• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • idiblon

Åke: Det gick åt helvete. Jag började knarka och sprang runt och smittade dina barn och släktingar med dödliga sjukdomar.

• Alvia

åke vad menar du?

alla barn mår bra av en aga (inte våld/misshandling) aga som i en bra uppfostran med gränser! ADHD barn har bara större behov av det!

• idiblon

Gick för två timmar sedan och skulle handla blöjor. Kom till affären, hade glömt vad jag skulle ha. Handlade mat och var nöjd som fan. Gick en lång promenad för att jag kände att det behövdes. Står och lagar mat nu, stressad som fan men glad över att ha börjat laga mat istället för att ta snabbalternativ igen. Till sonen kommer... Och behöver en ny blöja. *suck*

• zazza79

Hej jag hänger på här ja me!

• Alvia

idiblon, ja det är så typiskt! inget ovanligt för mig iaf! en gång åkte jag just för att köpa bindor men kom hem med allt annat än bindor! *hnuss*

annars ska jag forsöka mig i att ta ett bad, har vart på väg att göra det i 5 timmar ca!

• idiblon

Alvia: Det är ju alltid så för mig också, men nu i två veckor så har det känts ovanligt bra. Som att en del problem varit borta. Men så bara kommer de i vanlig ordning tillbaka igen...

• Anonym (plutt)

hur vet man om man har detta eller är allmänt, irriterad, kurt stubin, känslig och orolig? eller stressad och splittrad pga mkt att göra

hur var eran barndom?
    hur tacklade era föräldrar ert humör?

har ni magproblem?
    ångest?
    låg sjölvkänsla?

• Anonym (plutt)

äter man medcin mot detta eller lär man sej bara leva med det?

• Åke

Anonym (plutt)

Någon slags lugnande medicin borde ha effekt.

• idiblon

(plutt): Jag känner mig inte berättigad att svara förrän jag fått diagnos. Står i kö. Men okej, jag skriver ändå.

"hur vet man om man har detta eller är allmänt, irriterad, kurt stubin, känslig och orolig? eller stressad och splittrad pga mkt att göra"

Tja, svårt att säga men orsakar det stora problem i vardagen så kanske man ska försöka få hjälp någonstans. Känns det bara "allmänt" eller känns det som ett stort hinder?

"hur var eran barndom?"

Kaosartad, förtvivlan, depression, dödslängtan, allergier, sveda, eksem, ont, mardrömmar, sängvätande, egocentrism, skrikig, självisk, oförsående, ingen som helst empati, matvägran, misslyckanden, ständigt ifrågasättande om varför jag skulle leva när jag ändå bara led?

"hur tacklade era föräldrar ert humör?"

De ville inte erkänna problematiken högt, trots att de hela tiden förstått att något var väldigt fel. Det fanns ingen hjälp att söka på den tiden. Trots att hela familjen splittrades av min manipulation och ständiga ilska så fanns förnekelsen kvar även när jag blev äldre och bad på mina knän om att få hjälp av psykiatrin. Inte förrän jag började knarka togs det på allvar, men då var det så dags... Inkonsekvens var min vardag som liten, och det är inte konstigt att jag blev så onödigt messed up som jag blev. Det hade kunnat undvikas. Med mer kunskap så hade det inte behövt gå så illa.

"har ni magproblem?"

Jag vet inte. Inte nu.

"ångest?" Ja. I 20 år hade jag konstant ångest. Nu sedan jag fick barn så är den faktiskt mildare, men det är nog för att jag har ganska skyddande omständigheter och isolerar mig. Annars kan ett oväntat ljud, en sönderslagen planering, ett misslyckande (trots vanan!), precis vad som helst sända ut en dos obehagligt adrenalin i mitt blod och så är det dåliga humöret och den korta stubinen ett faktum...

"låg självkänsla?"

Extremt. Den har legat på minus. Jag har trott att jag var så otroligt ovärdig att leva att jag till och med borde straffas. Så jag har länge straffat mig själv och varit fruktansvärt destruktiv. Men nu är det i stort sett slut med det.

Hoppas du blev något klokare trots att jag babblar för mycket?

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!