• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • cartwright

Ras o ras, ja det kan ju tolkas lite olika.....

• Lolilla
    vagabond77 skrev 2007-06-22 00:30:11 följande:
    Homo sapien är ingen ras utan en art. :)
    Kan ju diskuteras. Det finns hur som helst bara en ras. I varierande fäger

Ordet ras är en biologisk term som används för att definera olika arter i undergrupper med hjälp av genetik. Arten Homo Sapiens kan inte defineras i sådana undergrupper på grund av att den genetiska variationen inte är tillräckligt stor eftersom ingen population har varit genetsikt isolerad tillräckligt länge för att en skapa en separat evolutionär utvecklingslinje.
  • vagabond77

"DNA-variationer mellan individer i samma population kan uppgå till 1,5 procent, medan den statistiska skillnaden mellan människor i olika världsdelar genomsnittligt är högst 0,1 procent."

"En gammal myt är att det är önskvärt med rasrenhet, något som kan vara skadligt enligt nutida biovetenskap. När husdjursraser standardiseras, använder man inavel. Det innebär ökad risk för att sjukdomsgener ska slå igenom. Myten grundar sig i det genetiska självhushållet i äldre tiders lantbruk. För att gardera sig mot riskabla slumpvariationer måste odlaren minska det genetiska urvalet. Djurraser och växtsorter renavlades. Så uppstod idén om värdet av ?den rena rasen? och ?det rena blodet?, som senare överförts på det mänskliga samhället och så småningom gav upphov till rasismen."

Visserligen wikipedeia, men intressant...

• Nellee

Jag orkar inte läsa igenom 48 sidor. Kan säga att jag såklart tycker att alla ska vara med den personen den blir förälskad i, spelar roll vart han/hon kommer ifrån. Min son är en så kallad "blandras"

I Sverige tar man avstånd från ordet ras när det gäller människor. Jag har bott och bor i omgångar i USA och där tas ras upp många gånger, på jobbet, sjukhuset, skolan osv, man ska fylla i vilken ras man tillhör. African-Americans kan göra det om de vill på en ansökan till en utbildning till ex läkare eller jurist.

När jag har varit i Sverige ett tag tycker jag att det är sjukt att dela upp människan i raser, när jag bott i USA blir det naturligt eftersom ex en rättsläkare kan se på ett skelett om en människa är ex svart eller vit för att vi är uppbyggda olika. Tycker i alla fall att vi alla är människor, och det spelar ingen roll vart man kommer ifrån. Klart man ska vara med den man älskar.

• vagabond77

Skrev bara att Homo sapien var en art,
    som du själv skrev sen :)

Alla människor på jorden ingår i Arten Homo sapien.
    OCh precis som du säger går det inte att dela in människan i raser. :)

Lolilla skrev 2007-06-22 00:37:09 följande:
    Arten Homo Sapiens kan inte defineras i sådana undergrupper på grund av att den genetiska variationen inte är tillräckligt stor eftersom ingen population har varit genetsikt isolerad tillräckligt länge för att en skapa en separat evolutionär utvecklingslinje.
  • Häxan Jia

Människan är ju en art som kan föröka sig med varandra och dessutom få fertil avkomma..... så jag ser inget fel..

*Stolt SLAMPA och BLANDRAS *
  • Anna81

jag tycker att det är helt ok, blir man kär oavsett hudfärg så ska man ju skaffa barn, sen om den ene är finsk,polsk afrikan lr vad det nu kan vara. Ett barn är ett fint tecken på kärlek oavsett.

Att folk ens orkar dela in folk i fack, jag tänker inte ens på om det är en invandrare lr svensk som står brevid mig. Måste vara oerhört jobbigt att ränka på sånt. Det finns ju större problem lixom.

• challis77

Är man kär spelar det väl ingen roll om det är en man, kvinna turk, iranier, finne, svensk, afrikan etc?

Svar på tråden "blanda raser"??