Det har varit en svår resa.Min svärson är mer eller mindre inkompetent att ta hand om sin son. Det känns svårt med sådana hårda ord,men så är det bara.Nu är han pappaledig, men det funkar inte. Det har min dotter förstått och nu när jag har rest hem har hon bett en arbetslös moster komma dit ett tag innan pojken börjar på dagis.Hon själv måste ha detta jobb nu för att kunna få en plattform.
Det har varit en turbulent tid.Jag har mestadels tagit hand om mitt barnbarn.Det är den mest ljuvliga lilla varelse. Han är med på det mesta, både bus och kel. Han anknyter dock inte till sin pappa, bara till sin mamma.Pappan hittar på allt som finns för att sticka iväg. Jag har försökt att finna vägar som kan förena oss. Han har bl.a på morgnarna ritat kartor över promenadvägar som vi kan gå med sonen. Vi kan t.ex inte bara ta en spontan promenad.Promenadvägen måste vara utritad i förväg och vi får inte gå några avsteg.Under promenaden pratar han bara om sitt jobb och jag ställde en massa frågor för att nå fram.Plötsligt slutar han bara att prata....
För att göra en lång historia kort så har jag och min dotter pratat mycket, hon har förstått, hon har läst boken tilsammans med mig, vi har skrattat och gråtit.
Hon vet inte hur hon ska göra,men familjerådgivning inom kommunen står högt i kurs just nu. Hon vet att hennes sambo inte gärna kommer att gå med på detta,men hon säger att pga av sonen så kanske det kan gå.Hon är villig att ge förhållandet en chans.
Om jag vore hon skulle jag flytta nu.Jag har försökt under två veckors tid att nå fram till honom utan resultat och jag ser det som omöjligt att ens familjerådgivning skulle vara en bra idé.Men kanske, varför inte? Jag vet inte, när min dotter försöker tala med honom gör han bara sig själv till ett offer."ja, allt är bara mitt fel", etc, etc.Han förstår liksom inte vad man pratar om.