Micke skrev 2007-05-22 21:22:04 följande:
ryckt ur sitt sammanhang? Vagabond funderade över om selektionen kan vara en del av förklaringen. Jag svarade med att enligt BRÅ så förklarar det endast en liten del. Något annat har jag inte hävdat. Så sluta hoppa på folk för att du inte förstår vad du läser. För övrigt så har du rätt i att BRÅ tar upp ett antal faktorer, däribland sociala, och får då ner överrisken. Men även efter standardisering så är överrisken stor. Mer än dubbelt så stor.Du kanske kan förklara vad det beror på ? Varför blir inte risken 1,0? "Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ?likställts? när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1."
Jag är ingen docent i statistik men det krävs kanske ingen proffessor för att lista ut att det finns fler sociala faktorer än kön, ålder, utbildning och inkomst. Psykosociala miljöfaktorer och socialt nätverk är några exempel för att inte tala om den historia man har innan man kommit till sverige. BRÅ påtalar i rapporten att faktorer som dessa är svåra att väga in statistiskt, men att man skulle kunna förklara mycket av övverriskerna med detta.
Sedan kan man ju också diskutera om det överhuvudtaget är möjligt att standardisera urval av invandrare kontra svenskar. Hur man än vrider och vänder på det så har en invandrare alltid en identitet som inte byggs på samma förutsättningar som en person som är född här och har en historia i några generationer tillbaka i landet. Tillhörigheten blir alltid annorlunda på dessa premisser. En annan faktor som man heller inte kan standardisera bort är känslan av utsatthet. Att lämna hela sitt liv och flytta flera hundra mil bort för en lång tid är oavsett syfte med flytten ett trauma.