• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej

De är inte lång livade direkt då.
    Jag tycker bara det är tråkit att de ska dö så snabbt.
    men man kan ju alltid köpa några nya om man vill men jag har några yngel så vi får vell se om de överlever.

• Vinter81

Glad Midsommar allihopa!!!
    Åker till södra delen av vårat land ett tag.

• Vinter81

Hej Hoppas alla har haft en bra midsommar!!!!

Hur skulle ni göra?

Mina fiskar verkar ha fått bukvattensot igen jag har köpt medicinen som är i brustablets form det står att man ska tillsätta i tabelt baktapur direkt per 50 liter vatten men mitt akvarium är på 80Liter och tableterna går inte att dela.

Ska jag sätt i en tabelt eller ska jag sätta till två och överdoser a med 30 liter ungefär?

snälla någon svara

• Juliettans

Vinter 81>>
    Går det inte att tappa ut ca 30 liter o sedan tillsätta tabletten? Töm bort vattnet och tillsätt nytt om några dagar?! Så hade jag nog gjort.

• Vinter81

Tokiga julia tack
    jag ska se om det går.

Hur har midsommaren varit då?

• Mammanseko

Igår kom vi hem med 15 kardinalteror och 5 platyn, som start och på affären sa de att kardinalterorna var experter på att spela döda men imorse var 11 stycken döda och halvt uppätna

• sordin

Hjälp

Hej vad göra ! minna "musse pigg " fiskar är döende. 2 har dött de var fyar från början. och när vi fick dem såg det vita ut...... och nu dör de. ska man bara vänta på att  de  dör eller  ska man ta upp de två som är kvar och pola ner ??
    inngen annan fisk dör

tycker att det är olustit båda delarna.Gråter

Lev i nuet och njut av det.
  • Giz the wiz

oj mycket fiskdöd här........

mussepiggen:
    gör ett delvattenbyte omgående (50%) sen gör du 30% dagligen i en vecka.
    prickar? uppsväldhet?

du med tetrona:
    ditt kar var helt nystartat?
    ngt vattenberedningsmedel?
    temp?
    tetror är lite känsliga och inte en startupp fisk.
    ta och håva upp dom döda och gå tbx till affären med dom, du kan helt enkelt fått sjuka fiskar, eller liknande.
    ta även med ett vattenprov som dom får kolla upp.

• Mammanseko

du med tetrona:ditt kar var helt nystartat?ngt vattenberedningsmedel? temp?tetror är lite känsliga och inte en startupp fisk.ta och håva upp dom döda och gå tbx till affären med dom, du kan helt enkelt fått sjuka fiskar, eller liknande.ta även med ett vattenprov som dom får kolla upp.
    [/citat]

Ja det var nystartat!
    Har gjort allt som man ska, haft det stått och haft i det där blåa medlet mot koppar osv. Temp på ca 25 grader.
    Sambon ska gå tillbaka dit efter jobbet, fiskarna har jag redan spolat bort så vi får se vad de säger.

Svar på tråden Akvariefiskar