• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • miss chilli

Pysselgalningen: Varför inte lyssna på dina erfarengheter istället för att hoppa på ditt inlägg? Tycker att det är märkligt att många fortfarande blundar för riskerna, och att man medvetet gör valet att utsätta sin bebis för dem. Och som Meea skriver så betyder faktiskt din familj ingenting i ett samband om hur vanligt det är med nickelallergi. Det är ju som att jag skulle säga att cancer inte är är en vanlig sjukdom bara för att ingen i min släkt fått det. Det är farligt att generalisera så. Bara för att jag aldrig i mitt liv haft kontakt med en människa som har cancer betyder det inte att jag inte vet att det är vanligt och att risken att få det är rätt stor. (det här kanske är en dålig jämförelse men jag försöker bara visa på att man inte kan generalisera hur som helst) Det får dig att framstå som ganska naiv att komma med ett sådant påstående.

Som ngn visade innan så får 15% nickelallergi. Och risken är större ju yngre man är när man får hål. Varför inte utgå ifrån det istället för att ingen har fått det i din släkt. Och helt ärligt så tror jag faktiskt inte att det är speciellt många som tycker att det är fint med örhänge på en liten bebis, just för att vi inte är vana vid det här i sverige och inser riskerna med det. De enda som jag har träffat på som  tycker att det är fint med hål i öronen på bebisar är personer med utländsk bakgrund(nu generalïserar jag )Men det är ju en annan fråga.

Jag kan också tycka att den här frågan har fått lite för stora proportioner. Men när inte ren fakta och folks erfarenheter når fram utan man istället väljer utifrån det att det är "kultur" och "ingen i min släkt har fått allergi"....ja då är det inte så konstigt att folk reagerar. Och tänkt om det är så att just din lilla tjej blir den första i er släkt att få nickelallergi och besvär livet ut, kommer folk i er familj fortsätta att ta hål i små bebisöron då, för att det är kultur?

• Hanna1984

det är inte olagligta tt ta hål i örona. Det finns ingen åldersgräns på det. Jag skiter i att diskutera med er. Min dotter har hål, kalla mig vad ni vill. Jag bryr mig inte.
    Och nån här inne sa väl att nickelallergie var ärftligt el? Och ingen i våran släkt har det. Dessutom så tog jag information från allt möjligt innan jag tog hål. För att vara ganska säker på att det inte skulle bli fel. Så jag tror att jag kan vara ganska trygg med att ha tagit hål i min dotters öron. Och ni som blir oriliga, jag kan lova att hon inte kommer sluta älska mig för det. För det är ungefär det ni säger. Att jag gör övergrepp osv. Det är det absolut inte och det kommer inte hon se det som heller. Och att jag tagit hål gör inte mig till en sämre mamma heller ni som försiktigt försöker att påpeka det.

• Hanna1984

meea: ja, världen är större än min släkt men.. bara för att 15% i sverige har nickelallergi i sverige så betyder det inte att det är vanligt i våra länder. I vissa länder får du håål på bb, skulle det gett sånna förödande skador skulle ALDRIG en så stor del av världens befolkning utsätta deras barn för det!!

• miss chilli

TS: jag trodde du bodde i sverige...men jag kanske har fel?

Bara en annan tanke....ts: hur många barn tror du dör i bilolyckor varje dag i länder där de inte har bilbarnstol?? Bara att inse att risktänkandet ser olika ut i olika delar av världen.

• Valkyriia

I sverige får de inte ta hål hos piercare/De som tar hål innan barnet fyllt 6 eller om det e 7år OM inte barnet själv säger att de vill ha det.

• Hanna1984

miss chilli; Men vi har bilbarnstolar.

• Hanna1984

Valkyriia; Nej, i svrrige får du inte ta hål hos en piercare nej. man måste vara 16 med målsman ja. Men på salonger finns ingen åldersgräns.

• Hanna1984

miss chilli; ja, du trodde att jag bodde i sverige. Du kanske borde ha frågat innan.

• korven72

jag hoppar in och puffar för genustänket igen. Vi som föräldrar formar ju våra små kids otroligt mycket till att bli små prinsessor och tuffa riddare. Man kan tycka att det är med örhängen på små barn är en världslig liten grej, men många bäckar små...

• Hanna1984

svarttulpan; men en tjej är ju trots allt en tjej o en kille kille. Jag förstår inte vad det e för 2007 hysteri.
    E tjej blir aldrig en kille och tvärtom.
    När dom föds så är dom ju redan formade. Den ena har snippa och den andra en snopp. Vad är grejen?

Svar på tråden Hål i öronen?