• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • cicek
    ludenben skrev 2007-05-23 12:12:47 följande:
    jag tycker att det är märkligt att så fort man kritiserar nån invandrargrupp så blir det från vissa alldeles oförstående kommentarer. och ja, det var från flera barn. Råttkött på pizza och att få höra detta slängt i ansiktet av barn på ens arbetsplats är väl inte samma. Ska jag få förolämpa dig på ditt jobb och sen säga: äh vaddå?? det var bara en vandlingsäge, shoo ta det inte så allvarligt mannen eller hur det nu sägs
    och ja- det är jävligt märkligt att man kritiserar en invandrargrupp. utav 10 människor finns det ju 10 olika människor. eller? man kan kritisera vissa personer och deras handlingar. men knappast dra en hel grupp över kanten
  • ludenben

ja men om en kompis berättar detta för dig, säger du då till honom/henne du ljuger det är en vandringsägen?? så är det kompisen som har fått detta i ansiktet. I såfall är jag glad att inte vi umgås för jag skulle ju aldrig våga berätta nåt för dig om jag riskerade att få det tillbaka. En himla skillnad om man hört kompisens kompis mammas kusin grannens lumparkompis var med om detta då fattar man ju att det har blivit förvanskat på vägen men jag är iallafall inte så elak att jag säger till kompisen: du ljuger, detta har inte hänt dig.
    Jag vet inte om de har gjort nåt åt det men jag hoppas det. Och jag hade tyckt lika illa om nån hade sagt: du är äcklig som inte äter gris, jag vill inte sitta bredvid dig så härkomst spelar ingen roll, det är beteendet mellan olika grupper som jag stör mig på. och man ska inte helgonförklara olika invandrargrupper för de kan allt de med som alla andra.

• cicek

det är fortfarande inte hela grupper när det handlar om individer.

och jag jag skulle fråga vart hon fått det ifrån. jag säger inte du ljuger. jag skulle inte anklaga någon för att ljuga. du har hört det och jag har vänner som hör en massa saker och jag hör själv saker. men jag tycker man ska vara lite försiktig med att tro allt man hör. om min dotters fröken skulle säga detta och att det gäller barnen på vår avdelning- självklart skulle jag tro henne, och fråga vad man ska göra åt det.men om hon kommer med påstående3n som att "muslimer ....."- nja då skulle jag vara försiktig. Men om andra föräldrar kommer och säger saker så tar jag det med en nypa salt. för då har för,modligen det som sagts från början passerat "flera händer". Jag förnekar inte att det du säger har hänt. jag sa bara man ska vara lite försiktig med allt som man hör och inte tro på allt.

• ludenben

jag misstror inte mina kompisar men det betyder inte att jag tror på allt. en stor skillnad. Jag väljer vänner jag litar på som inte ljuger för en. Klart man ska vara försiktig med vad man tror men jag känner ingen anledning att misstro en vän. Klart det handlar om individer, det har väl ingen sagt nåt annat? at jag skrev miuslimer var som jag sa pluralis. Men dessa muslimer observera just dessa riktade sig däremot till just en grupp människor nämligen kristna, inte svenskar enbart utan fakiskt alla som äter gris så vem grupperar vem egentligen??

• cicek

jag har aldrig påstått att det bara varit svenskar..
    inte heller att det bara varit kristna...man behöver ju inte vara kristen eller svensk för att äta griskött eller?

• ludenben

har jag sagt det då?? bara frågar jag skrev att det var riktat till alla som äter gris och för att du inte skulle få en "snedvriden" bild som du hade så lätt att få skrev jag inte svenskar. Då trodde jag att du var säker på att det inte bara handlade om svenskar/invandrare utan just detta uttalandet och att vissa invandrare själva är bra på att gruppera människor och att de inte är helgon de heller.

• Roskind
    cicek skrev 2007-05-23 12:09:32 följande:
    ?????? så de är inte svenskar? när blir man svensk då?chartra en båt till Libanon??våld breder ut sig som vi inte haft redan?
    Nej man är inte svensk i mina ögon ifall man kommer hit och gråter till sig ett PUT för att därefter åka hem till hemlandet trots UD's avrådan. Praktiskt nog har man dubbla medborgarskap så man kan leva gott i sitt hemland med sjukpenning/pension etc tills det smäller och då plockar man praktiskt fram sitt svenska pass ur byrålådan, blåser av dammet och skriker "Hjälp oss!".

Våldet sen. Gruppvåldtäkter och den stora ökningen av personrån/misshandel är bara några aspekter av det hela.

I Oslo har man nu sådana problem att man ber de Imaner som finns om hjälp för att få stopp på våldtäcktshysterin.

Two out of three charged with rape in Norway?s capital are immigrants with a non-western background according to a police study. The number of rape cases is also rising steadily.The study is the first where the crime statistics have been analyzed according to ethnic origin. Of the 111 charged with rape in Oslo last year, 72 were of non-western ethnic origin, 25 are classified as Norwegian or western and 14 are listed as unknown.

Rape charges in the capital are spiraling upwards, 40 percent higher from 1999 to 2000 and up 13 percent so far this year.

Nine out of ten cases do not make it to prosecution, most of them because police do not believe the evidence is sufficient to reach a conviction.

www.aftenposten.no/english/lo...icle190268.ece
  • Roskind
    cicek skrev 2007-05-23 12:09:32 följande:
    chartra en båt till Libanon???
    Glömde detta.

Du måste ju ha levt under en sten ifall du missat att förra sommaren när Israel dundrade in i Libanon så fanns det hux flux 10.000 svenskar där som bums ville ha skjuts "hem".
  • Tussiluskan

Men vad tror ni skulle hända som är så farligt om man stoppade invandringen?

Inte så kul för flyktingarna som liksom inte har någonstans att ta vägen, men på Cicek lät det som om att något hemskt skulle hända sverige (som redan tagit emot mer invandrare än något annat land?)skulle braka ihop om vi slutade med detta!

Det som händer här om vi stoppar invandringen är att vi får mer pengar och resurser över till annat än socialbidrag etc.

Mer pengar till alla som bor här, resurser att ta itu med de problem som finns med arbetslöshet och segregering.

Svar på tråden Invandrare...