• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • kengru

Tussiluskan; Får jag fråga vad du baserar dessa uttalanden på. Sen vill jag också tillägga att det finns ett antal svenskar som begår bestialiska mord o går fria, pga detta land lagstiftning.

• Bumbo
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:07:57 följande:
    Kengru: Det var inte så länge sedan man som invandrare inte fick något straff för att man mördat sin fru, därför att man skulle ta hänsyn till deras kultur.
    VA!!!! Var får du allt ifrån??? Källhänvisning tack! Och Kalla Anka gills inte, bara så du vet...
  • Tussiluskan

Kengru: vad jag egentligen menar är att man blundar för vissa fakta för att inte verka rasistisk, men att inget positift kommer av detta.

Många blir rasande om man påpekar att invandrare är överrrepresenterade i brottstatistiken eller att en stor andel invandrare lever på bidrag. Att där finns stora grupper människor som lever i Sverige, men som avskyr det svenska samhället och allt vad det står för.

Det gangnar ingen att förneka dessa saker, det är bättre att inse att det är ett problem och att försöka lösa problemet.

• Tussiluskan

Bumbo: Du är kanske yngre än jag, fråga dina föräldrar, de vet vad jag pratar om. Det var mycket bråk om det för ca 15 år sedan.

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:07:57 följande:
    Kengru: Det var inte så länge sedan man som invandrare inte fick något straff för att man mördat sin fru, därför att man skulle ta hänsyn till deras kultur.Man gör inget åt det faktum att en stor andel invandrarbarn blir agade (många rent misshandlade), när de anmäler att de har blivit misshandlade till polisen får de inte samma hjälp som svenska barn, för man vill ju inte verka rasisitisk.
    jag skulle oxå vilja veta mer om detta?
  • kengru

Tussiluskan, och varför tror du att så många med utländsk bakgrund lever på bidrag? Till skillnad från svenskar så diskrimineras de till höger o vänster på arbetsmarknaden, medan svenskar väljer att leva på bidrag, för att vissa arbeten inte passar.

Att sen många med utländsk bakgrund har dåliga tankar om svenskar behöver jag inte ens bemöta med ett svar, jag låter min tystnad i bla dina inlägg tala sitt tydliga svar.

Vad gäller dina påhopp om att så många med utländsk bakgrund, mördar o misshandlar, begår brott osv som inte tas på allvar av polisen o staten för de är rädda att kallas rasistiska, ge mig några exermpel, lite statistik, för det jag "hört" från media, osv, är staten o polisen rätt så rasistiska.

• Tussiluskan

Jag tycker inte att det är hemskare när svenskar bidragsfuskar, varför skulle det vara det?

Varför skulle vi inte klara oss utan invandring (inte för att jag har påstått att jag inte vill ha någon invandring, men bara nyfiken)?

Varför spelar det roll att svenskar begår mord och går fria? Vad har det med den här diskussionen att göra?

• Bumbo
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 21:13:19 följande:
    Bumbo: Du är kanske yngre än jag, fråga dina föräldrar, de vet vad jag pratar om. Det var mycket bråk om det för ca 15 år sedan.
    Okej, jag frågade mina föräldrar och de hade inte hört nåt om det. De hade inte läst det i Kalle Anka heller. Så du kan väl upplysa oss alla?
  • Tussiluskan

Men ni kan väl inte ha missat hela debaten med Mona Sahlin och gänget om hedersmord och annat? Följer ni inte media? Jag orkar inte sitta här och ta fram statisitken för invandrare och brott, men jag har sett den när jag gjorde ett arbete om saken och var på studiebesök på olika fängelser.

Eftersom att ni är dem som vill ha källor, så tycker jag att ni ska hitta dem själva, eller hur?

• kengru

Tussiluskan; "Varför spelar det roll att svenskar begår mord och går fria? Vad har det med den här diskussionen att göra?" Det var du som tog upp att människor med utländsk bakgrund begick mord o gick fria, då menade jag att svenska behandlas lika i rättsväsendet, så det har inget med rasism att göra, utan med vårat rättsväsende.

Svar på tråden Invandrare...