• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • kengru

Bumbo, Jag är som din dotter, bor lite i Limbo enligt såna som Bad Sector.

• cicek
    Tussiluskan skrev 2007-05-21 20:50:23 följande:
    cicek: jag tycker att det måste göras något åt:1)att så många invandrare är arbetslösa2)att så många invandrare och barn till invandrare hamnar snett från början och begår brott3)att invandrande kriminella ofta får stanna i Sverige4)att invandrare tillåts ha egna lagar (barn till invadrare får aldrig hjälp i samma utsträckning vid misshandel pga av att svenska myndigheter tycker att det kunde verka rasisitikt att de inte får uppfostra barn enligt egna kulturella normer).5)religiösa friskolor ska inte tillåtas, religion kan man utöva hemma, alla ska ha samma rätt till utbildning6)mycket hårdare restriktioner när det gäller att ta in flyktingar, vi vill ha papper och veta om vi tar in en terrorist eller en äkta flykting.
    ja.. jag håller med dig om att Sverige måste jobba med problem som uååstår i ett mångkulturellt samhälle. Lagar ska självklart följas i Sverige- men invandrare/flyktingar behöver verkligen inte bli svenska. Och det sista påståendet- ja vad ska jag säga?
    Inget av det du skriver blir ju bättre av stoppad invandring?

Och jag tycker inte heller man ska överdriva problemen. Det största problemet är väl att vårt samhälle är segregerat och att inte alla människor har samma chans att exempelvis få jobb.
  • kengru

cicek; "Och jag tycker inte heller man ska överdriva problemen. Det största problemet är väl att vårt samhälle är segregerat och att inte alla människor har samma chans att exempelvis få jobb."

Kan bara säga, Amen

• Tussiluskan

Kengru:

Jag skrev så här:Invandringen har funkat bra (lagom stora mängder, alla kan integreras och bli del i samhället) under århundraden...

Jag har aldrig sagt att det inte har funnits invandare i sverige, jag säger att vi nu har en stor mängd invandrare och flyktingar som knappt är delaktiga i det svenska samhället, som aldrig får jobb, som bor i egna små samhällen, och att denna grupp bara blir större och större och att någon stans på vägen så kommer det bli problem.

Jag tror att svenskar är så rädda för att framstå som rasister att det istället blir en sorts bakvänd rasism, där man blundar för hedersmord, kvinnomisshandel, barnmisshandel och bidragsfusk därför att så fort man nämner det skriker någon att man är fördomsfull, och så kommer man in på den diskussionen istället.

• cicek

en stor mängd flyktingar och invandrare som knappt är delaktiga i samhället?

Vad grundar du det på?

• Tussiluskan

Kengru:, jag håller med dig om det du skrev" Tussiluskan; Jag tycker att svenska staten bör göra något åt;

Alla arbetslösa svenskar
    Förhindra att så många unga (oavsett nationalitet) hamnar snett
    Rätta till vårat tama rättssystem
    Friskolor
    Hjälpa de flyktingar som kommer till Sverige snabbare, inte låta dem vänta på ett svar i ett antal år för att sedan ge avslag. "

Men det ena utesluter inte det andra.

• kengru

Tussiluskan, "man blundar för hedersmord, kvinnomisshandel, barnmisshandel och bidragsfusk därför att så fort man nämner det skriker någon att man är fördomsfull, och så kommer man in på den diskussionen istället."

Blir så arg så det bubblar, menar du att svenskar o svenska staten inte blundar för bidragsfusk, misshandel o kvinnormisshandel bara för att det är svenskar som begår brotten? Snälla, se dig omkring i samhället, vad gäller kvinnomord tror jag inte att svenska staten har valt att "blunda" för att undvika att bli kallade rasister, nej, de gör det svenskar gör bäst, sticker ner huvudet i sanden o hoppas att någon annan ska ta tag i saken.

• Tussiluskan

cicek: jag grundar det på media information mest, och på information jag får av människor jag känner som jobbar på socialen, på fängelset, och på försäkringskassan.

Är det någon som har några bra länkar, så tar jag gärna del i dem.

• Tussiluskan

Kengru: Det var inte så länge sedan man som invandrare inte fick något straff för att man mördat sin fru, därför att man skulle ta hänsyn till deras kultur.

Man gör inget åt det faktum att en stor andel invandrarbarn blir agade (många rent misshandlade), när de anmäler att de har blivit misshandlade till polisen får de inte samma hjälp som svenska barn, för man vill ju inte verka rasisitisk.

• cicek

det är det som är problemet. man hör alltid om problemen men aldrig om det som är positivt.. i media, socialen, fängelset, försäkringskassan.

sen tycker jag det blir lite konstigt att prata om bidragsfusk- vi tycker det är hemskt att "invandrare" fuskar- men det måste ju vara ännu värre när svenskar gör det.

det blir lite snedvriden diskussion tycker jag. Vi klarar oss inte utan invandring- bättre att diskutera vad vi kan göra i sverige för att få alla att känna sig delaktiga och inte utanför

Svar på tråden Invandrare...