• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • MissLilo

Ts - Vi hade äkta guldörhänge den första tiden. Extra tjocka som man ska ha i början....nu kör vi tunnare dock.
    MEn vi tog med nål faktiskt...eller min mans avlängsna släkting gjorde det(tänker inte ens gå in på hur avlägsen..blir för långt). Hade en special nål från egypten för håltagning.

• korven72
    Hanna1984 skrev 2007-05-18 13:37:55 följande:
    svart tulpan; Ja, precis. Dom växer igen. :)Och jag tycker om när det är sött o puttinuttit :)Om hon inte skulle vilja va det.. nehe ändra stil då ta bort örhängena. Inte mer med det. hhe
    hehe. Det är skitkul med pluttinuttiga tjejkids som ser ut som små bakelser.
    jag har en son och det finns kanske tyvär itne så mycket sånna kläder för boys, men jag kanske åker dit om jag skulle få en tjej i framtiden *fniss*
  • Hanna1984

MissLilo. Ok. :)
    Men det flesta man gör med på salong är ju nickelfritt.
    Det spelar nog ingen roll igentligen.

• MammatillMeja

alltså.om man nu "ALDRIG skulle förlåta sej själv" om barnet utvecklar nickelallergi så är det ju extremt korkat att  ta den risken.

• Hanna1984

svarttulpan; det tror jag nog att du gör. :)
    för killar finns ju mestadels bara tuffa kläder. hehe

• Kärnhuset

Vad jag läst så avråder både barnläkare och sjuksköterskor från att låta barn ta hål i öronen före ca 10 års ålder. Det finns risk för allergi och det handlar inte bara om kontaktallergi som nickelallergi utan det handlar främst om att man i örat har en hel del känsliga punkter som gör att kroppen kan reagera med allergi om man tar hål i örat för tidigt, typ som akupunktur fungerar på positivt sätt så kan detta fungera negativt. Man kan alltså få allergi trots att man bara använder plast och guld! Det handlar som sagt inte bara om kontaktallergi, att undvika viss metall (nickel).
    Risken minskar med åren så för varje år man kan vänta så är risken mindre.

När det gäller hur det varit för dig så kan jag bara hänvisa till att det överlag är mycket vanligare med alla sorters allergier idag jämfört med när vår generation var små. Det ska man också tänka på och inte jämföra för mycket på när man själv var ung, utan arbeta mer förebyggande om man kan.

Jag tycker gott barn kan få vänta och ha något att se fram emot. Om man får allt innan man blivit tonåring vad har man då att se fram emot?

• Hanna1984

gravIDA... ja, men den risken ska jag ta. Eftersom risken är väldigt minimal.
    Större risk att jag skulle bli påkörd på gatan. Inte slutar jag väl gå ut för det.

• Hanna1984

kärnhuset. Tro mig det finns mycket mer att se fram emot när man är tonåring ärn ett par hål. hehhe

• papayan

Hur kan man ens komma på tanken att ta hål i öronen på små bebisar?????????????

• Hanna1984

papayan; ja, i större delen av världen görs det ju.
    Så huuuuuuur kan man komma på en sån sak???

Svar på tråden Hål i öronen?