• mammiiie

Tindra, Nova & Engla?

Bara jag som tycker att verkligen ALLA namnger sina ungar till antingen Tindra, Nova eller Engla (Alt. Ängla) numera???? usch, alla heter det överallt verkar det som, var o varannan unge! gillar dem inte alls, de har gått från söta till fullständigt övervanliga på bara nåt år!

usch, ville bara klaga av mej lite!

hur många känner du som heter nåt av ovanstående? eller träffar på dagligen här på familjeliv?

• Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?
  • Iorlover

Tycker de är vackra namn. Får jag en flicka till någongång så har jag funderat på Nova.

• TindraMaximus

Jag älskar namnet Tindra!

Känner inte några tjejer med namnen Tindra, Nova eller Engla och jag arbetar på förskola!

Får jag en dotter någon gång blir hon en Tindra eller Engla och har jag lyckan att även få en son blir det ju givetvis en Maximus!

• ananda74

>> Problemet med Engla är att det är starkt förknippat med död.

I förra generationen då det användes (1900-1920), så var det vanligt att man gav det till flickor som nöddöptes. Alltså då det var troligt att dom inte skulle få leva. (Vissa överlevde naturligtvis, och då hette dom ju det ändå.)>>

Usch vad hemskt. det visste jag inte. hade inte tänkt döpa nåt framtida barn till Engla ändå, men iallafall...brrrr.

• jenni82

min dotter heter engla i förnamn och nova i mellannamn. alltså älskar jag dom namnen. och namnet engla är ingenting varken jag eller någon i våran omgivning förknippar med död. och just det kommer väl säkerligen försvinna nu när allt fler ger sina barn det namnet =)

drabbad av Engla - kärlek! // here by my side a new color to paint the world
  • MrsT

Min dotter heter Ängla. Här finns det bara 2 som heter så fast den andra stavas med E
    Men det spelar ingen roll för hon är min lilla Ängla för det!

• NemiaOJ

Våra 3 tjejer heter:

Olivia Katarina Sylvia
    Naomi Emilia Astrid
    Novah Lotus Helena

Men vi stavar Novah med H på slutet.
    Jag vet dock ingen här som heter varken engela, nova eller tindra.

• Amacor

Engla och Tindra vet jag rätt många som heter, Nova vet jag bara 2-3 st som heter.

Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?