Jag tänker på några olika saker när jag läser den här tråden.
Dels - och ta inte detta som kritik mot dig och ert sätt att vara, TS, men dels att det verkar vara viktigt för din dotter att skapa och försvara sitt egna liv nu. Hon värjer sig mot inblandning, av dig eller sin syster, hon vill just nu hänga på mannens olika projekt, som vegetarianism, kanske för att visa för alla att det är DE tre nu, inte den gamla familjen. Det syns också i det här att det är deras kompisar som finns på bilderna från dopet, inte familjen. Visst kanske mannen är drivande, men din dotter verkar vara tydlig i att hänga med honom och driva hans projekt. Det tror jag du ska låta hene göra, barnet dör inte av några veckor med deras hemgjorda vegetarianism, ammas barnet dessutom delvis så är näringen inget jätteproblem. Det här med att inte ta emot besök på BB är en annan sida av samma beteende, för dem är det viktigt att det är deras lila familj nu, de har tydligen ett behov av att utesluta andra och även om det känns trist så tror jag de måste få leva ut de tankarna och beteendet.
Barnet klarar sig fint utan fina barnmöbler också, jag förstår att det känns tråkigt för dig, men det är ännu en sak som jag tror ni i den "gamla" familjen bara får acceptera, de vill köra den spartanska linjen och har lite knepiga idéer om hur barn ska ha det, men så länge det inte skadar barnet så är det OK, ungefär.
Julfirandet likaså. Nu är det viktigt för dottern att visa mannen och hela världen att de tre är en enhet, då tror jag det spelar mindre roll för henne att hon inte gillar svärföräldrarna, det viktiga är att visa ER att hon gör som hon vill och att hon hör till sin nya familj nu.
Problemet där tror jag är att du har lite svårt att släppa - än en gång, ta det inte som kritik utan som ett försök att dela upp problemet i mindre delar.
Alltså - dottern kan vilja frigöra sig från sin gamla familj genom att gå med mannen nu, även i tankar och projekt som känns främmande för er gamla familj. Det är nog egentligen naturligt, även om hon gör det på ett ganska aggressivt sätt.
Det andra är våld och alltför hårda krav på barnet. Att ständigt gåträna, att slå på fingrarna, att ställa krav på att ett så litet barn ska bete sig på ett visst sätt och passa in i ett mönster, snarare än att familjen anpassar sig i alla fall delvis till barnet, känns inte helt sunt. Om pappan har svårt att dra gränser mellan att säga ifrån om pojken gör dumma saker och våld och bestraffningar så tror jag ändå att socialtjänsten bör få veta vad som pågår. Barn far så oerhört illa av våld. Du skulle kanske kunna ringa och prata lite löst med kuratorn/psykologen eller vad de nu kan ha knutet till socialtjänsten i kommunen. Det betyder inte att barnet hamnar i fosterhem! Utan att de kan få hjälp med sitt föräldraskap i första hand, lära sig mer om hur ett litet barn fungerar - och vad som inte fungerar i relationen med ett barn.
Diagnosen -aspbergers eller inte aspergers - kommer även i mina ögon i andra hand. Diagnosen kan ju närmast bli en ursäkt för att bete sig illa, det vitkiga tror jag är att släppa de delar där dottern bara frigör sig och koncentrera sig på om och hur barnet far illa. Och handla! Ring socialtjänsten och fråga hur du ska bära dig åt, kanske?
Lycka till!