• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • Joshua

Tycker att det är så fruktansvärt löjligt att skrika "övergrepp"Och de länder som piercar sina bebisar har mycket mindre nickelallergi (det existerar knappt där) än vad sverige har. Sök gärna fakta innan ni beter er som hysteriska kärringar.

• xenaa

Jag förstår inte varför man ska tycka att dte är någon slags tabu sak att göra hål i öronen på en flicka.

S länge jag vet så har alla flickor i våran familj fått hål i öronen antingen vid födelsen eller nån månad efter.

Och ingen utav oss lider av allergier. Så vill du göra hål på din dotter TS så gör de.

♥Är i v.36 - BF 16 juni - 30dagar kvar♥
  • Kärnhuset

Nej det är alldeles för tidigt. Denna diskussion fördes på forumet för barn i åldern 6-12 år för ett tag sedan.

För det första så är ju örat har inte ens växt färdigt vid så låg ålder och det kan bli fult senare.
    Sedan finns det punkter i öronsnibben som har med allergi och eksem att göra så barnet kan bli överkänsligt för vissa saker p.g.a. hålet och det handlar inte bara om kontaktallergi med nickel.
    Prata med kunnig sjukvårdare så får du argument för att inte ta hål i öronen förrän de passerat ca 10 års ålder.

• Trollemamma

Det finns betydligt fler allergier än nickel ..
    När man penetrerar kroppen på ett sånt sätt att metaller och andra ämnen blir så täta med såret och huden som en piercing, så är det lättare för kroppen att skapa detta knas i immunsystemet det faktiskt rör sig om när man får en allergi ..
    Jag personligen tycker det är fruktansvärt dumt att ens utsätta de små för riskerna som faktiskt finns ..
    Kan även tillägga att jag vet vad det innebär att inte tåla div ämnen pga mina tidiga öronhål, saker jag aldig mer ens kommer kunna vara i kontakt med .. Tillägget är att endast jag i hela familjen har problemen så tänk er för !!

• Hanna1984

kärnhuset; Ingen i våra familjer har det blivit fult på.
    Och en sak till; som Joshua sa. Det länder som piercar sig har mindre allergier än här i sverige. Så så farligt kan det väl inte vara. Och risk för allergier är minimal. MEn det är klart att det finns fall. Och det är även det en sjukvårdare säger.

• Hanna1984

trollemamma; Men är du så säker på att det e pga hålen. I min o min mans släkt finns bara bra erfarenheter.
    Så vissa kanske har en jävla otur. Hoppas inte min dotter får denna otur!

• Huskatt

Vår son tog ett hål i örat på sin 9-årsdag, och han tyckte INTE att det gjorde ont. Det läkte fint och snabbt.
    MEN...det var han själv som ville göra det. Inte jag.
    Där är väl skillnaden kanske.
    Sen är det väl inte direkt världens grej med ett par hål i öronen? Funkar det inte, så är det ju bara att ta bort dem.
    Och allergier, skulle man få det tidigare då eller? Tror inte det spelar någon roll om man är 5 mån eller 5 år. Har man det, så har man.

• Hanna1984

Huskatt: Nej, det spalr ingen roll hur gammal man är.
    Man får inte mer allergier för att man gör det när man är liten.
    Och alla tycker faktikst inte att det gör ont. :)

• Trollemamma

Hanna .. jag är säker på att de allergierna är pga hålen för ämnena har inte existerat mot någon annan kroppsdel ..
    Så visst kan man hålla tummarna för att din busa slipper, för det är rätt besvärligt mellan varven ..
    I dagens samhälle växer ju antalet allergiker och ingen kan egentligen sätta fingret på varför ..

Svar på tråden Hål i öronen?