• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Micke
    Geoff skrev 2007-05-22 16:56:39 följande:
    Det gör dom säkert. Men dom sprider den bilden till svenska folket.Den som vill får gärna visa mig en mer tillförlitlig källa för att bevisa att jag har fel.
    Något fel på BRÅ´s rapport som finns länkad tidigare i tråden?
  • Micke

Geoff: Skillnad på överrepresentation och faktiskt antal brott.

• vagabond77

Jag har läst rapporten men nu var det ett tag sen. Jag mindes inte alla siffror exakt :)

Min teori är alltså att företrädare för rättsapparaten till viss del omedvetet ser ett utländsktklingade namn och påföljder blir hårdare, bevisbörda lättare etc. Namn från nordafrika, mellanöstern är enkla att skilja ut och kanske diskriminerar poliserna omedvetet när de ser ett starkt avvikande namn.

(De ska inte komma här och tro att de kan göra brott hur somhelst, nu ska vi sätta exempel, andan)

Detta behöver naturligtvis inte vara hela sanningen men kan säkert bidra en del.

Micke skrev 2007-05-22 10:28:33 följande:
    vagabond77 skrev 2007-05-22 06:30:22 följande:
    Läs gärna igenom rapporten innan du försöker finna förklaringar
  • Micke

Vagabond77: jovisst har säkert sk selektion en viss påverkan men om man ska tro BRÅ så förklarar den inte speicellt mkt av överrisken:

" Brå:s bedömning är dock att selektionen ändå förklarar en mindre del av överriskerna och att resultaten kan användas för att diskutera mönster och utveckling när det gäller brottsligheten i olika grupper. "

• Bumbo

Om man läser rapporten kan man ju faktikst se att BRÅ ser sociala faktorer som främsta orsak. Även om BRÅ inte på ett enda ställe gör kopplingen att Nordafrikaner är mer kriminella än exempelvis Östasiater pga deras personlighet, kultur, religion etc så är folk snabba med att döma ut dem som folkgrupp. Orättvist och smalt tänkt. Om man nu ska fästa så stort intresse vid rapporten och siffrorna som presenteras måste man ju även läsa annat än bilagorna. I den "förträffliga" länken som någon la ut där man diskuterade rapporten ser man ju själva slutsaserna som en "bortförklaring". Konstigt att man överhuvudtaget vill använda rapporten som ett slagträ i "kampen" om man egentligen inte anser att det den säger bara är "statspropaganda".

Micke skrev 2007-05-22 18:45:02 följande:
    Vagabond77: jovisst har säkert sk selektion en viss påverkan men om man ska tro BRÅ så förklarar den inte speicellt mkt av överrisken: " Brå:s bedömning är dock att selektionen ändå förklarar en mindre del av överriskerna och att resultaten kan användas för att diskutera mönster och utveckling när det gäller brottsligheten i olika grupper. "
    Citatet som du lägger ut är ju helt ryckt ur sitt sammanhang. BRÅ säger att sociala faktorer föklarar mer, men det kanske du "glömde" att läsa?
  • Tussiluskan

Jag tror iallafall inte att överrepresentationen kan förklaras bort med att rättsystemet är orättvist.

Det låter väl mer troligt att det är kulturella och sociala skillnader som orsakar detta? Det är ju ytterst sällan människor som mår psykiskt bra, har haft en bra uppväxt, är välutbildade och har ett bra jobb som begår brott.

Har man växt upp i ett krigshärjat land, i en kultur som inte har samma vördnad för liv som vi har, och hamnar i arbetslöshet och utan social kontroll i ett främmande land som man känner sig som en utböling i, är ju risken betydligt större att man blir brottsling.

Ibland måste man inse fakta, ibland är världen bara som den är, inte som man vill att den ska vara. Det finns inte en gud och himmel bara för att du vill det, man får visst cancer av rökning trots att så många rökare förnekar det, och invandrare begår mycket fler brott än svenskar. Det bara är så.

• seroxx

Läste i dagens blaska: Svenska dagbladet där det framgår att nästan 6% av alla Vietnamesiska manliga invandrare enl. de bevis Göteborgspolisen har håller på med grov brottslighet och man misstänker att verkligheten är mångdubbelt mer men att Sverige inte har ekonomiska resurser att avlyssna, DNA testa eller på annat sätt följa upp alla vietnameser. Det är en kuturberikning som inte har sitt ursprung i Svensk social misär i alla fall.
    Dessa bevis har ingenting med att rättsystemet är orätvisst. Kolla fakta ..enl polisen anser man att invandrare generellt ( på ett för svenskar diskiminerande sätt) är gravt underrepresenterade i all form av tung brottslighet pga resursbrister hos polisen. Man hinner helt enkelt inte med att ta in alla brottslingar och det avspeglas i statistiken.

Att inte bry sig om sådana varningsklockor är att vara rasistiskt lagd som person samt att man inte är patriot. Det är alla Svenskars skyldighet att visa civilkurage och en nypa patriotism istället för inåtvändhet, cynism, anntidemokratiska värderingar och kall svenskfientlighet. Den generella synen på invandrare från vissa områden idag präglas av en människosyn som fler och fler inte kan ställa upp på. Tiden då alla skulle vara naiva tror jag håller på att försvinna.

• Dreamsmiley

Skulle alla utlänningar vara sånna som gjorde brott så skulle nog deras länder se annorlunda ut. Så mkt brott som sker här sker knappast i min mans hemland.. så varför skulle dom bli brottslingar bara för som kommer till Sverige..

Anledninger är att dom lyfts fram här i Sverige i Media och alla tror att det bara är uttlänningar som gör brotten som begås.

• Micke
    Bumbo skrev 2007-05-22 20:10:26 följande:
    Citatet som du lägger ut är ju helt ryckt ur sitt sammanhang. BRÅ säger att sociala faktorer föklarar mer, men det kanske du "glömde" att läsa?
    ryckt ur sitt sammanhang? Vagabond funderade över om selektionen kan vara en del av förklaringen. Jag svarade med att enligt BRÅ så förklarar det endast en liten del.

Något annat har jag inte hävdat. Så sluta hoppa på folk för att du inte förstår vad du läser.

För övrigt så har du rätt i att BRÅ tar upp ett antal faktorer, däribland sociala, och får då ner överrisken. Men även efter standardisering så är överrisken stor. Mer än dubbelt så stor.

Du kanske kan förklara vad det beror på ? Varför blir inte risken 1,0?

"Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå
    gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder,
    utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika
    grupperna genom en statistisk beräkning ?likställts? när det gäller dessa
    faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män,
    samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas
    överrisk minskar från 2,5 till 2,1."
  • vagabond77

Tussiluskan skrev 2007-05-22 20:37:32 följande:

"Ibland måste man inse fakta, ibland är världen bara som den är, inte som man vill att den ska vara. Det finns inte en gud och himmel bara för att du vill det, man får visst cancer av rökning trots att så många rökare förnekar det, och invandrare begår mycket fler brott än svenskar. Det bara är så."

Invandrarna utför tillsammans färre brott än "ursvenskarna", bara för att förtydliga din sista linje.

Att invandrare oftare är lagförda för brott innebär inte att gruppen invandrare gör flest brott.

Fakta kan se väldigt annorlunda ut för olika individer. Saker existerar som vi inte kan se.

Svar på tråden Invandrare...