• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

nja helt svarta är dom inte men hannen är färgad ända upp till huvudet och honorna till mitten av magen....... så jag hoppas på yngel som färgar högre upp

du har ju även www.pwss.se och www.firren.se
    firren har jag testat och nja lite sega men jag lyckades beställa när typ alla beställde så dom var ganska överbelastade

• Giz the wiz

phu nu har jag storstädat 54an....... inte bara VB utan plocka ur det helt, blir så jävla skitigt med alla yngel ju.
    nu är det bara resten av karen kvar och nästa månad så landar ev ett juwel rio 240 här.....
    ska ev testa ett och göra ett utlåtande..
    me like
    är sååååååååå nyfiken på www.aquastyle.se/images/prodimages/mini_wall_photo_env2.jpg
    det märks inte att jag brinner för akvarium va

• Vinter81

Humbela
    Då är vi två som brinner för det.

Jag försöker sälja iväg lite akvarium som jag inte använder har sålt ett 50liter och försöker bli av med ett 95liter.

Men fast jag vet att jag håller på att sälja är jag sugen på att köpa ett litet till. på så där en 30-40liter ett som skulle bli ett mer permanent yngelkar. Just nu har jag dom bara i en plast bytta med lock och den är ju inte så fin att titta på. Men gubben skulle nog få spader det skulle innebära att jag har tre kar.

juwel rio 240liter låter spännande. Vad ska du ha för fisk idet i så fall?

• Giz the wiz

det kommer bli anpassat för praktbotian och malarna
    ev så går min stam ner oxå.... vi får se kan ju få för mej att hitta på ngt helt annat oxå

www.pwss.se/product.php&cat=646&page=1
    heeeeeeeeelt underbart akvarium, har haft äran att testa ett och växterna växer som bara den, lite alg problem första veckan men det var lätt återgärdat med att mörklägga det i ngt dygn för att sen köra ljuset bara ngn timme i taget å sen öka på.
    så ska du ha ett yngelkar med mycket växter så rekomenderar jag det. tyvärr så är upphållningen av locket värdelöst så man får va lite försiktig så men det är en piss i havet mot hela karets positiva sida... dessutom är dom skit snygga.

• Vinter81

Humbela

Ja det där är jätte fina akvarium men jag säger bara en sak inte ett sånt där en gång till.
    Det där var ett av de första akvarium jag skaffade mig och höll på bli tokig. Det måste ha varit ett måndags ex.
    De satt fläcktar på det baktill som levde om någonting så fantastiskt och sedan kunde lysrampen börja skaka så hella akvariet vibrerade. Mina fiskar hade vitaprick en gång och det var jämt så jag bytte mig ett annat kar.

Men jag håller med om att det är väldigt fina.

Nu börjar det hällregna här och jag som hade tänkt ta en promenad.

• Giz the wiz

näääää det är guppyhotellen har testat dom oxå
    www.pwss.se/product.php&cat=667&page=1

vad man kan göra på guppyhotell och mollyhotel (modellen större) är att vända fläktarna och dra igång saltvatten i dom funkar tydligen toppen.

• Vinter81

Humbela
    Jaha är de en anna sort.
    Men bara jag ser något som påminner om de så börjar jag se rött.

Jag måste börja komma på hur jag ska bli av med alla mina yngel.
    jag har funderat på att höra om zoobutiken vill ha dem.
    Men vill han inte det så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
    Hur många kar har du förresten?
    Bara nyfiken.

• Giz the wiz

har 3 i gång just nu
    enligt mej åt fanders för lite

zoo är ett alternativ, ett annat är att annonsera på tex plantswap.se och akvarietorget.se alt blocket......

vad har du för yngel?

• Vinter81

Humbela
    Guppy yngel.
    Försts omgången börjar vara fullvuxna nu.
    Men jag har två honor till som är redo att spricka. Så jag kan ju inte ha hur många som hälst.

• Giz the wiz

gör en rensning bland dom vuxna och behåll yngel, på så sett så har du alltid unga "avelsdjur" och håller stammen fräch.
    dessutom brukar det va lättare att bli av med fullt utfärgade fiskar.

såg i min stam nu en krokig smälfet hona så jag fundrar på att isolera henne i ett eget kar så ingen hanne befruktar henne mer, tyvärr så räcker en befruktning till 5 kullar men har inte hjärta att avliva henne heller, hon verkar pigg men är troligen gammal.

Svar på tråden Akvariefiskar