• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • Kazamm

Alltså, säg att man tar hål i öronen på sin bebis. När hon är 10 kommer hon på att hon inte fått välja själv, att hon inte tycker att det är fint eller att det är jobbigt med örhängen av någon anledning. Hon har haft hålen i 10 år då - visst att det bara växer igen på en gång när man tar ut örhängena! I alla fall tror jag inte att det blir snyggt, örsnibben blir oftast lite ojämn i alla fall.

Det är säkert jättefint och "prinsessigt" att barnet har örhängen, men det hör liksom inte hit. Tycker inte man ska göra en så permanent grej på sitt barn då det inte kan välja självt. Risken för nickelallergi finns alltid. Spelar roll om den är liten? Jag skulle inte vilja chansa även om risken var liten, med tanke på vilja enorma problem det medför om hon blir allergisk. Det finns ju "clips" om man gärna vill att barnet ska ha örhängen!

Du skriver att de flesta flickorna i din släkt tycker att det är jättefint och känner sig som prinsessor med sina örhängen. Jag hade som liten inte tyckt om det alls, jag var en pojkflicka och hade nog blivit arg på min mamma om hon gjort hål i öronen på mig innan jag kunde bestämma själv. Vid 14 års ålder gjorde jag på eget initiativ hål i ena örat - som en kille - och har i hålet en typiskt manlig ring. Skulle du kunna ta om din flicka gjorde så? Med tanke på hur viktig tjejigheten verkar vara, alltså.

• Hanna1984

Trollemamma; Men det beror nog på massa olika saker. Inte hål i öronen. :) Det är ju trots allt inte så vanligt med hål i öronen i tidig ålder på svenska barn.

• Hanna1984

Kazamm; Ja, jag skulle kunna ta om min tjej gjorde så.
    Då får hon gärna ta bort det ena. Ifall hon skulle vilja va en pojkflicka. hehe
    Och jag som haft hela öronen fyllda med hål.
    Mina öron är inte ojämna o buckliga.
    Snälla det e små små hål, som sedan växer igen.
    I värsta fall kan man se en liten prick.

• xenaa

Kazam - Måste bara påpeka att jag fick mina hål när jag var 30 min gammal. och var oxå en pojkflicka när jag var liten hatade att ha örhängen vid en tidpunkt då jag lekte med bara pojkar. så då hade jag inga örhängen.

Min mamma tvingade mig inte att ha örhängen men när jag kom upp i tonåren så hade jag örhängen.
    förstår inte vad du vill komma med ditt inlägg. Visst att det kan vara tjejigt mm. men man kan ta ut örhängena med.

♥Är i v.36 - BF 16 juni - 30dagar kvar♥
  • MissLilo

Själv fick dottern hål i öronen när hon var 5 månader.
    Inget skrik.
    Idag är hon jättestolt över sina örhängen. Ska vissa upp dem och säger fint. Inget jag tycker e fel. De syns knappt, men de finns där. Hon är en typsk flciak trotst att jag försökt göra motsatsen. Leka med bilar med henne, klä henen i tufa kläder som har inhandlats på killavdelningen. Men trotts detta springer hellre dottern fram till kläder med paljetter coh rosa och snuttissöta tryck på. HAr faktiskt överget tuffa stilen lite tack vare detta. Jag vill ju attt hon ska tycka hon e fin. (även om hon är helglittig och machar toolat galet.

• korven72

hehe jag tycker det är skitfult med små bebisar med hål i öronen. Känns som man gör dem till gulliga små tjejer. Puttinutt liksom.

Att förbjuda det kan ju dock leda till prokotaiva barn (som jag själv). Min mamma vägrade låta mig göra hål i öronen när jag va liten. Ilskan hon visade när jag som 14 åring kom till hennes jobb med piercat ögonbryn va intressant *ler*...

Men... va är några hål i öronen egentligen? Dom växer ju igen om det av någon anledning skulle bli fult?

• Hanna1984

MissLilo. Precis, barnen brukar inte skrika.
    Och dom är så himla stolta över sina örhängen. :)
    När du gjorde hålen, gjorde ni med plast örhängen el nåt annat?

• Hanna1984

svart tulpan; Ja, precis. Dom växer igen. :)
    Och jag tycker om när det är sött o puttinuttit :)
    Om hon inte skulle vilja va det.. nehe ändra stil då ta bort örhängena. Inte mer med det. hhe

Svar på tråden Hål i öronen?