• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Snutte83

Ni som tar/tagit concerta...

Har ni fått problem med humöret??
    Tycker mitt blivit värre ... Jag som precis lyckats få det under kontroll! Men börjar få det igen nu så. Märkte det riktigt i helgen.
    En av dagarna så mitt på dagen kom jag på att jag inte haft dåligt humör o blivit konkig på mitt lilla trotsmonster OCh då kom jag på att jag glömt ta pillan på morgonen!!
    Men nu så har jag upptäckt det, tagit det till mig och börjat göra något åt det. Så det jkommer ju förhoppningsvis bara bli bättre nu igen!

Och ska försöka få tag på min handläggare på soc idag och prata om att ansöka om stödfamilj till Robin. Sitter ju på datorteket som är i samma byggnad som soc.

Såå skönt o få komma hit igen, till datorteket. Låter kanske udda men
    Men efter varit hemma i nästan 3 veckor med sjukt barn så är det sååå skönt o få komma ut igen! Och vi har utökat med måndag nu också!

Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (vissautism)

Hej alla!
    Måndagar, måndagar... har precis vant mig vid helgköret och så börjar vardagen igen...

Iaf så börjar kontakten med soc kännas jobbig. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha hjälp av dem. Det känns så sunkigt på något vis. Soc står liksom för utslagna mm för mig, de har en dålig klang.
    Dessutom är jag inte säker på vad jag vill / behöver för hjälp. När jag tänker efter så tror jag att en samtalskontakt samt lite egen tid hemma på veckan räcker. Men det går inte riktigt fram. De vill absolut att barnen ska ha stödfamilj osv.. och jag vill inte lämna bort dem till ytterligare en instans (har ju dagis redan).

Har ni kontakt med soc? Hur ser ni på det? Är det jag som är löjlig som tycker det känns besvärane?

• Snutte83
    Anonym (vissautism) skrev 2007-05-21 11:07:33 följande:
    Hej alla!Måndagar, måndagar... har precis vant mig vid helgköret och så börjar vardagen igen...Iaf så börjar kontakten med soc kännas jobbig. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha hjälp av dem. Det känns så sunkigt på något vis. Soc står liksom för utslagna mm för mig, de har en dålig klang.Dessutom är jag inte säker på vad jag vill / behöver för hjälp. När jag tänker efter så tror jag att en samtalskontakt samt lite egen tid hemma på veckan räcker. Men det går inte riktigt fram. De vill absolut att barnen ska ha stödfamilj osv.. och jag vill inte lämna bort dem till ytterligare en instans (har ju dagis redan).Har ni kontakt med soc? Hur ser ni på det? Är det jag som är löjlig som tycker det känns besvärane?

Citerar mitt inlägg precis ovanför

"Och ska försöka få tag på min handläggare på soc idag och prata om att ansöka om stödfamilj till Robin. Sitter ju på datorteket som är i samma byggnad som soc."

Fast nu så är jag ju ensamstående på heltid också! Så det är ju dessa 2 bitar tillsammans som gör att jag ska söka. Jag  behöver avlastning!! Håller på att bli knäpp, speciellt nu när han varit sjuk så länge Fot i munnnen. Nog därför jag har lita dåligt humör också!
    Soc för mig är mest positivt. Men så har jag ju haft en hel del kontakt med dom senaste 2 åren! Fått hjälp efter missbruket och så. Så jag var ju "utslagen" under en period. Bara tack vare mina föräldrar skaffade lägenhet till mig som jag ens hade boende!! Tack "gode gud" för mina föräldrar asså, utan dom hade allt varit katastrof! *svammel*

Dom här på soc är oftast jättetrevlig och hjälpsamma, men där finns ju dom som inte borde jobba med människor också! Jag ahr fått mycket hjälp, mest från missbrukarenheten men ändå... Har ju haft en hel del kontakt med ekonomienheten också. Går ju på bidrag nu *blää*

