• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • zebran i Stilla havet

Nu har jag surfat runt for att forsoka hitta undersokningar om "ras"-relaterade orattvisor i rattssystemet.
    En artikel (www.sagepub.com/upm-data/5143_Banks_II_Proof_Chapter_3.pdf) talar om hur ras spelar in vid uttdelande av dodsstraff i USA - svarta som mordar vita loper hogst risk att domas till doden medan vita mordare over lag loper betydligt mindre risk att domas till doden:

"Research has shown that, controlling for
    type of homicide, race is a factor in the prosecutor?s
    decision to seek the death penalty
    and in its imposition (Aguirre and Baker
    1990; Baldus, Woodward and Pulaski
    1990). It appears that the race of the victim,
    together with the race of the offender, have
    a significant influence on the prosecutor?s
    willingness to seek the death penalty and on
    the willingness of judges and jurors to
    impose it (see Table 3.3). Black offenders
    convicted of murdering white victims are at
    the highest risk for receiving the sentence of
    capital punishment, and offenders, whether
    black or white, convicted of murdering
    black victims are least likely to receive the
    death penalty."

• zebran i Stilla havet

Seroxx: Vad har du fatt det ifran, att det ar "alla Svenskars skyldighet att visa --- patriotism"?

Det ar val snarare alla svenskars rattighet att valja om de vill vara patrioter eller inte?

• zebran i Stilla havet
    Micke skrev 2007-05-22 21:22:04 följande:
    ryckt ur sitt sammanhang? Vagabond funderade över om selektionen kan vara en del av förklaringen. Jag svarade med att enligt BRÅ så förklarar det endast en liten del. Något annat har jag inte hävdat. Så sluta hoppa på folk för att du inte förstår vad du läser. För övrigt så har du rätt i att BRÅ tar upp ett antal faktorer, däribland sociala, och får då ner överrisken. Men även efter standardisering så är överrisken stor. Mer än dubbelt så stor.Du kanske kan förklara vad det beror på ? Varför blir inte risken 1,0? "Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ?likställts? när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1."
    Hur ar det med andra faktorer som t ex socioekonomisk bakgrund och utbildningsgrad? Nu har jag inte last rapporten men det later inte som om resultaten har normaliserats till dessa. Gjorde man det skulle det kanske inte finnas nagon overrisk alls..?
  • Roskind
    Dreamsmiley skrev 2007-05-22 21:17:42 följande:
    Skulle alla utlänningar vara sånna som gjorde brott så skulle nog deras länder se annorlunda ut. Så mkt brott som sker här sker knappast i min mans hemland.. så varför skulle dom bli brottslingar bara för som kommer till Sverige..Anledninger är att dom lyfts fram här i Sverige i Media och alla tror att det bara är uttlänningar som gör brotten som begås.
    Det var som fan! Vilken tv tittar du på som ger den bilden av U-länder? Men du kanske har sett en annan bild av mellanöstern och Afrika som jag inte sett? Den utan konstanta krig, misär, religiösa tokigheter, obefintlig människosyn, könsstympning, Sharia lagar, tortyr etc?
  • Roskind
    vagabond77 skrev 2007-05-22 22:09:49 följande:
    Tussiluskan skrev 2007-05-22 20:37:32 följande:
    "
    "Invandrarna utför tillsammans färre brott än "ursvenskarna", bara för att förtydliga din sista linje. Att invandrare oftare är lagförda för brott innebär inte att gruppen invandrare gör flest brott.Fakta kan se väldigt annorlunda ut för olika individer. Saker existerar som vi inte kan se.
    För det första kan du inte slänga alla människor i samma bytta och sen peka på att etniska svenskar tillsammans utför flest brott. Försök titta till överrepresentationen en gång.

img519.imageshack.us/img519/3982/tabell3un1.jpg
    img514.imageshack.us/img514/1772/tabell4ua1.jpg
  • Roskind

Märk också på bilderna att det man så fint benämner "Västasien" i själva verket rör sig om mellanöstern.

• Micke
    Roskind skrev 2007-05-23 09:44:35 följande:
    För det första kan du inte slänga alla människor i samma bytta och sen peka på att etniska svenskar tillsammans utför flest brott. Försök titta till överrepresentationen en gång.
    Men återigen, överrepresentation och faktiskt antal brott är inte samma sak.
  • Bumbo
    Micke skrev 2007-05-22 21:22:04 följande:
    ryckt ur sitt sammanhang? Vagabond funderade över om selektionen kan vara en del av förklaringen. Jag svarade med att enligt BRÅ så förklarar det endast en liten del. Något annat har jag inte hävdat. Så sluta hoppa på folk för att du inte förstår vad du läser. För övrigt så har du rätt i att BRÅ tar upp ett antal faktorer, däribland sociala, och får då ner överrisken. Men även efter standardisering så är överrisken stor. Mer än dubbelt så stor.Du kanske kan förklara vad det beror på ? Varför blir inte risken 1,0? "Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ?likställts? när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1."
    Jag är ingen docent i statistik men det krävs kanske ingen proffessor för att lista ut att det finns fler sociala faktorer än kön, ålder, utbildning och inkomst. Psykosociala miljöfaktorer och socialt nätverk är några exempel för att inte tala om den historia man har innan man kommit till sverige. BRÅ påtalar i rapporten att faktorer som dessa är svåra att väga in statistiskt, men att man skulle kunna förklara mycket av övverriskerna med detta.

Sedan kan man ju också diskutera om det överhuvudtaget är möjligt att standardisera urval av invandrare kontra svenskar. Hur man än vrider och vänder på det så har en invandrare alltid en identitet som inte byggs på samma förutsättningar som en person som är född här och har en historia i några generationer tillbaka i landet. Tillhörigheten blir alltid annorlunda på dessa premisser. En annan faktor som man heller inte kan standardisera bort är känslan av utsatthet. Att lämna hela sitt liv och flytta flera hundra mil bort för en lång tid är oavsett syfte med flytten ett trauma.
  • Micke

Bumbo: Hur kommer det sig att det då skiljer så mkt mellan olika invandrargrupper?

Alla borde ju ha samma problem med sociala nätverk och en känslan av tillhörighet.

Svar på tråden Invandrare...