• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Humbela

Ja det är ju inte roligt men vad ska man göra.
    Jag vill att det jag har beställt ska komma så jag får prov det där saltet

• Vinter81

Hej Humbela
    Jag tror inte att det var simblåsan för nu har en hona börjat likadant hon uppförsig som att hennes bakfena är förlamad men äter bara hon får tag i maten.

Men jag har inte kunnat hitta en sjukdom detta stämmer in på.

• Giz the wiz

hmmmm sätt dom i karantän om du har möjlighet så ska jag höra mej för lite.
    inga prickar, sår, utåt stående fenor eller ngt?

hur beter dom sej, bara förlamade? låter jätte konstigt men återkommer *gräver ner mej i fisksjukdommar*

• Vinter81

Humbela

Nej inga utstånde fjäll eller fenor eller konstiga prickar bra som att de inte kan rör bakfennan och sedan dör ganska fort efter att de visar symtom. Lever inte mer än 24 timmar.

• Giz the wiz

gör ett litet vattenbyte iaf.....
    till att börja med *letar vidare*

• Giz the wiz

oki tråkiga nyheter.
    det där är troligen genetiskt som framkommer vid tex inavel
    så som krökta ryggar.
    det syns inte på ungfiskar utan kommer när dom växt klart.

men samtidigt skönt att veta att det inte är en sjukdom som dödar allt i karet.

• blockflöjten

Hej jag tycker att fiskar är skoj men har nu en fråga om det är någon som har koll på kampfiskuppfödning? Jag lyckades få fram äggen men hanen åt upp ungarna så fort de hade kläckts och om jag tog bort honom så ramlade ungarna ner på botten och dog. Kan de bero på att han var inavlad och därför inte hade kvar rätt instinkter?

• Giz the wiz

noppe han är nog "för ung" och inte alla hannar som är lämpliga avelshannar oavsett inavel eller inte å sen är det aldrig bra att avla på sånt man vet är inavel...........

• blockflöjten

Nej nu har jag inte kvar några fiskar längre tyvärr. Min pojkvän vill inga ha. Men i framtiden så ska jag göra ett nytt försök och då skall jag köpa fiskar från någon som har lite koll och inte från en djuraffär.

Svar på tråden Akvariefiskar