• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • MammatillMeja

i vissa kulturer så skärs,av tradition och religion,småflickors blygdläppar av och öppningen sys igen.DET är könsstympning.Och enligt min åsikt så stympar man  visst småpojkar när man omskär dem oxå.men,hell det är ju kultur.

självklart är håltagning i öronen inte lika hemskt,ja vill mest peka på att försvara ngt  med att det är tradition inte alltid räcker.

• Cluedo

Jag menade kvinnlig omskärelse, där man tar bort stora delar av underlivet för att "tillfredställa" mannens begär och minimera risken/Chansen till att en kvinna ska njuta.
    I manlig omskärelse(som jag inte heller gillar) tar man ju inte bort ex. själva ollonet som skapar njutning och inte för att mannens lustar ska dämpas utan av helt hygieniska skäl..väl?

Men det var inte det du ville ha svar på.
    Om ni ska göra hål i öronen(mina tre äldsta har det också) så gå till en riktigt öronhåltagare så blir det nog bra....

Over & Out

ha de

• korven72

jag tror att mammorna är drivande i många fall till att göra hål i öronen på kidsen.

Tycker dock inte att det är det samma som könsstympning, men ibland gör vi saker av "gammal vana"... Man kan ju ifrågasätta detta på många plan.

ex. den sk traditionen..
    allergirisk
    men även ur genussynpunkt (som jag tycker är intressant)... Vi formar våra barn så himla tidigt till att bli "tjejer" eller "killar". På dagis härjar min son och får tjejerna att passa upp honom för att spelet på dagis är så. Jag tycker det är skittrist att dom inte jobbar mer med genustänk i förskolor och skolor...

• MammatillMeja
    Hanna1984 skrev 2007-05-18 14:05:29 följande:
    omskärelse hör till religion. Manlig omskärelse är fräscht. Tom många svenskar har börjat göra det nu. Och det görs också i större delen av världen!!! och det är inte könsstympning!
    de svenskar som väljer att skära bort sin förhud är,skulle jag tippa,vuxna individer?!
  • Hanna1984

Aa kvinnlig könstypning e helst sjukt.
    OCh det förekommer inte i så stor del i världen.
    Och på god väg att dö ut som tur är.
    Men manlig omskärelse gör många många många...
    Även många i vuxen ålder väljer att göra det.
    Och gud så fräscht.
    Om manlig omskärelse skulle vara könstympning tror du att männen skulle gå o stympa sig själva?????

• Hanna1984

gravIDA.. även vissa gör det på sina barn. Och ja, vuxna män också. Ifall det skulle vara könstypmning tror du att dom skulle stympa sig själva??

• MammatillMeja
    Hanna1984 skrev 2007-05-18 14:11:24 följande:
    Aa kvinnlig könstypning e helst sjukt. OCh det förekommer inte i så stor del i världen.Och på god väg att dö ut som tur är. Men manlig omskärelse gör många många många...Även många i vuxen ålder väljer att göra det.Och gud så fräscht. Om manlig omskärelse skulle vara könstympning tror du att männen skulle gå o stympa sig själva?????
    det var ju det jag sa.om vuxna män vill göra det så fine,men det utförs ju även på småpojkar,och det tycker jag är ett övergrepp.
  • Hanna1984

gravIDA.. även vissa gör det på sina barn. Och ja, vuxna män också. Ifall det skulle vara könstypmning tror du att dom skulle stympa sig själva??

• Banana82
    Cluedo skrev 2007-05-18 14:02:07 följande:
    Alla får göra som de vill, och smaken är som baken, men jag tycker nog inte att så små bebisar ska ha hål i öronen.Och om mna nu måste ha det tycker jag nog att man tar hål i öronen hos en aukt. öronhålstagare som har en maskin som gör hålet snabbt och relativt smärtfritt(kort tid av smärta).Att göra hål med en nål tycker jag INTE verka schysst mot barnet då detta inte går lika snabbt och det är säkert mer ohygieniskt....vet att många blir arga nu och som början låter...Alla får göra som man vill, men smaken är som baken....
    oh, här måste jag få säga nåt... att göra hål med nål själv är aja baja, det är inte bra, men däremot, att göra hos piercare med kanyl är åtskilliga gånger bättre än med pistol... en pistol kan inte steriliseras till 100% och krossar vävnaden vilket kan ge mer skada, kanyler är engångs samt autoklaverade, och skär ett fint snitt, och det tar inte längre tid än med pistol, utan att det smäller och gör ont efteråt, med pistol så värker det ju ett tag, kanylen gör bara ont det lilla sticket
    I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
Svar på tråden Hål i öronen?