• mammiiie

Tindra, Nova & Engla?

Bara jag som tycker att verkligen ALLA namnger sina ungar till antingen Tindra, Nova eller Engla (Alt. Ängla) numera???? usch, alla heter det överallt verkar det som, var o varannan unge! gillar dem inte alls, de har gått från söta till fullständigt övervanliga på bara nåt år!

usch, ville bara klaga av mej lite!

hur många känner du som heter nåt av ovanstående? eller träffar på dagligen här på familjeliv?

• Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?
  • wellpapp

alla namn kommer och går i vågor... JAG skulle itne döpa mina barn till såna gullegullnamn, för jag gillar starkare namn md attityd. men det är ju MIN smak, och att skriva så upprör bara föräldrar i onödan...

kan du itne bara komma fram till att det inte är din smak?

gissa för övrigt vad JAG heter?
    jag heter Ängla! det du, på en vuxen människa!

• Lenis80

Känner nån tindra och två engla däremot är maja ett vanligt namn tycker jag.

• Valkyriah

Har aldrig träffat på varken en Nova,Tindra eller Engla och då har jag ändå jobbat på två dagis och i en förskoleklass.

Men det är ändå inga namn jag själv skulle ge mitt barn men har annat at lägga energi på än att irritera sig på vad andra människor väljer för namn till sina barn

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • 83an

Innan vår dotter ens var till (föddes 2005), hade vi nästan bestämt att hon skulle heta Nova. Men hade även Tindra och Engla som förslag.
    När vi började prata om barn låg Nova runt plats 80 över Sveriges vanligaste namn.
    Jämfört med 2006, då det låg på 39:e plats.
    Så frågan är vad det hamnar under 2007.
    Kanske runt plats 30

Så många som döper sina barn till det och visst är det tråkigt.
    Men jag tror att vår Nova är det enda barn i vår kommun som heter så och är född 2005

• En liten katt

Just "Tindra" är ju så himla tragiskt. HUR kan man välja detta namn?

• Zemiramis

Den enda jag tänker på när jag hör namnet Tindra är: "Tindra då, ungjävel". Tror det är från nån Robert Gustavsson sketch edyl...

Jag har alltid älskat namnet Nova, sen jag var liten, men sen blev det poppis och jag tog bort det helt.

• Rosenöga

Har aldrig hört att Klara ska vara klar eller att Lena ska vara len. Vem tänker så när man hör namnet Lena? Varför skulle Tindra gå omkring och tidra?

Jag har ingen i bekantskapskretsen som heter Tindra, Nova eller Engla. Men jag vet ju att de är modenamn nu.

Varför skulle jag gå omkring och reta mig på att folk har olika smak och ger sina barn olika namn?

Även om jag inte skulle välja något av de namnen så tycker jag inte de är fula. Jag tycker inte heller att _alla_ ska välja samma namn som jag gett mina barn.

Var och en får fritt välja. Bryr mig inte alls. Finns mycket värre saker att reta sig på.

• Rosenöga

En liten katt skrev 2007-08-23 22:25:01 följande:

Just "Tindra" är ju så himla tragiskt. HUR kan man välja detta namn?
    Vaddå tragiskt?

Tragiskt tycker jag det är när barn far illa.
    Tragiskt tycker jag det är att så många fosterbarn haft ett dåligt liv, som avslöjats just nu.

Namn som Bartolomeus tycker jag är alldeles för långt, elva bokstäver. Brynolf, Halvdan och Styrbjörn tycker jag inte är vackra, men tragiska? Hur kan ett namn vara tragiskt?
  • Zemiramis

påfågelöga skrev: Har aldrig hört att Klara ska vara klar eller att Lena ska vara len. Vem tänker så när man hör namnet Lena? Varför skulle Tindra gå omkring och tidra?

Det var ju bara ett skämt från en sketch. Ingen har sagt att ungen _ska_ tindra. Jag bara skrev min association. Men detta gick uppenbarligen inte att skämta om... Jag drar...

Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?