• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • MicaelochMaria

Om folk skickar mail istället för att skriva här, så är det väl för att de inte vågar stå för det? Eller?

• MicaelochMaria

Fast som du säger, jag har väl inte rätten att skriva här, mitt spädbarn har ju trots allt inga blingbling i öronen!

Tack och lov

Hejhej!

• xenaa

men Oh My God! Snäälla människor. jag fattar inte att man kan jämföra detta med övergrepp! och att se ner på en människa bara för att hon tagit hål på sin dotter. jisses. Ni har inget bättre än att hacka o hacka!

Vad ska man säga, det ingår i kulturen att göra hål på flickor, inget övergrepp och nej inget annat än hål i öronen här. Alltså inte tunga inte ögonbryn. Snälla varför ska man alltdi gå till det extrema och säga: varför inte göra i naveln oxå?

Skulle jag veta att vi får en flicka skulle jag oxå göra håll på henne i öronen när hon var några mån. Shit hoppa på mig för det.
    MEn nu väntar jag en pojke så då blir de inga hål.

Jag fick mina hål när jag var 30 MIN GAMMAL! På BB! shit man kanske skulle ha anmält sjuksköterskan som gjorde det! äsch! Så är det och kommer det alltid att vara inom vår familj. min mamma fick sina på bb, jag fick mina på bb, min lillasyster fick sina när hon var några mån gammal, min brosdotter fick sina när hon var några mån gammal och INGEN av oss har allergi eller lider utav detta!

♥Är i v.37 - BF 16 juni - 27 dagar kvar♥
  • Pinkstar
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 19:36:02 följande:
    Pinkstar; Jag har hål över hela kroppen.. iförsig tagit bort det mesta men.. Det är ett örhänge som gtår igenom örat inte nån grej som går igenom alla. Så ja, dum får du nog vara isåfall. Vet du hur hiv smittar överhuvudtaget? Så du tror allvarligt talat att om jag får blod på huden av en hiv sjuk person så blir jag smittad. Och inte mer med det, tror du att det är skillnad ifall man är 0 el 10 år då? HIV kan ju vem som helst få. Så vad har åldern med det att göra.
    men seriöst.. det är ett örhänge som skjuts igenom örat då kan de komma blod på själva pistolen, inte på örhänger, jag vet väl oxå att det är örhänget dom skjuter igenom!
    Ja HIV smittas va blod eller andra kroppsvätskor, altså är det en person med hiv som tagit ett hål i örat och det kommer blodstänk på pistolen så kan det smitta till nästa som gör ett hår eftersom det blöder när man tar hål i örat och det blir ett öppet hål,menar bara att det är en välldigt onödig risk man tar, dessutom kommer ditt barn lättare få nickelallergi..men men det är din unge, men jag vägrar att gå med på attdet är ditt barn som skulle vilja detta, det är ju du som bestämmer att han ska ha det, altså är det ju DU som vill att hon ska ha det!
  • Hanna1984

Men tror du att hiv smittar mer ifall man är yngre. Jag förstår inte riktigt din tanke. Dessutom så blödde inte min tös alls när hon tog hål. Dessutom så rengjorde dom pistolen mitt framför ögona på mig. Tjejen som tog hål hade gjort på sin dotter när hon var 1 månad gammal. Det handlar om att vi gör det på våra tjejer. Jag fick också det när jag var ung. Och jag har alltid älskat mina hål. Dom som inte har fått hål vill ändå oftast ha det runt 2 års ålder. Så vad är grejen? Skulle min dotter inte vilja ha örhängen så får hon väl ta ut dom då. Och jag kan lova att hon ej kommer hata mig för det! Och det är inget som tyder på att barn som gör hål lättare får nickelallergi. Tror du inte att man kollare upp sånt innan? Av ALLA oss kvinnor i både min och min mans SLÄKT har inte någon nickelallergi. Så det är konstigt att du påstår att min dotter skulle få det. Så vanligt är det inte! Det viktiga är att man sköter det på rätt sätt!

