• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Geoff
    Bumbo skrev 2007-05-23 19:51:55 följande:
    Varför skulle det egentligen vara så revolutionerande att det är så. Sett till landet så finns det ju mångt mycket mer svenska män som väldtar än antalet män med utländsk bakrund som våldtar, eller?Ni kan väl inte på allvar tro att med 9 miljoner svenskar och 1 miljon invandrare (stämmer dessa siffror?) så står invandrare för 65 % av alla våldtäkter. Jag tror att de siffror man hänvisar till i Oslo handlar om överfallsvåldtäkter, eller?
    Skulle vara intressant i så fall att se hur många invandrare respektive svenskar som begår våldtäkter i förhållande till respektive antal.
  • Bumbo
    Geoff skrev 2007-05-23 19:53:53 följande:
    Skulle vara intressant i så fall att se hur många invandrare respektive svenskar som begår våldtäkter i förhållande till respektive antal.
    I länken som Micke nyss la ut så kan man se att i det fall man kommer till en dom i ett våldtäktsmål, så är personer med utländsk bakgrund (en förälder av utländsk härkomst minst så att säga...) överrepresenterade. Om man sedan ser till studier som gjorts kring våldtäktsfall och hur domare dömer så ser man att svenska män i princip aldrig blir fällda för våldtäkt medans utlänsdka män ibland är dömda på förhand (grovt uttryckt). Även här har Johan Diesen en del att säga.
  • Micke

Bumbo:"Varför skulle det egentligen vara så revolutionerande att det är så."

låt säga att befolkningen består av 20% invandrare. Då bör 20% av brotten begås av invandrare och 80% av svenskar, om det vore så att bägge grupperna var lika kriminella.

Ditt påstående om att 10% av våldtäkterna begås av invandrare innebär då att de begår färre våldtäkter än svenskar, sett till sin andel av befolkningen.

BRÅ´s rapport menar tvärtom att det är 5 gånger vanligare att person som är född utrikes är misstänkt för våldtäkt.

Ser du nu varför dina siffror är speciella?

• Bumbo

Jag påstår inte att 10% av våldtäkterna begås av invandrare jag säger att med en grov skattning uppfattar jag att i de ärenden jag varit inblandad i har 1 av 10 misshandels/våldtäktsärenden (jag sätter dem i samma båt för det handlar om våld i båda fallen) utförts av en utländsk man. Sen anser jag i och för sig inte att man är invandrare för att man har en förälder som är född utomlands som BRÅ säger... Om jag istället räknar med den definitionen hamnar jag kanske på 4 av 10.

• Micke

1 av 10 och 10% brukar vara samma sak.

"Om jag istället räknar med den definitionen hamnar jag kanske på 4 av 10."

Alltså dubbelt så många brott som de borde med avseende på deras andel av befolkningen?

• Bumbo

Men snälla Micke, jag snackar om mitt kontor, inte om hela världens befolkning.

• Bumbo

Nej kanske inte men du snackar om andel av befolkningen. Man kan väl knappast tro att de ca 100 familjer jag träffat under min tid på detta kontor är representativa för befolkningen i stort?!

• Micke

bumbo: i ena stunden ska vi använda dina siffror för att påvisa att svenskar våldtar. När jag sedan frågar vidare så hävdar du att dina siffror inte är värda något alls då du endast har träffat 100 familjer.

Varför ens dra in siffror som du vet är irrelevanta? Vad ville du bevisa med dina siffror?

• Bumbo

Du behöver inte använda mina siffror för att påvisa att svenskar våldtar. Gå bara ner till kommunen du bor i och be att få numret till en kvinnojour...

Sedan har jag från början sagt att man ska ta det jag säger med en nypa salt eftersom jag inte för statistik och absolut inte gjort en omfattande studie. Jag ville bara svara på vad Roskind skrev om våldtäkter i Oslo. Jag är trött på att man i samhället bara tar upp att invandrare åldtar och slår. Svenskar gör det också men ingen uppmärksammar vilka stora kostnader och lidanden det innebär för alla kvinnor, svarta bruna gula eller vita!

Svar på tråden Invandrare...