"Olika mörkhyade grupper av människor inom Afrika skiljer sig lika mkt genetiskt från varandra som vi skiljer oss från dem."
Javisst. Och det är förmodligen där fånerierna om "skillnader inom rasen" kommer ifrån.
Congoider och Negroider är olika raser.
Bushmän är inte negrer, helt enkelt.
"Hudfärg?"
Naturligtvis inte. Vi har betydligt bättre verktyg än så tillhands idag.
"Det som jag lärt mig av våra föreläsare på universitetet är att rasbegreppet inte längre används, åtminsone inte i sverige,"
Jepp, det är riktigt.
I Sverige används det inte, det har blivit fult.
Exempelvis är "rasist" något av det hemskaste du kan kalla en människa förutom "pedofil".
"eftersom ordet på svenska syftar till en genetisk indelning av människor som inte går att göra."
Här har de alltså fel eller ljuger för dig.
Indelningen går mycket enklet att göra. Titta igenom de länkar jag postat här ovan.
Vi har stor kunskap om de skillnader som finns i vårt DNA pga de 100 000 år vi levt åtskilda sedan vi utvandrade från afrika.
För 41 000 år sedan knoppade asiaterna av, därifrån har vi utvecklats åt var sitt håll.
En droppe blod räcker för att berätta om hur du ser ut, din risk för prostatacancer och också var din IQ troligtvis ligger på.
Likväl är alltså den ras du själv ANSER dig tillhöra i det närmaste identisk med den som dina gener visar att du tillhör.
"Vi kan lika gärna dela in människor i ras efter vilka som har hår eller vilka som är flintis eller som har blå ögon."
Här kommer något viktigt. Försök ta till dig det.
En uppdelning är bara vettig att göra om den hjälper oss tolka verkligheten.
Mig veterligen är enda skillnaden mellan de som har hår och de som inte har hår just håret.
Så är inte fallet mellan exempelis negrer och asiater.
MASSOR skiljer, de är de två raser som verkar stå längst ifrån varandra genetiskt.
De har väldigt olika testosteronnivåer, de svarar olika på medeciner och de bygger väldigt olika samhällen.
De har också enormt stora skillnader i IQ - asiaterna har nästan dubbelt så hög IQ som congoiderna.
Indelningen i genetiska kluster/raser/whatever ger alltså ytterliga information utöver just vilken ras man tillhör.
En indelning i håriga och flintisar ger enbart den informationen, och är alltså helt meningslös.