• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • ulle77

Kan du skicka mig en valsedel mampa?
  • Tingelina

Roskind - Visst, man klarar sig med engelska och det är en skillnad.. Men principen kvarstår, varför är det inte lathet, ignorans eller kanske t.o.m. ren dumhet när en engelsman inte lär sig svenska när han faktiskt bor i Sverige, som det är när en ex. arabisktalande person inte lär sig svenska.

Sen tvivlar jag rätt starkt på att engelsmannen har invandrat till Sverige för att han förföljs för sina politiska åsikter eller sin sexuella läggning i England. Han har flyttat till Sverige av eget val. De flesta invandrare har det inte. De kan vara flyktingar som bara väntar på att kriget ska ta slut i deras land. Ser man på det så så tycker jag att engelsmannen borde ha ännu större krav på sig att lära sig svenska.

Men men.... Det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare också...

• RadixLecti
    mampa skrev 2007-06-17 11:02:32 följande:
    Själv skall jag bilda SFD-partiet Sverige-Fisk-Demokraterna, som värnar om våra "svenska" fiskar. Första förslaget är att begränsa invandringen av ål! Dessa ålar förökar sig explosionsartat utomlands (i Saragossohavet) och förväntar sig få tära på våra inhemska svenska fiskars bekostnad. Nu får de bli ett stopp på detta! (Feta, hala och fula är de med.)In i riksdagen år 2010!
    Sorry, ålen minskar. Växthuseffekt, miljöföroreningar och utfiskning.
    Och ska man nu hårdra det, hur många svenskar förökar sig inte explosionsartat utomlands? Mallis, Rhodos, Thailand osv.
    Ålen bor hela sitt liv i Sverige, den bara gökar annorstädes.
  • mampa
    RadixLecti skrev 2007-06-17 15:58:31 följande:
    Sorry, ålen minskar. Växthuseffekt, miljöföroreningar och utfiskning.Och ska man nu hårdra det, hur många svenskar förökar sig inte explosionsartat utomlands? Mallis, Rhodos, Thailand osv.Ålen bor hela sitt liv i Sverige, den bara gökar annorstädes.
    Du är en sådan där intellektuell som bara försöker förvränga problemet. Vi i SFD ser problemet på nära håll dagligen!! Vi vet vilka problem de orsakar i våra vattendrag, denna best som bara äter och skiter och utnyttjar vår frikostighet, fredliga och rena miljö.

Du bekräftar också att de faktiskt åker utomlands för att hämta sig en partner. Då duger Sverige inte minsann! För jävligt!

SFD in i riksdagen år 2010!  ...vänta bara!!
  • mampa
    ulle77 skrev 2007-06-17 11:12:33 följande:
    Kan du skicka mig en valsedel mampa?
    Skall trycka upp några först... hmm... kanske på ålskinn... det skulle ge en tydlig markering till alla andra ålar vad som väntar dem när vi är inne i riksdagen!
  • Grodan Soda

Klart att invandringen fört med sig oerhört mycket gott för Sverige! Har inte läst tråden men tycker absolut att ett mångkulturellt samhälle är betydligt mer berikat än ett samkulturellt.

Och vet ni, hade vi inte haft invandring i Sverige hade min svärfar aldrig kommit hit och min man hade inte funnits. Och då hade vår bebis med BF idag inte heller funnits.

Så visst är invandringen ofta toppen!

• vagabond77

:) :) :)

mampa skrev 2007-06-17 16:20:41 följande:
    Du är en sådan där intellektuell som bara försöker förvränga problemet. Vi i SFD ser problemet på nära håll dagligen!! Vi vet vilka problem de orsakar i våra vattendrag, denna best som bara äter och skiter och utnyttjar vår frikostighet, fredliga och rena miljö.Du bekräftar också att de faktiskt åker utomlands för att hämta sig en partner. Då duger Sverige inte minsann! För jävligt!SFD in i riksdagen år 2010!  ...vänta bara!!
  • greta2
    Tingelina skrev 2007-06-16 17:40:45 följande:
    Många engelsmän bryr sig inte ens om att lära sig svenska (jag gick på engelskspråkig gymnasieskola..) utan tycker att de klarar sig bra på engelska. Men inte skäller folk på dem för att vara bakåtsträvande och ignoranta.. De hade många gånger bott i Sverige i många år men kunde ändå bara enstaka fraser.
    Och det tycker jag är dåligt. Om jag bodde utomlands så skulle jag lära mig språket i landet där jag bodde.
  • Roskind
    Tingelina skrev 2007-06-17 15:26:29 följande:
    Roskind - Visst, man klarar sig med engelska och det är en skillnad.. Men principen kvarstår, varför är det inte lathet, ignorans eller kanske t.o.m. ren dumhet när en engelsman inte lär sig svenska när han faktiskt bor i Sverige, som det är när en ex. arabisktalande person inte lär sig svenska. Sen tvivlar jag rätt starkt på att engelsmannen har invandrat till Sverige för att han förföljs för sina politiska åsikter eller sin sexuella läggning i England. Han har flyttat till Sverige av eget val. De flesta invandrare har det inte. De kan vara flyktingar som bara väntar på att kriget ska ta slut i deras land. Ser man på det så så tycker jag att engelsmannen borde ha ännu större krav på sig att lära sig svenska.Men men.... Det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare också...
    Men du ärligt.

