• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vasen

Har en malfråga om det finns någon kunning här?

Har ett litet yngelakvarium- 10 l- med svärdbäraryngel och en mal, en fredlig, lång, fläckig mal av någon vanlig sort. Allt som oftast har jag upptäckt malen flytandes på rygg under filterbehållaren. Det är en liksom fristående filterbehållare med lite plats under. När man knackar på rutan simmar malen iväg.

Har två likadana större malar i det stora akvariet och har aldrig sett dem flyta omkring på botten på detta sätt. De håller sig iofs mest under växter och bakom rötter så de syns inte till så ofta.

Är det vanligt att malar ligger och sover på detta underliga sätt, eller är den sjuk tro?

• sordin

musse pigg fiskarna det är bleka magra. sej till ock med sjuka ut

Lev i nuet och njut av det.
  • Giz the wiz

kanske filtrarar allt gött som hamnar vid pumpen.
    kan oxå va dålig syre/cirkulation som gör att den håller på så där.
    10L med en mal känns lite tight men allt beror ju på stl.

hade en brun drakmal som va ap dryg på att envisas med att simma uppåner spec när man utfodra, visa sej att den arma kraken som enligt butik skulle klara sej fint på algerna som blir ett kar var utsvulten och vår lilla pump hmm som var för 60L i vårat 300L var åt fanders för litet.

sen har jag i bakhuvudet att bruna malar bleknar när dom är sjuka....

• Giz the wiz

har du ektozon hemma?
    testa ett saltbad kanske.
    web.telia.com/~u40308146/ektozon.htm

sordin skrev 2007-06-25 14:49:36 följande:
    musse pigg fiskarna det är bleka magra. sej till ock med sjuka ut
  • Vasen

Ja, den håller sig i allmänhet vid pumpen så det bästa hamnar nog där. Det lilla akvariet växer helt igen med alger utan mal så vi skaffade denna för att hålla rent. Vi brukar ju mata den med lite extra mat, men den är sällan intresserad.
    Tänkte flytta över den till det stora akvariet, men vill ju inte flytta den om den är sjuk och smittar de andra. Den var ganska blek när vi skaffade den, men nu har den samma färg som de andra malarna har. Svårt det här. Vi har en pump som är för 60 liters kar så jag tycker att den borde räcka för pytteakvariet.

• qenzo

Jag skulle inte rek att du håller så mkt fisk i ett så litet akvarium.
    Dra ner på fiskantalet och du ska se att ditt kar kommer att bli ngt lättare att sköta.
    Sedan stämmer faktiskt regeln, ju mindre kar ju större problem.
    Om du sedan också räknar på tumregeln 1 cm vuxen fisk/l vatten så är dina 60 litrar snart slut.
    Räkna då bort de litrar som växter, pump och grus tar upp med.

IssaPissa skrev 2007-06-25 14:25:15 följande:
    Just nu är det 4 kardinaltetror och 5 röda platyn. Tanken är väl att tetrona ska vara 10 stycken.Akvariet är på 60 liter.
  • qenzo

Att malarna suger sig fast under ngt är inte alls ovanligt. Det kan vara rötter, stenar eller som du säger, pumpen.
    MEN... jag måste säga att ditt lilla kar är för litet oavsett mal.
    Det finns helt enkelt inga malar som är anpassade för så litet boende.

Vasen skrev 2007-06-25 14:48:24 följande:
    Har en malfråga om det finns någon kunning här?Har ett litet yngelakvarium- 10 l- med svärdbäraryngel och en mal, en fredlig, lång, fläckig mal av någon vanlig sort. Allt som oftast har jag upptäckt malen flytandes på rygg under filterbehållaren. Det är en liksom fristående filterbehållare med lite plats under. När man knackar på rutan simmar malen iväg. Har två likadana större malar i det stora akvariet och har aldrig sett dem flyta omkring på botten på detta sätt. De håller sig iofs mest under växter och bakom rötter så de syns inte till så ofta.Är det vanligt att malar ligger och sover på detta underliga sätt, eller är den sjuk tro?
  • qenzo

Lägger också till att de absolut BÄSTA algätarna inte är malar, utan Räkor och "Äppelsniglar".

• Mammanseko

Men det är juh bara 15 fiskar totalt? Just nu är det juh bara 16 cm totalt iom att det fattas några tetror.

Jo jag vet att det är svårare att ha ett litet akvarie sedan Zoorf-kursen men mer än 15 fiskar måste man väl kunna ha? När 10 av dom e småttingar?

Svar på tråden Akvariefiskar