• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • pisces74

Wero:
    Snygg bild på discusen din!! Har säkert tagit ett tiotal bilder på mina fiskar, utan att fånga en enda som inte blev suddig Fundersam

Vinter81:

Tack! Det är ett 450 liters.
    Men vi har en BTN-kopia som ,Giz the wiz också skrev, stjäl plats, och som dessutom inte når ändå upp till kanten. Så första morgonen när jag skulle titta till dem så var akvariet TOMT! Förvånad Hehe, de hade simmat över och höll till bakom bakgrunden!
    Nu har vi åtgätdat det med ett tunt nät där de kunde simma över.

Vi ska byta till en slimline istället, när fiskarna börjar kräva mer utrymme.

(¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Chozzzan

en liten fråga.. jag såg glasmalar häromdagen när jag var i en djurafär.. någon som haft sånna?? dom var juh jätte fräna, man ser typ bara huvudet sen är dom genomskilnliga med två sträck, antar att det é ryggrad å tarm eller nåt..

• Vinter81

Chozzan
    Jag har tyvärr aldrig haft dem så jag kan inte hjälpa dig.

Här har det ös regnat hela dagen SUCK

• Mammanseko

Oj, nu får vi snart ett akvarie till som är större.
    Fiskarna skulle få flytta till en utedamm, tror det är karpar de haft där i men själva akvariet med tillbehör får vi.
    Vet ej storlek men blev väldigt sugen då vi knappt får ha några fiskar i det vi skaffade nyss. det blri givetvis kvar men har lite funderingar till det nya.

Tror inte att det är rambyggt så det ska stå på frigolit men vad ska man ha det på för möbel?

Det ska då stå i vardagsrummet på ett parkettgolv där vi har hyffsad koll på vad reglarna går någonstans.

• Metropolis Diana

Varför är det så himla svårt att sälja större akvarium? Tror folk at det är jobbigare med stora än med små? Det är ju tvärtom...

Har sänkt vårt 220l från 3500:- till 2000:- på blocket. Inga svar! Allt ingår och fisk..ska man skänka bort det då eller?

Blir så trött...

• Mammanseko

Metropolis: Tror itne vanligt folk förstår hur dyrt det är att starta upp ett akvarie från början, kanske därför de är snåla!?

• Metropolis Diana

Ja, vi köpte visserligen vårat jättebilligt sprillansnytt(ouppackat) direkt från fabriken. Kostade typ 1400:-

Men pumpen, , rampen, lysrör, doppvärmaren, sanden, grottan, fiskarna, håv, skrapa, mat, ph-medel, o andra medel och alla växterna... det bara fortsätter.

Vårat är jättefint med ställning och Heltäckande ramp som inte är så pjåkigt att ha.

Vi säljer det bara för att slippa släpa med det 30 mil nu när vi flyttar.

• sordin
    Metropolis Diana skrev 2007-06-29 12:58:42 följande:
    Ja, vi köpte visserligen vårat jättebilligt sprillansnytt(ouppackat) direkt från fabriken. Kostade typ 1400:-Men pumpen, , rampen, lysrör, doppvärmaren, sanden, grottan, fiskarna, håv, skrapa, mat, ph-medel, o andra medel och alla växterna... det bara fortsätter. Vårat är jättefint med ställning och Heltäckande ramp som inte är så pjåkigt att ha. Vi säljer det bara för att slippa släpa med det 30 mil nu när vi flyttar.
    hej. om inte ge det till dagis  
    Lev i nuet och njut av det.
  • Giz the wiz

problemet med akvarium som är beg är att man inte vet vad man får.
    lysrören måste oftast bytas ut (helst ska man byta dom var 6e månad).
    pumparna är ofta utan garanti, man vet inte säkert hur karet förvarats, hur länge det stått tomt och läckgaranti finns inte.

det är mega dyrt att köpa kar nya visst men bla kan man ta dom på avbet, få garantier osv.
    är ju safftigt mye pengar som ska upp
    sen är det helt fel tid nu, folk ska på semester osv till hösten börjar akvarie"hysterin" sen avtar den till dec-mars för att öka på i april..... men ja hösten är bäst fisk/akvarie tid.
    iaf här uppe.

vägen till giz hjärta går via kladdkakan =)
  • Metropolis Diana

La ut annonsen i maj tror jag. Vårat är ett år gammalt och igång, dvs så vet köparen att det inte läcker.

Hur flyttar man fiskar 30 mil? De får inte plats i några påsar....

Vi ska ha dem i en tät tunna, gjort så förut, det svåra är att vi får starta upp akvariet där och låta det gå någon dag innan vi kan lägga i dem, får väl hålla på o hälla i vatten i tunnan så de vänjer sig id de nya värderna.

Så jooooobbigt! :) Nån som vill köpa!! :p

Svar på tråden Akvariefiskar