• Pinkstar
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 23:32:55 följande:
    Men tror du att hiv smittar mer ifall man är yngre. Jag förstår inte riktigt din tanke. Dessutom så blödde inte min tös alls när hon tog hål. Dessutom så rengjorde dom pistolen mitt framför ögona på mig. Tjejen som tog hål hade gjort på sin dotter när hon var 1 månad gammal. Det handlar om att vi gör det på våra tjejer. Jag fick också det när jag var ung. Och jag har alltid älskat mina hål. Dom som inte har fått hål vill ändå oftast ha det runt 2 års ålder. Så vad är grejen? Skulle min dotter inte vilja ha örhängen så får hon väl ta ut dom då. Och jag kan lova att hon ej kommer hata mig för det! Och det är inget som tyder på att barn som gör hål lättare får nickelallergi. Tror du inte att man kollare upp sånt innan? Av ALLA oss kvinnor i både min och min mans SLÄKT har inte någon nickelallergi. Så det är konstigt att du påstår att min dotter skulle få det. Så vanligt är det inte! Det viktiga är att man sköter det på rätt sätt!
    det är olagligt utav en anledning sedan om du vill göra hos en oseriös människa som inte följer lagen det är ditt problem, orkar inte ens diskutera med naiva människor som dig!!!
  • Mandi74

Jag skulle inte göra det på mina barn förrän de var så stora att de själva kunde bestämma om de ville eller inte.

• Valkyriia

Hade det varit lagligt så hade jag tagit hål på min dotter redan. (1år) men som det är nu så får hon vänta tills dess att hon kan säga själv att hon vill ha och då kommer hon få. Min stora tös tog när hon var drygt 3år. Hon ville själv. Själv fick jag hål i öronen när jag var 10månader. Tycker inte det är fult för fem öre. Jättesött juh. Sen hur man vill göra är ju till varje familj att avgöra. Vill man inte göra hål så gör man inte. Vill man så gör man. Varför sitta och kritisera någon annans val. Vad som är rätt för en behöver inte vara rätt för en annan..

• meea

Hej

Nu har jag äntligen lyckats läsa igenom hela tråden. Personligen tycker jag inte att det är okej att ta hål i öronen på små barn. Jag tycker att man själv ska få bestämma om man vill ha hål i en kroppsdel.

(Men sen ska tilläggas att det finns betydligt värre saker som man som förälder kan utsätta sitt barn för. Hon kommer säkerligen växa upp till en bra människa även fast det togs hål i hennes öron när hon var liten...)

Men du har skrivit några saker som jag verkligen känner att jag måste bemöta:

-"Men jag vet inte en ända flicka som inte vill ha hål i sina öron."
    Visst finns det många småtjejer som vill ha hål i öronen. Men att påstå att ALLA vill ha det är att överdriva. Jag har aldrig velat haft hål i öronen och jag är glad att jag stod emot grupptrycket när "kompisar" tjatade på mig att jag borde göra det. Idag tycker jag faktiskt inte att det är snyggt med hål i öronen, tvärt om. (Dock är det inte så att jag känner avsmak inför alla som har hål i öronen. Jag bara inte tycker att det är snyggt helt enkelt.) Och dessuton tror jag att många, men inte nödvändigtvis alla, av de småtjejer som vill ha hål inte själva har bildat sig en uppfattning om det är snyggt eller inte, Utan de har blivit itutade att det ÄR snyggt.

-"Sen kan man ta bort dom också ifall man ej skulle vilja ha!"
    Om man har haft hål i flera år är det inte säkert att hålen växer igen helt. Det sker faktiskt en läkeprocess intuti hålet även då man har ett örhänge där. Så det är inte så att man i åratal går runt med ett öppet sår i örat som kvickt sluter sig så fort man tar bort smycket. Det bildas bindväv och ärrväv på insidan av hålet som gör att det inte alls är säkert att det växer ihop.

-"Man får inte mer allergier för att man gör det när man är liten."
    Jo, faktiskt. Ju mindre man är desto större risk löper man att utveckla nickelallergi.

