Pokemon,
?Jag tycker den här diskussionen om syskon som älskande är absurd. Det handlar inte om diskriminering utan sunt förnuft. Men vill du kalla det diskriminering så är det okej, jag vill inte ha incest och diskriminerar då gärna. Låter knäppt men så är det!?
Ja, det later knäppt.
Och att hänvisa till sunt förnuft som argument rent allmänt - det hjälper föga, för det stämmer inte med mitt sunda förnuft. Det vill säga det finns inget universellt ?sunt förnuft?
Du har ditt eget sunda förnuft och det är tydligen inte som mitt.
?Menar du att du tycker det är helt i sin ordning att ditt bortadopterade barn fick växa upp i en incestuös familj? Hur vet du hur detta par drar sin gräns? Tänk om de anser att incest som incest - barnet är också min partner. Skulle det också vara i sin ordning bara för att de tycker om varandra??? Menar du att detta barn inte känslomässigt kan fara illa av att leva i en incestuös familj? Ser du inte detta samband? Jag tror inte att det är sant att jag ställer dessa frågor..?
Hold your horses! Vi pratar inte om ALL incest, utan incest (sexuella kontakter mellan anhöriga) som är självvald, mellan två vuxna människor. Menar du alltså, att om man blir kär i sitt syskon, det betyder att man inte har några spärrar när det gäller pedofili? Drar du alltså det sambandet?!
Finns det några studier du känner till som stöder detta samband så vill jag gärna höra om det, för jag känner inte till det. Alltid intressant att lära sig mer.
Barn kan alltid lida av att leva i familjer som inte är norm i samhället, exempelvis barn till ensamstående. Men det garanterar ju inte att barnet får det dåligt, alls. Det beror på hur man som föräldrar hanterar situationen. Och hur omgivningen beter sig kring den familjen. Där har alla ett ansvar. Inskränkta människor som säger ?nej, det är mot sunt förnuft, som ni har i er familj?, lär ju inte direkt hjälpa ett sånt barn? Ett barn med bara en förälder kan ha det mycket bättre än en som har sina båda föräldrar där, det hänger ju på hur föräldrarna är och beter sig, inte om de är en förälder eller två. Den sexuella läggningen styr inte hur man beter sig mot barnet, utan snarare föräldrarnas personligheter. Finns det enligt dig klara kopplingar mellan beteenden i allmänhet och sexualitet? Vilka är det i så fall?
Att man inte kan hantera sina egna känslor och handlingar och därför inte kan stoppa sig från att begå brottsliga handlingar som pedofili eller om man våldtar andra, det är en helt annan sak enligt mig än bara sexuell läggning. Det är en helt annan dimension. Det finns inget som säger att någon sexuell läggning automatiskt gör att man inte längre kan hantera rätt och fel och bete sig bra mot andra och så vidare. Åke Green stod och predikade att homosexuella mycket lättare blir pedofiler exempelvis, så vissa tror det, jag vet. Men jag håller inte med för fem öre och hoppas innerligt att han döms för hets mot folkgrupp i högre instans. Det ska inte vara ok att gömma sig bakom sin tro, och då kunna få bete sig hur som helst
Enligt ditt resonemang så ?ser? man på familjekonstellationen, föräldrarnas sexuella läggning och samlivssätt. Men det stämmer inte alls enligt mig. Det finns familjer som ?ser? heterosexuella och ?vanliga? ut utåt, men där mannen går till båda manliga och kvinnliga prostituerade, eller kanske kollar barnporr eller annan förbjuden porr, eller förgriper sig på barn. Alltså, i vilken relation man lever, säger inget aboslut om var de föräldrarna står i fråga om sexuell läggning.
?Att det sen kanske på sin höjd finns ett par stycken syskon som är älskare tycker jag pekar på att de flesta inte tycker att det är helt okej...?
Ja, men BRA då ? att det finns så få! Men är det majoriteten som ska få bestämma vad varje människa ska få eller inte få göra i sängkammaren, privat och självvalt hemma hos sig, och som inte skadar nån annan??
Jag anser inte det.