• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Snutte83
    Corpset skrev 2007-05-26 21:02:40 följande:
    Dessutom så har amfetamin en paradoxal effekt hos personer med ADHD: :)
    Hur menar du då?
    Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • Corpset

Snutte83:
    Att istället för att bli speedad, så blir personer med ADHD oftast lugnare och kan koncentrera sig.

• Snutte83
    Corpset skrev 2007-05-26 22:00:37 följande:
    Snutte83:Att istället för att bli speedad, så blir personer med ADHD oftast lugnare och kan koncentrera sig.
    Japp, helt klart! Det var därför jag låg på så höga doser redan i början. Annars så fick man inget rus.
  • inoka

hej alla!!!
    Jag huserar igentligen i en annan tråd om adhd fast för barn som har eller är under utredning. MEN så kom det in en tjej i går och klanka ner och hötte "fingret" mot oss och sa att adhd minsann inte finns och vi är hemska som drogar ner våra friska barn . Men även om jag vet att det inte är så så tog jag väldigt illa vid mej och vänder mej till er vuxna som säkert vet mer om sjukdomen än jag som har en son under utredning just nu. Hörde nämligen i efterhand att det finns en läkare eller ngt liknande som sagt att detta bara är ett påhittat fenomen och så vidare...ngn som vet mer om det här??

Tack på förhand.

Det blev lite veligt skrivet, hoppas det går att läsa endå...

• Snutte83
    inoka skrev 2007-05-26 22:35:36 följande:
    hej alla!!! Jag huserar igentligen i en annan tråd om adhd fast för barn som har eller är under utredning. MEN så kom det in en tjej i går och klanka ner och hötte "fingret" mot oss och sa att adhd minsann inte finns och vi är hemska som drogar ner våra friska barn . Men även om jag vet att det inte är så så tog jag väldigt illa vid mej och vänder mej till er vuxna som säkert vet mer om sjukdomen än jag som har en son under utredning just nu. Hörde nämligen i efterhand att det finns en läkare eller ngt liknande som sagt att detta bara är ett påhittat fenomen och så vidare...ngn som vet mer om det här?? Tack på förhand. Det blev lite veligt skrivet, hoppas det går att läsa endå...
    Du kommer träffa fler sådana här personer. Men tro mig, den dagen dom lär sig något om ADHD o träffar folk med detta lär som ändra sig, förhoppningsvis!

ADHD är ett fuktionshinder som påverkar hela ens liv! Och det har inget med uppfostran att göra. Se på mig bara!
    En bra barndom, med bra föräldrar o bra syskon. Bodde ute på landet i ett rött hus med svarta knutar
    Men ändå hamnade jag i drogmissbruk o kriminilatet, som det tyvärr är lättare hänt om man har ADHD. Speciellt om man inte får hjälp som barn. Vilket jag inte fick. Har även massor med skulder som man kämpar med idag.
    Fick min diagnos i vuxen ålder, i höstas.

ADHD är så mycket, det är så mycket mer än "myror i brallan"! För att ens förstå hur det är att leva med ADHD så måste man ha det själv, och vi förstår det knappt själva Räcka ut tungan

Man kan även peka på kemiska saker, som ännu ett "bevis". Vi med ADHD reagerar annorlunda på amfetamin. En normal person får ett rus och blir alldeles hyper. Vi med ADHD blir lugna och koncentrerade, vi behöver större doser för att få det riktiga ruset.

Nu när jag börjat medicinera med concerta blev jag totalt "annorlunda" (kom inte på ett bättre ord). Jag såg "den röda tråden" som "normala" folk ser för första gången. Jag är inte lika inaktiv som innan. Men har ju fortfarande kvar mina ADHD-symptom, fast mindre.

*svammel svammel*
  • Anonym (ADD)

Inoka, förstår att det måste vara förvirrande som mamma med en son under utredning. ADHD/ADD är ett befinligt symtom, hjärnan producerar inte dopamin i den mängd och vid rätt tillfälle som den borde (kortaste förklaringen i historien... ). Hur som helst är det inget "båg" det finns en kemisk förklaring. 

Gör lite research på Internet om det så kommer du nog känna dig bättre och också ha möjlighet att kunna ge din son ett ännu bättre stöd.
  • inoka

Snutte 83 : Jo jag är rädd för att möta på mer såna här. Därför funderade jag på att inte skriva mer om Sam men samtidigt får jag ju bra stöd här. För som du säger, jag har ingen aning om vad som rör sig i hans huvud. Han har stora koncentrationssvårigheter och talsvårigheter. Ligger på en 2 årings nivå. Han fyllde 5 för 2 veckor sen. Jag försöker bara vara en sån bra mamma det bara går och jag älskar ju honom så otroligt mkt och då blir man sårad när man hör sånt. Jag har även fått höra att dessa barn inte känner sig älskade när de är små. Kände du så??
    Vad anser du som bra uppfostring? Vi har testat allt men han verkar inte bry sig om ngt vi gör..
    Hur kom det sig att du fick din diagnos så sent i livet?

Hoppas det är ok att jag frågar dej massa. Annars får du säga till :)

• Snutte83
    inoka:

Fortsett du skriva i den tråden! Annars visar du dig besegrad, och då har den personen vunnit ju. Det är bara att fortsätta kämpa!

Jag kände mig väldigt älskad som barn! Och det avr jag också. Är så glad att jag har dom föräldrar jag har, annars vetifaen om jag  varit i livet idag ens. Hade iaf inte haft det så bra som jag faktiskt har!
    Uppfostringen vågar inte jag svara på. ADHD uttrycker sig ofta annorlunda hos tjejer än killar. Man är inte lika ofta hyperaktiv, utan vänder sig inåt istället.

Skolan brydde sig inte, märktes inte så mycket i klassen. Och så är det annorlunda i skolarna idag. Det var efter mitt missbruk jag fick prata med en psykolog som skickade remiss för utredning. Vi är många som får diagnosen nu i vuxen ålder, och då insett varför allt blivit som det blev i livet. Pusselbitarna lixom faller på plats.

Känner igen det du skriver om din pojke. En nära kompis har det likadant med sin son, han blir 5 i höst. Men är inte utredd än. Får se när det kommer igång. Men han är en totalt underbar liten pojke för det! Han är bättre på vissa andra saker istället, jämnfört med jämnåriga.
  • inoka

Snutte:
    Jo jag kommer hänga kvar där. Vi är ngt styckna som stöttar varandra.
    Jag lider verkligen med dej. Vilket tuftt liv du haft men starkt av dej att komma igen..
    Tack för din hjälp med mina frågor. Jag hoppas det blir bra för dej. Sköt om dej!!!
    *kram* Micaela

• Häxan Jia
    Anonym (vissautism) skrev 2007-05-26 20:35:12 följande:
    Fast jag tycker inte det är något skoj alls med sammankopplingen ADHD-droger mm.. inte när man är den som lever med diagnosen.En medicin BLIR en drog i en missbrukares nyttjande. Men personer som medicinerar för ADHD missbrukar inte iom det.
    Du kan skippa förklaringarna till mig hörre du. Concerta skulle aldrig duga till en person som missbrukar amfetamin ifall du inte visste det.. För att ens få i sig något som liknar ett rus så lär man få knapra i sig hela burken concerta och lite till

Och hur fick du tanken att jag tror att personer med ADHD som fått MEDICIN utskriven av läkare på något sätt skulle vara missbrukare?????????

Bara undrar, för hela grejer är ju fjantig!
    *Jag har en trasig toadörr, vad har du?*
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!