• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Roskind

Libanon är som sagt på god väg igen att upprepa sina bravader från förra sommaren.

Trots att Utrikesdepartementet (UD) avråder människor från att åka till Libanon, finns runt 2.500 svenska medborgare i landet just nu, säger UD:s presschef Nina Ersman.

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=833235&lid=puff_833218&lpos=rubrik

Denna gången verkar man tack och lov se lite nyktrare på hela saken och säger att de som befinner sig där får skylla sig själva.

• Roskind

Här var de norska imanerna. Fick inte med dem ovan.

Ber imamer om hjelp mot voldtekt

Menn med utenlandsk opprinnelse står bak 65 prosent av voldtektene og voldtektsforsøkene i Oslo. Nå ber Voldtektsutvalget imamene sette voldtekt og norsk kvinnesyn på dagsordenen.

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1662801.ece

EXAKT samma sak händer i Sverige bara att här är det inte politiskt korrekt att tala om det, den som gör det blir halshuggen i media. Således väljer alla att hålla käften och allt kommer gå åt helvete när vi väljer att knyta näven i fickan istället.

• Bumbo

Roskind, du vill väl inte dra igång hela den där muslim=väldtäktsman debatten nu va?

Våldtäkt handlar om kontroll och maktutövande. Även svenska män våldtar. Upplever faktiskt att det är precis som du säger att det inte är politiskt korrekt att tala om väldtäkter, fast inte i relation till invandrare utan det faktum att svenska män OCH "andra män" våldtar och misshandlar i den omfattning de gör och ingen vägar inse vilket stort samhällsproblem detta egentligen är. På det socialkontor jag jobbar går 50% av budgeten till att utreda och ta hand om barn som far illa pga misshandel och väldtäkt. Skulle tippa att det är proportionerna 1 av 10 ärenden som det handlar om utländska män. Så kom inte och säg att det bara är invandrare som står för väldtäkter.

• Micke

Bumbo: "Skulle tippa att det är proportionerna 1 av 10 ärenden som det handlar om utländska män."

Hur ser befolkningen ut i den kommunen då?

• Bumbo

Ska kolla upp det, men det är en närförort till Stockholm. Oavsett befolkningssammansättningen så kvarstår ju famtum att jag möter BÅDE svenska ch utländska misshandlare och väldtäktsmän, eller hur!?

• Bumbo

En litet förtydligande, när jag säger att 50% av budgeten går till detta menar jag alltså 50 % av min enhets budget, Familjeenheten där man gör utredningar kring barn och ungdomar. Samt har stöd till familjer och barn. Försörjningsstöd ingår exempelvis inte i vår enhet.

• Micke

Bumbo: Givetvis finns det svenska våldtäktsmän likväl som de som är födda i utlandet.

Men man brukar väl hävda att ca 20% av befolkningen är antingen födda i utlandet eller har föräldrar födda i utlandet.

Dessutom hävdar BRÅ/Sarneckki att det finns en viss överrisk för invandrare när det gäller våldtäkter.

Och du hävdar sedan att endast 10% av våltäkterna på ditt socialkontor gäller utländska män.

Det är intressant. Då det helt och hållet går emot alla andra siffror.

Men det kanske är en närförort med väldigt lite invandrare?

Om inte, så blir det ännu mer intressant

• Bumbo

Ja, som sagt jag har inga siffror framför mig så ta detta med en nypa salt. Sen tror jag i och för sig att det är svårare för en utländsk kvinna att tala om för mig (jag är man), eller t.ex. polis att hon blivit våldtagen än vad det är för en svensk kvinna. Därför ska man inte dra slutsatser utifrån bara mig. När man talar om våldtäkter ska man alltid vara medveten om att det finns ett stort mörkertal och att de flesta våldtäkterna sker inom hemmet fyra väggar.

• Micke

Bumbo: givetvis finns det förklaringsmodeller om orsaken men var mest intresserad av dina siffror då det helt bröt mot annan statistik.

Här kan du läsa lite förklaringsmodeller till överrepresentationen hos invandrare www.quickresponse.nu/qanda_show.asp&quest=36

• Bumbo
    Micke skrev 2007-05-23 19:38:25 följande:
    Och du hävdar sedan att endast 10% av våltäkterna på ditt socialkontor gäller utländska män. Det är intressant. Då det helt och hållet går emot alla andra siffror.
    Varför skulle det egentligen vara så revolutionerande att det är så. Sett till landet så finns det ju mångt mycket mer svenska män som väldtar än antalet män med utländsk bakrund som våldtar, eller?

Ni kan väl inte på allvar tro att med 9 miljoner svenskar och 1 miljon invandrare (stämmer dessa siffror?) så står invandrare för 65 % av alla våldtäkter. Jag tror att de siffror man hänvisar till i Oslo handlar om överfallsvåldtäkter, eller?
Svar på tråden Invandrare...