• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (ADD)

Anonym (ledsen), det låter så himla jobbigt det du går igenom, jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas för dig, och dina barn! Jag hittade en länk på nätet som du kanske kan ha nytta av: www.stulenbarndom.se/
    Jag håller tummarna för dig att allt ordnar sig för dig så du kan få slappna av tillsammans med din familj.

• Anonym (ADD)
    Snutte83 skrev 2007-05-21 10:41:37 följande:
    Ni som tar/tagit concerta...Har ni fått problem med humöret??Tycker mitt blivit värre ...
    Du håller väl på med att se vilken dosering du ska ha? För mig var det så lite upp och ner i början tills jag hittade min dosering.

Kom på en grej som jag har tänkt fråga sen början, men glömt bort ... av nån anledning
    Nån som har "restlest legs"? Jag hade det och min läkare sa att det var möjligt att det försvann med medicinen, och det gjorde det! Superskönt att inte behöva ligga och sparka som en tok under nätterna.
  • Anonym (vissautism)
    Snutte: Har inte ätit concerta. Tycker karlns humör blir bättre på metamina än concerta.
    Hoppas det går bra med stödfamilj och allt!
    Och massor av tack för ditt svar!!

anonym (hej): Kanske ADHD? Om du är hyperaktiv alltså. Min man har ADD och han sitter still kan jag meddela. FÖR still för min smak ibland!
  • Snutte83
    ADD:
    Jo, har ju inte ens tagit dom i 1 månad. Tar 18mg på morgonen, och det dåliga humöret kommer framåt eftermiddagen/kvällen, precis lagom tills sonen blir trött o gnällig Fot i munnnen
    Önskar man hade en sambo som kunde ta nattningarna då o då, då hade våra konflikter minskat otroligt mycket!
    Ska ringa min läkare imorgon så!

Restless legs har jag!!! Har haft det sen i tonåren, min mamma har också det. Det har faktiskt blivit bättre sen graviditeten, men får då o då. Samma sak med min ledvärk Förvånad

vissautism:
    Inga problem, ni vet redan det mesta om mig o mitt liv

Alltså, jag har inte jättehemskt humör, det kanske lät så! Men har kortare stubin. Det går ju över direkt. Blir nog stressad också, och det gör det värre. Jag tål inte stress öht! Blir nästan sjuk av det.
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Bumbi mia
    Snutte83 skrev 2007-05-21 23:03:06 följande:
    ADD:Jo, har ju inte ens tagit dom i 1 månad. Tar 18mg på morgonen, och det dåliga humöret kommer framåt eftermiddagen/kvällen, precis lagom tills sonen blir trött o gnällig Önskar man hade en sambo som kunde ta nattningarna då o då, då hade våra konflikter minskat otroligt mycket!Ska ringa min läkare imorgon så!Restless legs har jag!!! Har haft det sen i tonåren, min mamma har också det. Det har faktiskt blivit bättre sen graviditeten, men får då o då. Samma sak med min ledvärk vissautism:Inga problem, ni vet redan det mesta om mig o mitt liv Alltså, jag har inte jättehemskt humör, det kanske lät så! Men har kortare stubin. Det går ju över direkt. Blir nog stressad också, och det gör det värre. Jag tål inte stress öht! Blir nästan sjuk av det.
    Jag har märkt att om jag tar min medicin för tidigt på morgonen så blir det jätte jobbigt på kvällen med humöret, men om jag tar den runt 12 på dagen så klarar jag mig hela kvällen.

Jag ska till läkaren nästa vecka ska prata med henne om att kanske få prova att ta Ritalin på eftermiddagen.

Stress är hemskt, klarar inte heller av det. Utan "stänger av" helt, eller så blir jag arg, alla ljud och synintryck förstärks.
    Mamma till Ronja och Alve
  • Anonym (ADD)

snutte, det var precis så för mig också i början. Det blev riktigt jobbigt speciellt mot läggningsdags, det krävs ju ett visst tålamod då och mitt tålamod är näst intill obefintligt. Jag pratade med min läkare om det och han tyckte det var en bra idé att ta en på eftermiddagen också. Nu tar jag en 36:a på morgonen och en 36:a vid lunch, det är underbart att känna att tålamodet finns där vid läggdags och att man skiljs som vänner innan han somnar!

Antagligen, om du inte känner det redan, så lär nog dina restless legs försvinna också när du ökar på concertan!

Jag fixar verkligen inte stress heller. Innan jag fick min diagnos var det det som jag tyckte var konstigast, alla andra verkade fixa det även om de blev "stressade" men jag får feber (!) och kan inte hantera det alls. Numera försöker jag planera allt i god tid och unvika stressade situationer och också förklara för andra under stressade situationer att jag inte kan hantera det speciellt bra. Konstig tycker de ju att jag är ändå, så det skadar inte att förklara lite. Berättar inte att jag har ADD dock, tyvärr har jag inte möjlighet att göra det för det skulle förstöra för andra. :-S

• JoelsFru

Hejsan!
    Jag har någonstans läst att adhd ärvs via fadern. Det är många som har hört samma sak så det måste komma någonstans ifrån.
    Någon av er som vet vad det är jag pratar om och vill skicka en länk eller har information om det?

Amor vincit omnia
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!