• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Alvia
    Anonym (ADD) skrev 2007-05-20 13:28:56 följande:
    Hejsan allihopa, första inhoppet för mig sen förra forumet. Så hur står det till med er? Här borta är det en bra dag! Dock igår så rök jag ihop med min pappa när jag var hemma hos mina föräldrar på middag. Ingen tvekan där vem man har ärft ADD:n från! haha Känns TOKIGT BRA dock när någon annan än jag själv får ett improviserat utbrott (speciellt min pappa), själv var jag lugn och kunde kontrollera mig, kanske ska ta och tacka medicinen för det...? Jag har gett ordet skadeglad en ny betydelse i alla fall. Vet ni vem ni kan ha ärft ADD:n/ADHD:n från?
    Judå här är det ok idag iaf. veckan har vart svår!

uss, vad tråkigt att bråka med sina föräldra! fast snart kommer jag nog att behöva bråka med min far oxå =(

jag ärvde min ADHD från min far som antingen har ADHD lr ADD! men han skulle inte ärkänna det! det är inte förr än nu efter ca 15år som han faktist erkänner att JAG lider av det! dumma kar!
  • Alvia
    Anonym skrev 2007-05-20 11:35:35 följande:
    Jag har en son (19 år) som ska utredas för adhd.   han är lite orolig och undrar hur utredningen går till. Kan ni kanske hjälpa honom?
    nu bor jag iofs på island men ca 2 veckor innan jag hade tid för utredning då fick jag hemskickade lite frågoformulär, min mamma skulle  svara på den ena då hon var personen som är närmast mig och jag själv den andra! dom lämnade jag sedan i när jag hade utredningen!

där började vi med att samtala en del och hon skrev ner vad jag sa! sedan svarade jag på några frågor! sedan hade vi lunch och sedan blev det mer prov som testade t.ex. hur snapt jag tänker och hur uppmärksam jag är!

sedan ca 10 dagar senare fick jag en samtalstid och fick då resultatet!

men sedan vet jag ej hur det är i sverige!
  • Anonym (vissautism)

Min pappa måste har asperger för allt han gör stämmer så bra in på de symtomen. Så jag gissar att min autism kommer därifrån. Nu misstänker min syrra att hon också har asperger.
    Var ADHD:n kommer ifrån har jag ingen aning om. Kanske lite från båda föräldrarna? Men det har bivit värre hos mig. Och vad jag vet hände inget iom min födelse, inte heller senare i livet har jag råkat ut för något.

• Bumbi mia
    Anonym (ADD) skrev 2007-05-20 13:28:56 följande:
    Hejsan allihopa, första inhoppet för mig sen förra forumet. Så hur står det till med er? Här borta är det en bra dag! Dock igår så rök jag ihop med min pappa när jag var hemma hos mina föräldrar på middag. Ingen tvekan där vem man har ärft ADD:n från! haha Känns TOKIGT BRA dock när någon annan än jag själv får ett improviserat utbrott (speciellt min pappa), själv var jag lugn och kunde kontrollera mig, kanske ska ta och tacka medicinen för det...? Jag har gett ordet skadeglad en ny betydelse i alla fall. Vet ni vem ni kan ha ärft ADD:n/ADHD:n från?
    Nu tror inte jag att man ärver ADHD "rakt av" utan att man ärver en sårbarhet som kan göra att man får svårigheter. Det finns några studier som visar att det finns starka belägg för att ADHD ärvs, men inte hur.

Jag själv är ett typiskt "flick ADHD" barn. Det var inte förens jag började i skolan om mina svårigheter blev tydliga.

Hade jag då fått hjälp så är jag övertygad om att jag inte hade suttit i den situationen som jag sitter i dag.
    Mamma till Ronja och Alve
  • Anonym (vissautism)
    bumbi mia: Min psykiatriker sa till mig att ADHD beror på säg 100 gener och att man kan ha allt från 1-100. Och har man bara enstaka av dessa gener så utvecklar man inte ADHD men har man mot 100 har man problem i sitt dagliga liv.
    Sen höll han också på teorin att ADHD inte är en sjukdom/diagnos utan fullt normalt. Det är bara att den personlighetstypen inte passar in i dagens samhälle men behövdes i jägarsamhället.
    *funderar lite*
  • Anonym (ADD)

Det var ett jäkligt intressant sätt att se på det! Bra psykiatriker du har! Vi är alltså av gammalt släkte, säg stenåldern! Då man behövde reagera från 0 till 100 för att kunna rädda sig från vargar och annat! I dagens samhälle då det mesta är "säkert" så blir säkert den biten av oss frustrerad, just för att det inte finns vargar att springa ifrån och harar att springa efter, så blir man irriterad istället av frustration. Jag gillar den teorin!!

• idiblon

Jag tror jag vet precis vem/vilka jag fått mina problem ifrån, men det var inte förrän jag skrev arbete om ADHD för några veckor sedan och läste om ärftligheten som jag gjorde den kopplingen. Om jag om några månader kör med "in your face - se vad er ignorans orsakade mig"-metoden, det återstår att se. Jag hoppas dock att jag kan vara större än så.

Sedan håller jag typ med någon som skrivit innan att det nog finns väldigt många som har drag av vissa bokstavsdiagnoser, men har man inte väldigt stora problem i vardagen så ska man nog låta psykiatrin vara och låta de med större problem gå före. Kan kännas orättvist, men ändå...

• Snutte83
    idiblon skrev 2007-05-20 19:48:34 följande:
    Jag tror jag vet precis vem/vilka jag fått mina problem ifrån, men det var inte förrän jag skrev arbete om ADHD för några veckor sedan och läste om ärftligheten som jag gjorde den kopplingen. Om jag om några månader kör med "in your face - se vad er ignorans orsakade mig"-metoden, det återstår att se. Jag hoppas dock att jag kan vara större än så.Sedan håller jag typ med någon som skrivit innan att det nog finns väldigt många som har drag av vissa bokstavsdiagnoser, men har man inte väldigt stora problem i vardagen så ska man nog låta psykiatrin vara och låta de med större problem gå före. Kan kännas orättvist, men ändå...
    Håller med om sista biten där! Att det måste påverka ens vardag märkbart. Ens ekonomi, utbildning, relationer osv... Ja, ni vet själva!
    Vet inte ens om dom sätter diagnos utan dom här bitarna?? Att om man har ett "normalt" liv så kanske man bara har drag av det? Och inte själva diagnosen...
    Ja, jag vet inte. Blev lite svammligt, sm vanligt
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Snowwoman

Nu har jag med hittat hit.

Mina föräldrar ska fylla i några lappar om hur jag var som abr och hur mamam hade det i graviditeten med mera och så ska jag lämna in det. Hoppas hon gör det snabbt nu så jag får komma till en kurator/psykolog och fortsätta min utredning.

• Anonym (vissautism)
    idiblon... blir du anonym nu, eller? Du hänger väl kvar i tråden? Skulle sakna dig annars!
    Ledsen
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!