inoka skrev 2007-05-26 22:35:36 följande:
hej alla!!! Jag huserar igentligen i en annan tråd om adhd fast för barn som har eller är under utredning. MEN så kom det in en tjej i går och klanka ner och hötte "fingret" mot oss och sa att adhd minsann inte finns och vi är hemska som drogar ner våra friska barn . Men även om jag vet att det inte är så så tog jag väldigt illa vid mej och vänder mej till er vuxna som säkert vet mer om sjukdomen än jag som har en son under utredning just nu. Hörde nämligen i efterhand att det finns en läkare eller ngt liknande som sagt att detta bara är ett påhittat fenomen och så vidare...ngn som vet mer om det här?? Tack på förhand. Det blev lite veligt skrivet, hoppas det går att läsa endå...
Du kommer träffa fler sådana här personer. Men tro mig, den dagen dom lär sig något om ADHD o träffar folk med detta lär som ändra sig, förhoppningsvis!
ADHD är ett fuktionshinder som påverkar hela ens liv! Och det har inget med uppfostran att göra. Se på mig bara!
En bra barndom, med bra föräldrar o bra syskon. Bodde ute på landet i ett rött hus med svarta knutar
Men ändå hamnade jag i drogmissbruk o kriminilatet, som det tyvärr är lättare hänt om man har ADHD. Speciellt om man inte får hjälp som barn. Vilket jag inte fick. Har även massor med skulder som man kämpar med idag.
Fick min diagnos i vuxen ålder, i höstas.
ADHD är så mycket, det är så mycket mer än "myror i brallan"! För att ens förstå hur det är att leva med ADHD så måste man ha det själv, och vi förstår det knappt själva
Man kan även peka på kemiska saker, som ännu ett "bevis". Vi med ADHD reagerar annorlunda på amfetamin. En normal person får ett rus och blir alldeles hyper. Vi med ADHD blir lugna och koncentrerade, vi behöver större doser för att få det riktiga ruset.
Nu när jag börjat medicinera med concerta blev jag totalt "annorlunda" (kom inte på ett bättre ord). Jag såg "den röda tråden" som "normala" folk ser för första gången. Jag är inte lika inaktiv som innan. Men har ju fortfarande kvar mina ADHD-symptom, fast mindre.
*svammel svammel*