• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Themis

Hej alla.
    Vilken aktivitet det är här. Jag har inte hunnit läsa igenom alla nya inlägg men ska ta ett ryck någon dag.

Just nu har jag fullt upp med pluggande och annat samt att jag höjt min dos av Concerta.
    Men jag läste de senaste inläggen och intressant är att "restless legs" kommer på tal. Min läkare som jag träffade igår frågade om jag har det, och det har jag! Alla som blivit frågade med min form av ADHD av läkaren har restless leggs. Det var ganska många men ingen vetenskaplig studie, utan enbart allmänt intresse. Men det är intressant, vad säger ni, har ni restless legs (krypningar i benen typ)???????

Hoppas ni har det bra allesammans! Jag kikar in någon annan dag igen när jag har det lite lugnare i hemmet...

Kram på er/ Themis

• Anonym (plutt)

märks de alltid på barn/ungdommar om dom har adhd, tex era lärare? reagerade dom?

• Anonym (plutt)

jag var bara bråkig hemma, men lugn i skolan nån mer som va sånn?

• Snutte83
    Anonym (plutt) skrev 2007-05-22 19:47:55 följande:
    jag var bara bråkig hemma, men lugn i skolan nån mer som va sånn?
    Et av kraven för diagnos är att man ska ha symptomen oavsett vilken miljö man befinner sig i.
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (vissautism)
    Themis: Vet inte. Tror jag har restless body för jag har då svårt att sitta still var jag än är. Eller snarare kan inte sitta på samma ställe särskilt länge.
    (och autism då så det kanske var det du menade, men eftersom det skrevs om benen så höll jag mig där...)
  • musta kuku

joelsfru: min dotter har ärvt sin ad/hd från mig.... jag fick min diagnos igår... äntligen

• Snutte83
    Anonym (vissautism) skrev 2007-05-23 01:00:45 följande:
    Themis: Vet inte. Tror jag har restless body för jag har då svårt att sitta still var jag än är. Eller snarare kan inte sitta på samma ställe särskilt länge.(och autism då så det kanske var det du menade, men eftersom det skrevs om benen så höll jag mig där...)
    Restless legs är mer att man har krypningar i benen. Svårt o förklara, men det är väldigt jobbigt iaf! Jag får det oftast på kvällen när jag ska sova, totalt omöjligt att somna då!
    Ska se om jag hittar någon bra länk om det.
  • Snutte83
    "Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen. Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen. Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.
    Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen. Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna. Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar.
    I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs."

http://www.restlesslegs.nu/
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!