• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • FruMansour

Virriga Vera skrev 2007-06-29 07:55:20 följande:

Jag visste inte att det fanns en Svensk människoras. Jag måste ha sovit på den biologilektionen.
    Håller med (igen)..

Känner mig lite tråkig som enbart "håller med" och inte kommer med nått eget.. Är bara lite för trött. Brukar inte vara den tysta personen annars. Så blir det om man sitter och ugglar framför Familjelivs Forum till 3.00 på natten...när man sen har 2 småttingar som vill upp tidigt dagen efter.
  • FruMansour

Kan erkänna att jag lärt mig mycket här inne..

Jag visste att det inte fanns en SVENSK människoras, men jag trodde att araberna var en egen ras.....typ som inuiter, osv.

Trodde därför att jag hade blandras-barn .. hm..inte så fint formulerat men ni förstår vad jag menar.
    Men efter att ha läst allt här inne så förstår jag att det inte är så. Tur att man kan lära sig nått här inne oxå..... :)

• Göteborgskan
    FruMansour skrev 2007-06-29 09:29:57 följande:
    Tur att man kan lära sig nått här inne oxå..... :)
    Jag har faktiskt också lärt mig mycket genom mina ändå relativt Få besök här inne.. =)

De dagarna jag tvivlar på mig själv, kanske mår lite sämre.. Eller rent av hamnar i en depressionsperiod, tar jag mig bara en sväng in hit.
    Då inser man att Puckon finns det gott om.. Och att jag verkligen inte borde tvivla på mig själv.. Jag verkar i alla fall ha nån form av liv.. ;)
  • Virriga Vera

Jag har en paroll som jag lever efter, det är bara att konstatera att den är användbar även i denna diskussion.

Ner med enfalden och fram för mångfalden!!!!

• Snirkel

Inte ens med det system som Linné hittade på så går det dela in människor i biologiska raser

Linnés system heter "det sexuella systemet" och delas in enligt: domän, rike, stam, klass, familj, släkte, art, underart och ras med diverse subgrupper.

Vi delas då in enligt;
    Domän: Eukaryoter (Eukariota)
    Rike: Djur (Animalia)
    Stam: Ryggsträngsdjur (Chordata)
    Understam: Ryggradsdjur (Vertebrata)
    Klass: Däggdjur (Mammalia)
    Ordning: Primater (Primates)
    Underordning: Haplorhini
    Parvordning: Smalnäsor (Catarrhini)
    Överfamilj: Människoartade (Hominoidea)
    Familj: Människoapor (Hominidae)
    Släkte: Människor (Homo)
    Art: Modern människa (H. sapiens)
    Underart: H. sapiens sapiens
    Ras: saknas.

Biologoska raser saknas eftersom människan är en genetiskt ovanligt homogen art. Arten är c:a 100.000 - 150.000 år och uppkom under en "flaskhals", dvs passerade ett stadium av så lågt individantal (troligtvis endast några tusen individer) vilket ledde till att en hel del genetisk variation försvan i inaveln.

Geografiska raser, kulturella raser, sociala raser etc finns men det är helt andra saker.

• kengru

Människan är homo sapien, det är vår ras, det finns inte olika människoraser, olika kulturella o etniska bakrunder, absolut, men inte olika raser, otroligt okunnigt att påstå något sådant.

• Andrea

Santos v2 skrev 2007-06-29 08:41:59 följande:

Man ska få skaffa barn med vem fan man vill? Vem är någon annan att dömma ? Som när SKK ska klanka ner på blandrashundar.SKK: Vi är för rena raser, men vi tycker blandrashundar också är fina och trevliga. Skillnaden är att vi vurmar för renrasigt. Går man sedan in på hundforum där många SKK anställda och SKK medlemmar hänger hör man deras riktiga åsikter. Blandraser får inte vara med på hundträffar, blandraser hir blandraser dit.Jag gör som jag gör med alla andra pretton, jag räcker fingret och låter dom leka sin pretto-lek för sig själva och håller min familj borta från deras familj.
    Haha för bra skrivet!
  • Matillin

Tycker människor som är "blandade" är dom allra vackraste.
    Så nej jag tycker inte det är fel att blanda raser

Våran prinsessa är här
  • Göteborgskan

Något som kan tyckas lite konstigt är att..

Om jag skulle säga att jag ex inte skulle vilja ha barn med en utländsk man, gifta mig med en korean, eller kyssa en indian..

Då e man alltid rasist..
    Nånstans verkar det som att alla som accepterar allt är de som känner att de måste hävda sig.

Om Evert träffar en Thailändska å tar med henne hem till Sverige, ifrågasätter inte jag det. Jag vet bara att JAG aldrig skulle göra samma sak.

Men om skulle säga:
    - Jag skulle aldrig ta med mig en Thailändska hem.. då e det för att jag e rasist, trångsynt, lider av okunskap... yada yada..
    Istället för att jag faktiskt bara inte har något intresse av Thailändskor eller inte är attraherad av varken utseende eller levnadssätt..
    Men då e man väl rasist då också eller??

Jag tycker folk kan i såna här diskussioner vräka ur sig en massa konstiga saker..
    Oj, hon sa svartpeppar.. Vad fan e hon rasist eller?? ;)
    Nej, men folk använder ord utan att veta vad det är verkar det som..

Och om man kallar en person för rasist för att de inte tycker samma sak, verkar vara fallen i de flesta av dessa situationer.. så e det ganska många här som lider av okunskap.
    Man kan faktiskt välja bort saker av flera orskaer än HAT.. (!!)

• Snirkel

Göteborgskan skrev 2007-06-29 20:07:00 följande:

Något som kan tyckas lite konstigt är att..Om jag skulle säga att jag ex inte skulle vilja ha barn med en utländsk man, gifta mig med en korean, eller kyssa en indian..Då e man alltid rasist..Nånstans verkar det som att alla som accepterar allt är de som känner att de måste hävda sig.Om Evert träffar en Thailändska å tar med henne hem till Sverige, ifrågasätter inte jag det. Jag vet bara att JAG aldrig skulle göra samma sak.Men om skulle säga:- Jag skulle aldrig ta med mig en Thailändska hem.. då e det för att jag e rasist, trångsynt, lider av okunskap... yada yada..
    Sant. Jag attraheras inte av män med asiatiskt utseende men jag har inget emot dem. Jag attraheras inte av män med underbett, män som är kortare än jag, tunnhåriga män etc, etc. Jag är faktiskt ganska petig så det är inte många som attraherar mig men det betyder inte att jag hatar övriga eller ens tycker det minsta lilla illa om dem.
Svar på tråden "blanda raser"??