• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • michiara

Tack så mycket

Jag kan ju tycka att det vore bra för alla att lära sig mer om bemötande och själva handikappet. Det finns så många förutfattade meningar om detta funktionshinder så man häpnar verkligen. En f d granne slutade t o m att prata med mig efter att jag berättade att min dotter går på särskola

~~* ~~* Tillbaka till verkligheten *~~ *~~
  • Anonym (Stina)

Hej! Får jag vara med här trots att jag inte har diagnos? Ska påbörja en utredning om ADD i augusti- och hjälp vad jag känner igen mig i era inlägg...

Nu är det så att jag har en son som snart fyller tre och jag börjar misstänka att han möjligen har samma sak. Samtidigt vill jag ju inte leta fel på honom. Har någon av er barn som ärvt era symtom? Hur tidigt har ni märkt det och hur har det yttrat sig på småbarn?

• illern i mitt liv

Ett rykte jag hört , e de sant att de personer som har ADHD verkligen får en medicin som klassas som drog?? O om det e så , blir dom inte ännu sämre efterhand då??

• Anonym (vissautism)
    illern i mitt liv skrev 2007-05-26 19:36:44 följande:
    Ett rykte jag hört , e de sant att de personer som har ADHD verkligen får en medicin som klassas som drog?? O om det e så , blir dom inte ännu sämre efterhand då??

??????

Are you for real!?

Det finns väl massor av mediciner som är drogklassade men det faktiskt skillnad på medicinska doser och missbruk.

En drog blir en drog när den missbrukas, dvs tas för att få ett rus/uppnå ett visst sinnestillstånd, inte när den tas för att förbättra ett medicinskt tillstånd.

Och sen vänder jag mig mot ditt ordval "dom". Vi huserar faktiskt i den här tråden så "ni" vore bättre på sin plats.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (Stina) skrev 2007-05-26 18:55:42 följande:
    Hej! Får jag vara med här trots att jag inte har diagnos? Ska påbörja en utredning om ADD i augusti- och hjälp vad jag känner igen mig i era inlägg...Nu är det så att jag har en son som snart fyller tre och jag börjar misstänka att han möjligen har samma sak. Samtidigt vill jag ju inte leta fel på honom. Har någon av er barn som ärvt era symtom? Hur tidigt har ni märkt det och hur har det yttrat sig på småbarn?
    Jodå! Här har 1/3 av barnen symtom.

Vi misstänkte från 2-3 års ålder.
  • Bumbi mia
    Undrar också vilka är "dom"? Fundersam
    Mamma till Ronja och Alve
  • Häxan Jia
    Bumbi mia skrev 2007-05-26 20:10:13 följande:
    Undrar också vilka är "dom"?
    Hehe jag tolkar de helt klart som doktorn som ger sina patienter drogen iaf

*Jag har en trasig toadörr, vad har du?*
  • Snutte83
    En "drog" tas för att få ett rus, man blir ofta beroende och missbrukar denna drog. Man får hemska abistinensbesvär om man inte tar mer. Dessutom så är dessa olagliga.

ADHD-medicin innehåller ett amfetamin-liknande ämne, men i betydligt mindre dos! Den ger inget rus och man blir inte beroende.
    Man får den för att underlätta sin vardag med ett fuktionshinder. Detta ämne fungerar annorlunda när man har ADHD. Man blir mer koncentrerad osv.

Som en jämnförelse.
    Tabletterna jag tar nu, concerta, är på 18mg.
    När jag missbrukade tog jag 0,5-1g amfetamin/dos.
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Anonym (vissautism)
    Häxan Jia skrev 2007-05-26 20:15:11 följande:
    Hehe jag tolkar de helt klart som doktorn som ger sina patienter drogen iaf
    Fast jag tycker inte det är något skoj alls med sammankopplingen ADHD-droger mm.. inte när man är den som lever med diagnosen.
    En medicin BLIR en drog i en missbrukares nyttjande. Men personer som medicinerar för ADHD missbrukar inte iom det.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!