• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • BadSector

"är det inte så i princip att de grupper som har mest avvikande namn, mest avvikande utseende som är lagförda för flest brott?"

Har japaner icke avvikande namn och utseende?

• Bumbo

Okej, men var i rapporten står det att en del invandrargrupper är mer överreprsenterade än andra? Har de skilt på till exempel Irakier och Amerikaner eller vadå??? Fattar inte var det står.

• BadSector

Bumbo;

BRÅ presenterar inte längre statistik uppdelad på ursprungsland, men i rapporten från 1996 finns den updelningen.

Det finns också data från Danmark och Norge som visar vilka grupper som är överöverrepresenterade.

Vet inte om färska data för Sverige finns tillgängligt?
    Någon?

• Bumbo

Okej! Nu har jag plöjt igenom rapporten och tänker gå och lägga mig, men först, Käre Herr Bad Sector. Jag har inte fått svar på min tidigare fråga med Arvet till min dotter. Vad hände?

• Micke
    vagabond77 skrev 2007-05-21 22:10:59 följande:
    Micke,Vissa invandrargrupper är mer överrepresenterade än andra, är det inte så i princip att de grupper som har mest avvikande namn, mest avvikande utseende som är lagförda för flest brott?Dessa är enkla att skilja ut för en rättsapparat som vill sätta exempel?
    Nej, mest lagförda för brott är nordbor (finnar, danskar, norrmän och islänningar).

Därmot är nordafrikaner kraftigt överrepresenterade i förhållande till dess andel av befolkningen.

Sen skiljer det sig kraftigt mellan östasien och sydostasien. Och mellan dessa grupper tror jag inte att utseende eller namn kan förklara skillnaden.
  • Micke
    Bumbo skrev 2007-05-21 22:14:43 följande:
    Okej, men var i rapporten står det att en del invandrargrupper är mer överreprsenterade än andra? Har de skilt på till exempel Irakier och Amerikaner eller vadå??? Fattar inte var det står.
    Sidan 35 samt bilaga 4.
  • vagabond77

Räknas adopterade barn som invandrare? Är det så att de adopterade har svenskklingande namn? Är det så att de adopterade till den största delen kommer från östasien? Stilla funderingar...

Micke skrev 2007-05-22 06:17:29 följande:
    Sen skiljer det sig kraftigt mellan östasien och sydostasien. Och mellan dessa grupper tror jag inte att utseende eller namn kan förklara skillnaden.
  • Micke

vagabond77 skrev 2007-05-22 06:30:22 följande:

Räknas adopterade barn som invandrare? Är det så att de adopterade har svenskklingande namn? Är det så att de adopterade till den största delen kommer från östasien? Stilla funderingar...
    Läs gärna igenom rapporten innan du försöker finna förklaringar
Svar på tråden Invandrare...