• Anonym (Undrande)

Någon som har haft förälder med Asperger?

Finns det någon som kan berätta för mig hur det har varit under uppväxten med en förälder som haft Asperger?

Jag har ett litet barnbarn vars far troligen har det och det oroar mig. Jag ser hur hårdhänt och irriterad han är när inte barnet gör som han säger.Hur han kastar med barnet, håller det uppochned osv.

• Svar på tråden Någon som har haft förälder med Asperger?
  • Anonym (Undrande)

NadiaMi! Tack för det. Det ska jag göra!

• Anonym (Undrande)

Tänkte bara berätta lite vad som händer.Nu är min yngsta dotter där med sin faster.Tydligen har min äldsta tös fått lite råg i ryggen.Vad det beror på vet jag inte, kanske hennes jobb där hon träffar massor av människor,av att jag har öppnat ögonen lite på henne eller att hennes släktingar är där.

Det spelar ju ingen roll egentligen, vad som nu spelar roll är att hon har talat med sin syster.Hon har öppnat sig gentemot henne och har berättat att hon är orolig för sitt barns framtid, att hon inte älskar sin sambo längre men att hon inte vet vad hon ska göra. Ska hon kämpa vidare för att barnet ska ha en familj.Hon är rädd för vad han ska ta sig till.Kanske hon aldrig får träffa sitt barn igen, hade hon sagt.

Mer än så här fick jag inte veta. Min dotter låg under täcket och pratade med mig så att ingen annan skulle höra.Jag fick inte heller i nuläget prata med min äldsta dotter, de ville ha detta för sig själva ett tag.Jag tipsade om BVC.Få se om hon kan ta till sig detta.

Förhoppningsvis får jag höra mer imorgon när yngsta  dottern är hemma igen.

• Anonym (L)

Alltså, så som din svärson behandlar ditt barnbarn är det helt klart något du måste göra något åt. Det låter ju som det är fara för den lilla pojkens liv. Att skaka ett barn eller hålla upp och ner...det låter inte hälsosamt alls.

Lycka till!

• Anonym (L)

Såg först nu att din dotter pratat ut med din andra dotter.

Det känns som om hon är ett steg på vägen. Hon behöver säkert hjälp. Massor med hjälp. Hoppas hon kan förstå man inte kan vara en familj till vilket pris som helst.

Önskar henne & hennes son all lycka på vägen!

• NadiaMi

Bra att din dotter börjar tänka till och bli mer självständig.
    Det är en svår väg att gå och att hon har andra människor omkring sig hjälper garanterat.

Så länge hon är ensam med barnet och honom måste hon ju lägga mer fokus på att hålla lugnet och "få det att fungera", men om det finns andra i hemmet får hon lite respit från det och kan tänka även på andra saker.

Hon börjar iallafall lägga ut lite krokar för att få hjälp, så fortsätt att stötta och uppmuntra henne.

• Anonym (fru Aspie)

Positivt att din äldsta dotter pratat mer nu, mindre positivt det hon har att säga.
    Tänker än en gång att det bästa för henne vore om han kunde ändra sig något innan hon ev. lämnar honom, för han kommer alltid vara barnets pappa och lever de tillsammans har hon större koll på vad han gör.

Asperger-män har ofta svårt med att en relation går i kras, de kan lätt bli "stalkers", så det bästa vore ju om han har fått någon slags kontakt med psykolog/psykiatrin innan hon fattar beslut om att lämna honom.

• Anonym (Undrande)

Fru Aspie! Vad menas med stalkers?

Förresten, får ej tag i boken du rekommenderade. Den finns bara som e-bok vid Högskolorna och där måste man studera för att få låna. Nu jagar jag någon student som kanske kan låna den till mig.

• Anonym (Undrande)

Fru Aspie! Jag har ju hört om Stalkers när det gäller kändisar, hur de blir förföljda, men skulle detta vara ett liknande fenomen? Att han aldrig skulle ge upp, bara fortsätta hänga sig kvar, eller hur menar du?

• Anonym (j)

Jag tror det är percis så som du beskriver det, som fru Aspie menar, TS - men självklart får hon svara på det själv. Men jag fick den bilden när hon skrev stalkers.

Jag är glad för din/er skull, att det blivit en förändring i situationen. Det rör på sig!

• Anonym (fru Aspie)

Ja, förfölja kan man säga. Men de fattar inte riktigt själva att det är det de gör, och det är ju inte riktigt som man ser i thrillers kanske. Men min man t.ex. berättade att när det blev slut med hans ex när han var 22 så blev han kompis med hennes nya kille och började chatta med henne på nåt forum under falskt namn. Nån gång låg han t.o.m. i en buske och kollade in hennes lägenhet för att få syn på henne i ett fönster.

Tänker att med de ännu mer kontrollerande tendenserna som din dotters sambo uppvisar så kan det bli värre också...

Boken köpte jag på Bokus! Här är en länk (om det funkar..): www.bokus.com/b/9781843101154.html

Svar på tråden Någon som har haft förälder med Asperger?