• mammiiie

Tindra, Nova & Engla?

Bara jag som tycker att verkligen ALLA namnger sina ungar till antingen Tindra, Nova eller Engla (Alt. Ängla) numera???? usch, alla heter det överallt verkar det som, var o varannan unge! gillar dem inte alls, de har gått från söta till fullständigt övervanliga på bara nåt år!

usch, ville bara klaga av mej lite!

hur många känner du som heter nåt av ovanstående? eller träffar på dagligen här på familjeliv?

• Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?
  • Stellas Mami

Jättefina namn alla tre (tycker jag) Min lilla tjej heter Nova i andranamn. Får vi nån gång en lillasyster så blir det en Engla i andranamn.

• LillaLinan

Min dotter heter Engla, här omkring heter inte så många det. Jag jobbar med barn å har faktiskt aldrig känt varesig en Tindra, Engla eller Nova. Nu vet jag inte emd Tindra å Nova men Engla är ju ett gammalt svenskt namn från 1600 talet. Min farmor kände en Engla, likaså min sambos farmor.

• TheSunset
    Julias mamma skrev 2007-08-10 12:14:38 följande:
    Absolut inte Julia i alla fall
    hihi... Har sett att det e rätt många som heter Julia men ingen som har reagerat på namnet...Julia e ett vackert namn tycker jag.

när jag fick veta att jag vänta en dotter och sa att hon skulle få heta julia till en person sa hon -fy fan va fult....Förvånad. Visst får man tycka namnet e fult men man behöver ju inte säga det direkt till personen i fråga...tycker jag.

Så döpte hon själv sitt barn till Tilde....haha....nästan som tilda...det tyckte jag va roligt...
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • nano

Jag har en ingift kusin som heter Nova, hon är 21. Tror att hon var bland de första i sverige att ha det som tilltalsnamn. Känner/vet inga barn som heter Nova, Tindra eller Engla....

• BimBim o Knorrans Mamma

Gillar inte nåt av de namnen fkt.
    Nova-tänker på en gammal cykel.
    Tindra - Heter en gammal polares dräggliga 80kg mastiff
    Engla (ängla) - tänker på änglabarn alltså ett dött barn.

Vi skulleh ett jätteovanligt namn till vår son som vi bestämt sen innan. Vet ingen som heter det. Men när han kom ut passade det inte. Utan det blev Joakim istälet. Vilket är vanligt trodde vi.
    Men nu säger alla att det är jätteovanligt i denna generationen. haha

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • JM76

Engla borde väl komma från samma namn som Angelica, Angela osv?

• mammiiie

Mikey ska framtidssonen heta, väääldigt ovanligt enligt svenskanamn.se

va inne på Nathan ett tag med, blir allt vanligare det med!

• Gabriella S

TheSunset: inte Julia i alla fall! Det känns som ett säkert kort - ett klassiskt namn som folk alltid kommer att tycka om.

• MkrKabe

Tycker faan de namnen e tråkiga och överskattade, men alla kan ju inte tycka lika!

Själv har vi ett fint gammalt heroiskt namn till vår kiddo, om det nu blir en han för det är ett killnamn, Det tycker vi e suveränt, fast ngn annan tycker säker det är ngt helt annat

fast det är ju hemligt

• Gabriella S

Problemet med Engla är att det är starkt förknippat med död.

I förra generationen då det användes (1900-1920), så var det vanligt att man gav det till flickor som nöddöptes. Alltså då det var troligt att dom inte skulle få leva. (Vissa överlevde naturligtvis, och då hette dom ju det ändå.)

Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?