"Eftersom allergirisken är större ju yngre man är så är det en god regel att vänta med att ta hål i öronen"
    (Från allergi.nu/allergi/nickel/)

-"Fast det sägs att infektioner kommer oavsett ålder ifall ma har otur. Det spelar inte så stor roll ifall man är 0 eller 100 om man säger så."
    Jodå, visst kan alla oavsett ålder få infektioner. Men barn smutsar ner sig mer än vuxna. Att en bebis skulle suga på fingrarna eller peta sig i näsan och sedan pilla på örat är faktiskt mycket troligare att en 50-åring skulle göra det. Likaså är det inte särskilt otroligt att ett barn får lite lera på örat när man är ute och leker. Medan 40-åriga öron inte blir leriga alls lika ofta.

-"är den att om barnet har nickelallergi så kommer det inte genom hålet utan av vadsomhelst. Men man kanske inte har märkt det innan och nu kanske det kommer fram."
    Jag kanske har missuppfattat dig här, men det verkar som om du tror att ett barn kan födas med nickelallergi, eller att det kan uppstå spontant. Det är fel. Nickelallergi är en form av kontaktallergi och kontaktallergier är ALDRIG medfödda. De utvecklar man. Så man kan alltså inte födas med nickelallergi. Nickelallergi kan inte heller bara dyka upp från ingenstans. Man måste komma i kontakt med nickel för att bli nickelallergiker. Dock finns det ju nickel i annat än örhängen. Men det är örhängen som man har mest kontakt med. Det finns ju ingen bebis som hanterar pengar hela dagarna, eller håller i metallpennor jämt, eller har samma jeansknapp mot magen dag efter dag.

-"Av ALLA oss kvinnor i både min och min mans SLÄKT har inte någon nickelallergi. Så det är konstigt att du påstår att min dotter skulle få det. Så vanligt är det inte!"
    Vilken tur ni har! Men din släkt, även om den är stor, är bara en bråkdel av världens befolkning. Nickelallergi ÄR vanligt bland folk i allmänhet, även om det inte är det just i din släkt. Världen är ju faktiskt större än så.

"Nickel är den vanligaste orsaken till kontaktallergi i den industrialiserade världen. I Sverige är minst 15 % av kvinnorna och 2?5 % av männen drabbade."
    (Från www.sos.se/sos/publ/medblad/mb9930.htm)

• Pysselgalningen

"Nickelallergi är en form av kontaktallergi och kontaktallergier är ALDRIG medfödda. De utvecklar man. Så man kan alltså inte födas med nickelallergi."

Kan jag inte hålla med om. Nickelallergi är ärftligt, jag vet det själv då jag, samt alla i min familj har det. Nickelallergi finns från födseln om man är drabbad av det, men det behöver någon form av retning för att blossa upp, t.ex håltagning/piercning.
    Nickelallergi kan blossa upp även fast man tar hål med dom där j*vla pistolerna och plastörhängen(läkörhängen).
    Jag hade inte visat ett dugg tecken på allergi, tills jag tog hål i öronen. Det tog inte 2 månader innan det var dags att gå till hudläkaren pga såren som blev.
    Jag fick så svåra sår att mina öronsnibbar lossnade från käkpartiet, 15 cm(diameter) stora sår på benen, armarna och magen samt sår i ansiktet.
    Idag har jag mest bara ärren kvar, men ibland så blossar det upp och ger stora fula, kliande, vätskande sår.

JAG skulle aldrig utsätta mitt barn för detta.
    NI får själva bestämma över era barn.
    Men jag vet med erfarenhet vilka besvär det kan medföra och jag anser att barn ska vara gulliga och då behövs inte nått "bling bling" i öronen.

Finns säkert massor av er som hoppar på detta inlägg nu. Men det s*iter jag i. Att vara påläst/läsa om nickelallergi och uppleva det och få erfarenheter är 2 helt skilda saker.!

Svar på tråden Hål i öronen?