• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Häxan Jia
    Corpset skrev 2007-05-26 21:02:40 följande:
    Dessutom så har amfetamin en paradoxal effekt hos personer med ADHD: :)
    Helt rätt och de flesta personer med ADHD får ingen riktigt missbrukar profil heller om de undersöks för sånt, just för att de kan lägga av hur enkelt som helst när de får riktigt utskriven medicin. Säger inte alla här, men många som självmedicinerat sig innan de fått utskrivet klarar av att lägga "drogerna" på hyllan ganska lätt.
    *Jag har en trasig toadörr, vad har du?*
  • Häxan Jia
    inoka skrev 2007-05-26 22:35:36 följande:
    hej alla!!! Jag huserar igentligen i en annan tråd om adhd fast för barn som har eller är under utredning. MEN så kom det in en tjej i går och klanka ner och hötte "fingret" mot oss och sa att adhd minsann inte finns och vi är hemska som drogar ner våra friska barn . Men även om jag vet att det inte är så så tog jag väldigt illa vid mej och vänder mej till er vuxna som säkert vet mer om sjukdomen än jag som har en son under utredning just nu. Hörde nämligen i efterhand att det finns en läkare eller ngt liknande som sagt att detta bara är ett påhittat fenomen och så vidare...ngn som vet mer om det här?? Tack på förhand. Det blev lite veligt skrivet, hoppas det går att läsa endå...
    Du de finns gott om de där människorna... En gång tröttnade jag så på en sån så jag gjorde en omröstning om saken..

Denna människa var riktigt enerverande och postade en massa menlösa inlägg i vår adhd tråd.... Jobbigt och störande...

Bad henne hålla sin adhd debatt någon annanstans för den var menlös i en tråd med personer som lever med det varje dag på ett eller annat sätt.
  • Anonym (vissautism)
    Häxan Jia skrev 2007-05-26 23:33:25 följande:
    Du kan skippa förklaringarna till mig hörre du. Concerta skulle aldrig duga till en person som missbrukar amfetamin ifall du inte visste det.. För att ens få i sig något som liknar ett rus så lär man få knapra i sig hela burken concerta och lite till Och hur fick du tanken att jag tror att personer med ADHD som fått MEDICIN utskriven av läkare på något sätt skulle vara missbrukare?????????Bara undrar, för hela grejer är ju fjantig!
    För att du använde ordet "drogen".

Och eftersom jag kan skippa förklaringarna så förstår du även att jag reagerar på ord och är som jag är eftersom jag har diagnos "viss autism".
    Jag förstår inte insuinationer och skämt alla gånger, speciellt när det kommer från folk jag inte lärt känna. 

Jag tycker bara inte att det är särskilt kul för egen del när diagnosen jag har sammankopplas med saker som droger/missbruk odyl. Jag tycker det är jobbigt.  
    Vad alla andra anser och tycker får ju naturligtvis stå för dem.
  • Häxan Jia
    Anonym (vissautism) skrev 2007-05-26 23:47:13 följande:
    För att du använde ordet "drogen".Och eftersom jag kan skippa förklaringarna så förstår du även att jag reagerar på ord och är som jag är eftersom jag har diagnos "viss autism".Jag förstår inte insuinationer och skämt alla gånger, speciellt när det kommer från folk jag inte lärt känna. Jag tycker bara inte att det är särskilt kul för egen del när diagnosen jag har sammankopplas med saker som droger/missbruk odyl. Jag tycker det är jobbigt.  Vad alla andra anser och tycker får ju naturligtvis stå för dem.
    Jag är med på den biten. Som sagt så refererade jag mer till läkaren än till patienten och drogen var satt inom " just för att visa att de är befängt att nämna mediciner som drog.

Förstår helt klart om det blir svårare för dig att läsa av nyanser och ironi och absolut via text på internet som är lätt att misstolka ändå. Inte min mening alls att det skulle bli fel.

