hejentjej skrev 2007-05-20 09:36:27 följande:
får ja fråga er en sak?stämmer det att det alltid är föräldrarnas ansvar om barnet är bråkigt? och att barnet känner sej missförstått, min syster läser om barn för hon ska bli förskolelärare, hon säger att barnen som har adhd/damp, känner sej oälskade och missförstådda utan anledning.. föds man med adhd? då är det ju inget man blir pga föräldrarna? eller hur är det?
Jag känner som att det är så kompliserad fråga att det är svårt att svara den som en! men jag ska ge det ett forsök!
det är helt klart föräldrarnas ansvar att ge sitt barn en bra uppfostran och vissa barn kan bli bråkiga på grund av det ADHD lr ej!
om ett barn har ADHD då kan det hända att dom tolkar saker fel och kan känna sig väldigt missförstådda! det räcker meda att man inte fick en bulle med till skolan som dom andra barnen! Ibland kände jag mig riktigt oälskad men det var inte så, det var bara jag som inte fick precis vad jag ville! så det var liksom ingen bra anledning till det!
Jag föddes med ADHD min mamma kände redan när hon var gravid att det var något som var fel! inte det att nån lyssnade på henne men hon hade rätt iaf! Som i mitt fall då kan man ärva ADHD! jag ärvde min ifrån min far (trots att hann inte vill erkänna det) sedan är det andra saker som kan orsaka ADHD vid födsel! t.ex. för lite syre!
Jag vet t.ex. en tjej som FICK ADHD i vuxen ålder utifrån en olycka! hon hade krockat med sin bil och var medvetslös i 13 dagar om jag kommer rätt ihåg men hos henne hände det något som orsakade hennes ADHD i vuxen ålder!
ADHD kan juh räknas som en sorts hjärnskada!