Och den kontakten jag haft med barn-ungdoms enheten är enbart positiv, ja inte själva ärendet men personerna! Jag fick ju en anmälan på mig i höstas att jag skulle rökt på!! Herregud, jag har varit ren från både droger o sprit nu i 2år snart!!
    Så dom kom ju hem till mig (jävla tur man hade städat precis innan ), men dom var jättetrevliga o satt o prata en bra stund. Så den gick ju inte vidare. Jag erbjöd mig att gå o lämna urinprov samma dag, men inte ens det behövdes! Då trodde dom på mig
    Jag skulle aldrig kunna riskera att förlora Robin! Han är ju mitt allt!

Svammel igen men

Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (ledsen)

akta dig säger ja bara!!!!!!!!!! ja har min diagnos adhd soc tycker inte ja e en bra mor o kan ta hand om barnen ordetligt som en normal mamma, i början va soc jätte snälla o ja fick stödfamilj till barnen o allt va jätte bra, men nu e dt faan annat, nu tycker dom att barna behöver mer än va ja kan ge o att ja e för ooragniserad så nu vill dom plasera dom, o när ja sa att ja inte ville lämna bort dom ansökte dom om lvu fy faan ja har varit en bra mor i 12 år o nu vill dom slita isär min familj för ja fick diagnosen ADHD o tycker att ja e för virrig...........

• Anonym (hej)

jag misstänker att jag har ADD, eller något sådant.. liknande iallafall!

jag har jättesvårt att avsluta påbörjade projekt om jag inte har stöd av någon som håller på med exakt samma sak..
    har alltid haft så..
    jag har svårt att ta tag i saker, jag tänker "idag ska jag göra detta och detta!" men det blir aldrig av för jag vet inte hur jag ska börja..
    det är som att se på en hel vägg som jag ska måla, men jag vet inte vart jag ska börja.. jättesvårt!

koncentrations problem har jag redan på papper, dom har utrett mig och jag har fått diagnosen dyslexi och koncentrations problem + depression..

på lektioner kan jag inte sitta still.. jag sitter nästan alltid och darrar med benen..
    jag kollar runt i klassrummet och kan inte koncentrera mig på en punkt..
    jag är för pigg typ.. mina kompisar har frågat hur jag kan hålla mig så pigg utan att äta sallad, så jag har sagt åt dom "ja tänk er hur jag blir om jag verkligen skulle äta sallad.. ni skulle inte stå ut med mig"

är det någon som känner igen sig i mig?

• Anonym (hej)

zazza79: har du någon form av denna elaka... sak?

• Anonym (vissautism)

Ok. 1000 tack för svaren!!

Är det någon som har en stödperson / kontaktperson då? Hur fungerar det? För det är lite prat om det nu. Och där kan jag iofs känna att det inte vore så dumt eftersom min man inte kan avlasta så bra och jag nu har två bebisar. En extra hand någon gång vore ju inte dumt faktiskt. Jag har tyvärr inga vänner som är hemma om dagarna nämligen och ingen släkt heller här.

Grejen är ju också att jag aldrig sysslat med droger eller liknande (men skulle mycket väl ha kunnat! Ser INTE ner på personer som har varit där.) Jag har en bra utbildning och allt ser väldigt bra ut på ytan sas. Ja, naturligtvis gör jag mitt yttersta för att det inte bara ska vara på ytan också!
    Tror ni det kan vara en nackdel för mig att ha soc-kontakt? Jag har aldrig behövt veta vad det är för instans förut, kan ingenting om dem.

• wellpapp

hej! jag har som det verkar add...

har itne genomgått en hel utredning men gjort en del test,
    och min psykolog tror att så kan vara fallet...

men ahn tycker inte vi ska lägga för stor fokusering vid det,
    och ajg kan förstå det till viss del,
    för jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med facit i hand.

annat än att det är skönt att jag själv får veta att ajg itne är dum i huvet som inte klarar allt som alla andrar klarar så galant!

håll huvet högt!

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!