Lamia, jag känner mig också kränkt och ledsen och förfärad över flera ämnen som diskuteras här på FL och åsikterna en del människor har angående de. Rasism (eftersom jag är av utländsk bakgrund och dessutom en medmänniska) och barn-aga (förfärligt, och dessutom olagligt precis som incest är) är två exempel. Vissa andra här tar mäkta illa upp över vissa sex-trådar där det sägs att porr är bra eller där vad som finns i människors sexuella fantasier kommer upp. Men jag, eller nån annan, kan inte bara för att de känner så, stoppa de andra från att diskutera ett ämne eller att ha sina åsikter, så länge de följer FL:s regler. Så är det när 1000-tals människor ska samsas på en sida. Alla tycker inte lika och respekt måste finnas från allas sidor. Och respekt innebär inte att man inte låter folk ha sina åsikter, för det får de, utan det handlar om hur de läggs fram och vad meningen med det är, här på FL. Allas åsikter är inte ljuvliga för alla människor. Men det kommer vi aldrig ifrån, förrän den dagen då alla människor är klonade på jorden och har haft precis samma uppväxt. Och den dagen kommer att dröja? Jag påminner om vad som står i reglerna för FL:
?Sakfel och minoritetsåsikter
Människor är i sin fulla rätt att ha fel och alla behöver inte vara av samma mening. Familjeliv kommer inte stoppa inlägg som ger uttryck för mindre accepterade åsikter så länge de görs på ett respekterat och seriöst sätt.?
Samtidigt är det inte ok att uttrycka sig nedsättande eller kränkande om en grupp människor, det vill säga hets mot folkgrupp. Så det är en balansgång. Men ett som är säkert, är att det är mycket få ämnen där ämnet som sådant är för ?fel? för att kunna diskuteras. Och ett tecken på att detta som ämne inte är förbjudet att diskutera är att denna tråd fortfarande finns kvar. De som blir stötta av diskussionen får anmäla de inlägg de tycker bryter mot reglerna, och går det inte igenom, så får man avstå från att läsa det som gör en så ledsen eller arg. En del tycker att inskränkta åsikter, hur brutala och hemska de än må vara, försvinner enklast genom att att lägga locket på. Jag tycker inte det, därför diskuterar jag hellre och bemöter. Och det är upp till var och en att själva bestämma om de vill det eller inte.
Men visst kan vi tydligare distansera denna del-diskussion från frågeställningen i denna tråd, om det nu i sig gör en sån stor skillnad (jag tycker det inte gör någon skillnad). Jag startat en ny tråd där vi kan diskutera sexuella läggningar, giftermål och adoption, och specifikt syskonkärlek och sex.
www.familjeliv.se/Forum-5-74/m2403729.html
Så välkomna dit, Pokemon, fatima och DaCiss, och ni andra som vill naturligtvis.