• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

nja beror lite på kunskapen oxå hos en själv.....
    har man noll koll så ska man nog hålla sej till privatpersoner men tyvärr så brukar risken för inavel vara större privat.
    zoo plockar ju hela tiden in nya.
    tacka vet jag VF.... då är jag ganska säker på att den inte är sönder avlad

• Vinter81

Hej Blockflöjten

Välkommen hit.

Vad jag vet när det gäller kampfiskar ska man ta bort hannen från ungarna och låta dem sköta sig skälva men det är noga med vatten värden och annat.

• Madeleine79

Hej, har 2 akvarium, ett på ca 600liter, däri har jag ett lekande par Påfågelciklid, ett lekande par Jaguarciklid, 1 Eldstjärt, 2 Scalare, 1 Guldfisk och en ciklid som jag inte vet vilken sort den är=)Har även flera olika slamsugare som jag kallar dom, däri=)
    I det lite mindre akvariumet att jag yngel från Jaguarerna, vet inte hur många men runt 100st, dom är väl ca 2mån gamla nu, det va jätteintressant att följa dom från början. Se på när föräldrarna skyddade dom och flyttade runt dom i hela akvariumet=)

• blockflöjten

Ja tack det är verkligen inte lätt det här med fiskar. Men som sagt himla kul!

När jag bodde hemma hos min mamma och hade fiskar så hade jag dem i flera år utan att de dog jag kunde byta vatten hur mycket som helst utan att koppa in dem och de växte och frodades. Mina scalarer åt upp mina guppies så jag fick köpa nytt akvarium till dem (guppisarna).
    Jag vet inte varför det vattnet var så himla bra det är jättemycket kalk i vattnet kan det vara bra?
    I alla fall sedan flyttade jag hemifrån och fiskarna dog på löpandeband hur mycket jag än pysslade med rätt värden osv. Nu bor det två gamla gubbar i mitt gamla akvarium hemma hos mamma och hon undrar hur länge de tänker leva för bra vatten tycker hon. Det är en pakistanbotia och en diamanthaj hur länge kan de leva? Fast egentligen så tror jag att mamma gillar dem jag tycker lite synd om botian bara för den vill nog gärna ha lite sällskap.

• Vinter81

Madeleine79

Det låter ju riktigt spänade med dina fiskar.

Jag har alltid undrat när man har ett så stort akvarium som du har måste man förstärka golvet då?
    För det väger vell ganska mycket kan jag tänka.

• Madeleine79

Vinter81: Golvet behöver inte stärkas, beror kanske på vart man bor=) Det är jättespännande att följa fiskarnas utveckling o allt=)

• Giz the wiz

botia kan väll bli iaf 14 år å hajen ja 30 har jag för mej

nja slår man ut fördelningen på karets yta så blir det en jätte liten belastning per kvadrat cm...... vi bor i betonghus så ett 2000 kan vi ha utan problem, tyvärr så måste man be om tillstånd och jag tror inte vår värd går med på det

nu ska jag dra hem ett 260L så med de jag har så kommer jag upp över 300 och borde ha frågat då meeeeeeeeeen det han inte vet det mår han inte dåligt av

ev så får jag dessutom hem ett 109L och ett 29L oxå som ska provas
    hmmmmm mitt hem kommer bestå av kar asg.

i morgon ska jag iaf hämta hem den där förbenade blå räkan och 2 zebra botia

• Chozzzan

har med två akvarium =) i det stora har vi en piraya som heter Ernst haha. och lite andra fiskar som är hans mat =) så har vi ett litet akvarium med två dalmatiner molly och en drakmal =)=)

• Vinter81

Hej välkommen Chozzzan!!
    Piraya det låter spänade.

• blockflöjten

Tack humbela då ska jag hälsa mamma det hon blir nog glad om hon får ha sina älsklingar kvar i tjugo år till he he...

Svar på tråden Akvariefiskar