Men när de gäller humor så måste det ändå vara lite upp till var och en vad som är skämt, inte skämt för dig och det förstår jag, men ändå lite skämt för mig.
  • Häxan Jia

Får be om ursäkt, backade tillbaka och insåg att jag missade " vid ordet drogen, var helt övertygad om att jag skrev så, det brukar jag göra.

• inoka

Häxan jia : Jag skrev samma till henne att hon skulle hålla sin debatt ngn annanstans men jag fick bara till svar i min gb att jag mer eller mindre var en usel förälder som drogade mitt friska barn. Nu får visserligen inte samuel ngn medicin eftersom han inte är helt utredd än men om han får skulle jag inte tveka en sekund att ge honom det. Jag tänker göra allt som jag kan för att få honom att må så bra han bara kan. Och jag är inte en sämre förälder för det.

• Häxan Jia
    inoka skrev 2007-05-26 23:53:48 följande:
    Häxan jia : Jag skrev samma till henne att hon skulle hålla sin debatt ngn annanstans men jag fick bara till svar i min gb att jag mer eller mindre var en usel förälder som drogade mitt friska barn. Nu får visserligen inte samuel ngn medicin eftersom han inte är helt utredd än men om han får skulle jag inte tveka en sekund att ge honom det. Jag tänker göra allt som jag kan för att få honom att må så bra han bara kan. Och jag är inte en sämre förälder för det.
    Det finns sånna den ja råkade ut för var en snor unge på 19-20 vars far var läkare, mamman vuxen psykolog och svågern barn psykolog.. Hon hoppade in och skrev

"Men adhd finns juh inte!!!!"

Sen menade hon att detta var fakta för de hade hon minsann lärt sig av läkarna i familjen..

Samt att diagnosen var bara något föräldrarna ville ha för att få en förklaring..

Jag frågade då, varför behöver de en förklaring om inget är fel? Samt hur förklarar du och din familj antalet vuxna som utreds och får diagnos, är de även där en förklaring till föräldrarna???

Men icke inga svar, bara tjaffs på fjortisnivå, sen två daar senare blev användaren avstängd eller något för nicket försvann iaf...
  • inoka

hm känner igen det där..denna tjejen säger att hon lärt sig av ngt en läkare sagt. När jag var inne i hennes gästbok såg jag att ngn sa att hon bytt nick. Kan ju vara samma människa...
    Nåja, det är dumt att ta åt sig men man gör det endå.

• Häxan Jia
    inoka skrev 2007-05-27 00:01:34 följande:
    hm känner igen det där..denna tjejen säger att hon lärt sig av ngt en läkare sagt. När jag var inne i hennes gästbok såg jag att ngn sa att hon bytt nick. Kan ju vara samma människa...Nåja, det är dumt att ta åt sig men man gör det endå.
    Ja de kan ju vara det, bättre att ignorera sånna ändå, det gjorde vi i vår tråd iaf.... föregångaren till den som ligger i denna trådstarten.

Nu skall jag ta min adhd-sambo och natta oss... eller nåja han försvann in nu så jag ligger efter

Ha en skön natt och sov gott allihopa.
  • Anonym (vissautism)
    Häxan Jia skrev 2007-05-26 23:52:16 följande:
    Ska väl i ärlighetens namn säga att jag är slarvig när jag läser inlägg ibland... *tittar upp i taket*

Insåg att jag missade helt ditt första inlägg där, trots att jag redan svarat på det hade jag glömt bort varför jag reagerade från början. 
    Alltså... jag trodde inte att du inte fattade det här med droger/medicin.. osv.. Det inser jag att du förstår!
    Jag var lite retlig över att att det skojjades om kopplingen mellan ADHD-mediciner och missbruk.

Och orsaken till det är att jag snart ska börja jobba så jag är överkänslig om vad andra tycker om ADHD, eftersom jag är rädd att personer i samband med mitt arbete ska tycka jag är korkad / mindre värd osv. 
    Därav lite stingslig..

Natti natt!
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!