Tingelina skrev 2007-06-17 15:26:29 följande:
Roskind - Visst, man klarar sig med engelska och det är en skillnad.. Men principen kvarstår, varför är det inte lathet, ignorans eller kanske t.o.m. ren dumhet när en engelsman inte lär sig svenska när han faktiskt bor i Sverige, som det är när en ex. arabisktalande person inte lär sig svenska. Sen tvivlar jag rätt starkt på att engelsmannen har invandrat till Sverige för att han förföljs för sina politiska åsikter eller sin sexuella läggning i England. Han har flyttat till Sverige av eget val. De flesta invandrare har det inte. De kan vara flyktingar som bara väntar på att kriget ska ta slut i deras land. Ser man på det så så tycker jag att engelsmannen borde ha ännu större krav på sig att lära sig svenska.Men men.... Det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare också...
Men du ärligt.
Hur stort är problemet i Sverige med engelsmän som kommer hit och bor här i flera år utan att lära sig svenska? Obefintligt skulle jag vilja svara, de europeér jag mött som invandrat till Sverige har utan problem tagit sig in i samhället och lärt sig ofantligt bra svenska på mycket kort tid. Jag mötte en mycket trevlig tyska som skrivit en doktorsavhandling angående den svenska statens behandling av samerna under 1900-talet. Hon talade nästan perfekt svenska om än med lite brytning efter 6(!) månader här.
Sen varför i hela friden skulle engelsmännen ha flytt hit och vad skulle det ha gjort för skillnad i denna fråga?
Vad har det egna valet med att flytta frivilligt eller fly med hur man väljer att anamma sitt nya land och samhälle? Incitamenten är ju desamma i båda fallen, att få jobb och kunna försörja sin familj i det nya landet?
Anser du att bara för att man flytt så har man automatiskt rätten att sätta sig på sitt arsle och inte göra ett piss i landet som valt att ta emot dig med öppna armar i väntan på att få åka hem igen? Medans det ska ställas högre krav på ifall man frivilligt väljer att komma hit?
DET om något hade varit att göra skillnad på invandrare och invandrare.
Med engelska klarar man sig i samhället och blir inte en lika stor belastning som en arabisktalande blir. Livet är inte alltid rättvist, inse det.