Hur stort är problemet i Sverige med engelsmän som kommer hit och bor här i flera år utan att lära sig svenska? Obefintligt skulle jag vilja svara, de europeér jag mött som invandrat till Sverige har utan problem tagit sig in i samhället och lärt sig ofantligt bra svenska på mycket kort tid. Jag mötte en mycket trevlig tyska som skrivit en doktorsavhandling angående den svenska statens behandling av samerna under 1900-talet. Hon talade nästan perfekt svenska om än med lite brytning efter 6(!) månader här.

Sen varför i hela friden skulle engelsmännen ha flytt hit och vad skulle det ha gjort för skillnad i denna fråga?

Vad har det egna valet med att flytta frivilligt eller fly med hur man väljer att anamma sitt nya land och samhälle? Incitamenten är ju desamma i båda fallen, att få jobb och kunna försörja sin familj i det nya landet?

Anser du att bara för att man flytt så har man automatiskt rätten att sätta sig på sitt arsle och inte göra ett piss i landet som valt att ta emot dig med öppna armar i väntan på att få åka hem igen? Medans det ska ställas högre krav på ifall man frivilligt väljer att komma hit?

DET om något hade varit att göra skillnad på invandrare och invandrare.

Med engelska klarar man sig i samhället och blir inte en lika stor belastning som en arabisktalande blir. Livet är inte alltid rättvist, inse det.
  • ulle77

Nej, livet är inte alltid rättvist men människor runt omkring dig kan vara det.

• Roskind
    ulle77 skrev 2007-06-18 09:50:03 följande:
    Nej, livet är inte alltid rättvist men människor runt omkring dig kan vara det.
    Vem är du? Pausfågeln?

Sluta dra oneliner visdomsord och kom med något matnyttigt som tillför diskussionen någonting.
  • ulle77

Är trött på att skriva metervis med fakta, uppbyggda med ett otal källor eftersom jag vet att det inte biter. Sen är det inte bara "invandrarkritiska" som kan komma med onlines-floskler. Är du intresserad av fakta föreslår jag att du tittar lite på vad jag skrivit tidigare.

• RadixLecti

Onelinervisdomsord?

Fisen icke i trångt utrymme, på det att du må lida.

• mampa
    RadixLecti skrev 2007-06-18 11:39:26 följande:
    Onelinervisdomsord?Fisen icke i trångt utrymme, på det att du må lida.
    Din klokhet äro oändlig, guru RaduxLectius!

Vi vill höra mer!
  • cDk3r

"Fisen icke i trångt utrymme, på det att du må lida."

Jag har hört att man skall kunna se skära elefanter om detta inträffar. Om det är att lida tvistar de lärde om.

• vagabond77

"Riksgälden skriver nu upp sin prognos för statens överskott i år med 26 miljarder till 138 miljarder kronor. Om prognosen besannas blir överskottet det största genom tiderna och statsskulden i förhållande till bruttonationalprodukten (BNP) den lägsta sedan slutet av 70-talet. Och trenden bedöms hålla i sig ytterligare några år."

Jo... det är verkligen kaOS...

• seroxx

Det har med a-kassan att göra. Mjölko för staten. Säger inte ett dyfft om hur svensk ekonomi går. Faktiskt inte ett ringaste. Vi är faktiskt snart inne i en lågkonjunktur ( den inträffar mellan 8 mån -15 mån före en långsam tillbakagång i 7 års intervaller och brukar tillväxtstatistiskt innebära ett fritt fall så vi får se hur det går den här gången ) man kan nog påstå att det går rätt hyffsat ändå.

• Micke
    seroxx skrev 2007-07-09 23:52:37 följande:
    Det har med a-kassan att göra. Mjölko för staten. Säger inte ett dyfft om hur svensk ekonomi går. Faktiskt inte ett ringaste. Vi är faktiskt snart inne i en lågkonjunktur ( den inträffar mellan 8 mån -15 mån före en långsam tillbakagång i 7 års intervaller och brukar tillväxtstatistiskt innebära ett fritt fall så vi får se hur det går den här gången ) man kan nog påstå att det går rätt hyffsat ändå.
    Du menar att statens överskott beror på a-kassan? Är du allvarlig eller driver du med oss?
Svar på tråden Invandrare...