelaktiga?Var har du fått det ifrån?Vem har lurat i dig detta?Om man tycker IQ är bra så är asiater och askenazi-judar bäst.Vita kommer därefter och sist negrer, aborginer och bushmän.Blanda, och du hamnar mitt emallan de du blandar.Finns MÄGNDER med forskning på detta, testa Google eller skicka ett PM så kan du få referenser.Jag blir så jävla trött på obildade åsikter och rena dagis-uppfattningar som folk rapar ur sig om än det ena och än det andra.Det är ingen slump att nästana alla nobelpris och schackmästerskap vinns av askenazi-judar och att OS i friidrott domineras av negrer.Genetik. Gener bestämmer väldigt, väldigt mycket av vår
potential.De beseglar inte vårt öde, men de sätter ramarna och begränsningarna.Sen vad man tycker är "bra" och "dåliga" egenskaper, det är helt och hållet en fråga om värderingar.Genetik och ärftlighet däremot är INTE en fråga om värderingar, det är en fråga för forskning och venteskap, en fråga vi vet väldigt mycket om.
Jo, jag vet vad inavel är. "Blandraser" är fördelaktiga på så vis att ärftliga sjukdomar och defekter sällan "slår igenom" om inte anlaget för det är dominant förstås. Det är inget man behöver vara genetiker för att veta. Det räcker bra med grundskolebiologin för att veta att recessiva anlag kam komma till uttryck om båda föräldrarna bär på dem och att sannolikheten för att båda bär på samma anlag ökar om de är släkt.
Helt rikigt så bestämmer genetiken allt, precis ALLT - hur vi ser ut, hur vi tänker, vad vi tycker, allt avgörs av de anlag vi fått och de ramar som vårt dna tillåter. Vad som är fördelaktigt eller inte skiftar men de flesta måste nog håla med om att livsduglighet är fördelaktigt i alla lägen. En avkomma som inte är livsduglig kommer inte att föra generna vidare och genernas enda strävan (om man kan säga så för det är ju inte små tänkande varelser) är att föras vidare. Vid inavel är det större risk att avkomman inte blir livsduglig, defekt eller sjuk pga av recessiva anlag som kommer till uttryck så därför är det fördelaktigare (så tillvida att avkomman blir frisk och livsduglig för att föra generna vidare) att blanda sina gener med någon som inte har en enda liten allel som är likadan som en själv.
Angående iq så kände jag till skillnaderna mellan folkgrupperna. Min sambo har högre iq än Jola Sigmund och tycker att iq och iq-tester är vansinnigt fascinerande. Jag är inte lika "in to it" men han har nämnt det tillräckligt många gånger så att det har fastnat. Det är dock större variation inom folkgrupperna så det är lite farligt att generalisera som rasister gärna gör.