• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • MrsQ

Metropolis Diana :: Såg att du bodde i Skara det är tyvärr för långt bort annars kanske jag hade varit intresserad av dina fiskar

Har ett 540l kar som är relativt tomt.

• Metropolis Diana

Min sambo vill ha ett 500l kar också... Hade varit häftigt men vad ström de måste ta?

• MrsQ

Det har jag inte tänkt på det med strömmen alltså...
    Men vatten går det ju åt. Så min man badar ofta o jag häller mitt badvatten i karet för annars så blir det för dyrt

• Metropolis Diana

Häller ni i använt badvatten? Öhm.... Bara antar att ni inte använder tvål däri då.. ??

:)

Du menade att du avstår från att bada och ger fiskarna det vattnet istället eller?

• MrsQ

HAHAHA jo det var så jag menade, att jag avstår
    Men det var att ta i för badar det gör jag också...

• pisces74

Hej alla glada!

Har nyss matat mina "hajjar" Hehe... Jo jag undrar en sak... Mår fiskar bäst av att matas på regelbundna tider? Och hur ofta per dag brukar ni mata era?

Jag brukar slänga i så de får minst 2 pellets var ca 3-4 ggr om dagen.
    Det är växande påfågelscyclider jag har. Tror ni det är lagom?

Min sambo har haft sådana fiskar för en del år sen, och då gjorde han egen mat till dem med räkor, ägg och grönsaker tror jag det var. Men nu har han visst blivit lat för våra stackare får fabriksmat... Kanske tur det för han fick tydligen mask i sitt förra akvarium, säkert pga räkorna!!

Go kväll! Glad

(¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Chozzzan
    Vinter81 skrev 2007-06-28 20:41:35 följande:
    Chozzan Jag har tyvärr aldrig haft dem så jag kan inte hjälpa dig.Här har det ös regnat hela dagen SUCK
    jag har inte pratat med nån som har haft sånna.. ehhh jag ska nog testa endå och se om dom går i hop med Tobbe-Trollkar och Markoolio (min dalmatiner molly och drakmal haha)
  • MrsQ

Jag matar mina fiska o "hajar" en gång per dag med uppehåll 1 dag.
    Eftersom jag har ålar också så har jag fryst räkmix o oxhjärta som de får 2-3 ggr i veckan.
    Malarna får samtidigt som de andra fiskarna. Mina är trevliga o kommer fram så man får se de vackra djuren

• pisces74
    MrsQ skrev 2007-06-29 22:09:45 följande:
    Jag matar mina fiska o "hajar" en gång per dag med uppehåll 1 dag.Eftersom jag har ålar också så har jag fryst räkmix o oxhjärta som de får 2-3 ggr i veckan.Malarna får samtidigt som de andra fiskarna. Mina är trevliga o kommer fram så man får se de vackra djuren

Varför har du ett uppehåll på en dag?

Våra malar är framme å nosar på pelletsen men äter den inte. De käkar bara alger. Kanske ska ge dem speciellt "malfoder"? Usch vilka frågor, jag hör ju hur puckad jag verkar.... Ska tillägga att det är min sambos akvarium, även om jag (motvilligt när han hör det Flört) ska erkänna att jag blvit intresserad.

(¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MrsQ

Jag har fått det rådet att låta dem gå hungriga en dag bla bla bla jag kan faktiskt inte motivera varför
    Dumt va´! Har gjort så i alla år.

Kanske att det va för algväxt o liknande, jag har ingen algväxt i mitt akvarium alls

Men det står ganska murrigt också.

Svar på tråden Akvariefiskar