• Litheo

Pulla, är det så hemskt namn?

Vi säger snopp o pulla om könen.
    Är det så hemskt namn?
    Jag tycker defenitivt att det är motsatsorden till varandra.
    Varför ska flickkönet förskönas så hemskt.. som tex snippa.. vem fasen har hört det ordet förr? Tycker det är löjligt!!! Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt?
    Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!

Jag står för snopp o pulla o kommer uppfostra min son med de orden!

• Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?
  • pellan
    Litheo skrev 2007-08-10 13:03:54 följande:
    Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt? Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!
    Pluttenuttigt eller gulligt, är det inte samma sak?

Jag är snippaförespråkare. Inte för att snippa låter finast eller liknar snopp mest eller för att det kallades så när jag var liten, utan för att det är praktiskt att ha ett ord som alla förstår och som inte är uttalat sexuellt. För det är ju inte på det rent sexuella som fokuset är när man börjar prata om pottan och liknande.

Inte pratar man om små pojkars k-k (sexuellt fokus) eller om detaljer som förhud och ollon (kliniskt korrekta benämningar) det första man gör när de upptäcker sin snopp. Varför skulle man, de behöver ju bara ett ord på "den där grejen som kisset kommer ifrån och som känns lite kul att peta på". Nästan alla jag vet säger i detta läge snopp.

Det är klart att jag har full frihet att kalla sonens snopp för pinnen, plutten, slangen eller vad jag nu vill hitta på för oskyldiga och söta benämningar. Men jag tror att det skulle bli lite jobbigt för honom när han blev större och upptäckte att andra inte kallade det för samma sak. Ännu värre då om det fanns hundratals liknande smeknamn, men inget neutralt och begripligt ord som "alla" använde.

För mig var det exakt så med "kissen" (betoning på kiss, som "det man kissar med"), som min mamma sa när jag var liten. Dessutom slutade min mamma plötsligt att kalla den för det när jag blev lite större (skolåldern), och då blev det bara "underlivet", "där nere" och liknande luddiga benämningar. Jag förstod att jag var för stor för att säga kissen, men hade inget annat bra ord att ta till - och vid ett par tillfällen minns jag att det kändes väldigt pinsamt när det var något vi pratade om - hygien, mens och sånt. Eftersom vi båda kände oss verbalt handikappade.

Rätt ord lär man ju sig så småningom i alla fall. Givetvis kommer jag att säga ord som förhud, ollon och pung till min son när han är större och förstår skillnaden. Men det känns totalt onödigt att börja med det. Och för en tjej, som inte ens kan SE eller använda sin vagina till något i tidig ålder, hur relevant är det då? Då borde det ju vara viktigare att lära ut ordet klitoris i så fall, den både syns och känns.

Nä - heja snippan!
  • Förhoppningsfull

Problemet för mig är att i min värld betyder pulla att man ger någon sexuellnjutning med fingrarna. Om min man smeker mig så pullar han mig. Så sa vi när jag växte upp och därför tycker jag att just pulla är lite för sexuellt laddat.

• Linndan

pulla = fingersex för dom allra flesta, skulle haja till lite om ett barn kom och sa "pulla"..

(¯`°?.¸ ღ Kevin 040617 o Ella 070228 ღ ¸.?°´¯)
  • Linndan

varför inte säga på kuk o fitta på engång iställt, för att inte försköna könet då.. *s*

(¯`°?.¸ ღ Kevin 040617 o Ella 070228 ღ ¸.?°´¯)
  • Sara K
    Gurkburken skrev 2007-09-17 09:50:09 följande:
    Jag har förresten alldtid sagt "smulan" om flickkönet, så även snippa är för mig något nytt som jag har hört från min 8-åriga dotter.
    Smulan var ju gulligt..Glad
    Jag säger ingenting än trots att dottern snart blir 3. Har jättesvårt att hitta ett bra ord, och har inte riktigt tagit "snippa" till mig än. Tycker det är så konstigt att det inte finns något bra ord? (vet att dom flesta tycker att snippa ÄR det och att det används mycket nu, men det är fortfarande dom som inte vet vad det är)
    Måsta fråga vad dom säger på dagis!
    Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Spaceray

Vi säger "puppan", vet inte varför, det har bara blivit så... Inte för att det är fint direkt, men bättre än pullan iaf....

• danea

vi har sagt pulla i flera generationer tillbaka och för oss är det de tjejerna har mellan benen. killarna har en nuppe, men säger ibland snopp.
    a

• Chiba

Pulla är en höna
    Smulan låter ju som vad det är, dvs smulor
    Och kissen är väl en katt?

neh, fram för snippan!!!!

lämna ditt bakomflutna framför dig
  • Gurkburken

Minns inte exakt i vilken klass det var men någon gång i mellanstadiet var det i all fall som min lärare en dag frågade hur många namn vi kunde komma på för det kvinnliga könsorganet och jag tror vi fyllde hela svarta tavlan till slut ;)

Kanske borde det finnas ETT namn men jag tror det blir svårt att enas om något som så många har haft så olika namn på.
    Snippa? Nä, jag kommer nog fortafarane vid min död att kalla det smula och jag kommer då fortfarande tro att en pulla är en höna :)

Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?