• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • Sapho

Förjävligt rent ut sagt, även om barnet bara blir ledsen en stund. VARFÖR VARFÖR utsätta ett barn för det? Så jädra onödigt alltså!!! Både för själva övergreppet (ja ni läste rätt) samt risk för allergi.
    Blir så illa till mods när jag ser små barn har hål i örat. Vill bara slå till den människan som gjort så mot barnet.
    Ska man behöva växa upp med att ha hål i örat? Ska det vara en naturlig del i uppväxten att plötsligt undra varför man har hål i örat...ska man inte få välja det själv? Så himla skummt. Snacka om att visa upp sitt barn som en docka...inte gör man det för barnets skull iaf!!

• Hanna1984

jo, för barnets skull. Jag själv kände mig som en prinsessa.
    Har aldrig ångrat mina hål. Sen kan man ta bort dom också ifall man ej skulle vilja ha! Det är min åsikt. KAn även ta andras.
    Sapho.. Jag var aldrig ledsen över mian hål, men skulle du slagit min mamma hade jag blivit mer än ledsen!

• trollkarl

jenny b skrev 2007-05-16 22:28:59 följande:

det är egentligen 18 års gräns på det i sverige
    i helvete heller...
  • käxet

Kan inte göra annat än att hålla med Sapho. Det e ett övergrepp. Det e lika korkat som att säga att spädbarn inte känner smärta.

• Metropolis Diana

Men om man nu tar hål på sin bebis? Visst dövar man med lite is eller nåt?

Tänk förr när man opererade spädbarn utan narkos och bedövning, man utförde till och med hjärtoperationer på dem. Det är inte sålänge sen....

Så ett par hål i öronen om man bedövar lite med is, ingen undergång direkt.... Jag är glad att jag inte minns när jag fick mina hål i öronen. Jag kommer inte ihåg någon smärta....

Är visserligen spruträdd idag... finns det en koppling?

• Sapho

Hanna1984: Men alla kanske inte är som du. Alla kanske inte vill ha hål i örat när de är små barn. Ska de behöva välja att låta det växa igen då? Ska de behöva i huvudtaget göra sådanna sorters val i 3-4åldern? De kan få för sig att föräldrarna blir ledsna eller vad som helst.
    Hur som helst, finns ingen bra anledning till att ta hål i öronen på barnen innan de kan fatta detta beslut själv!

• Hanna1984

Men dom flesta flickor vill ha hål när dom är barn! All i min släkt o min mans släkt. Skulle det vara så att hon inte skulle vilja ha så tar vi bort dom. Så enkelt med det.

• kattfoten

Jag tycker personligen det är rent vansinne att ta hål i öronen på så små - kultur eller inte!

I Sverige är det ju inte kultur utan de allra flesta tycker ju tvärtom att det ser äckligt, farligt, löjligt, konstigt ut. Jag tycker att man, som förälder, ska fråga sig om man verkligen vill att mer eller mindre alla som träffar barnet tycker så om henne... Det hela handlar ju om vilket bemötande hon kommer att få!

• Hanna1984

Metropilis; Nej, inget samband. Vet sånna som aldrig vart i närheten av örhängen och som är så himla spruträdda. Jag fick när jag var liten o är inte spruträdd. Men däremot gjorde jag hela öronen när jag blev äldre också andra delar av kroppen. Och det kanske var mindre bra.

• Sapho

Jag tog hål i öronen vid 7års ålder och tyckte det gjorde förskräckligt ont! Är glad att jag inte gjorde det tidigare, och de flesta gjorde heller inte det tidigare. Fanns ingen på dagis med hål i öronen. Ska det nu bli dagis där man liksom måste ha hål i öronen för att hänga med? HEMSKT!

Svar på tråden Hål i öronen?