• Litheo

Pulla, är det så hemskt namn?

Vi säger snopp o pulla om könen.
    Är det så hemskt namn?
    Jag tycker defenitivt att det är motsatsorden till varandra.
    Varför ska flickkönet förskönas så hemskt.. som tex snippa.. vem fasen har hört det ordet förr? Tycker det är löjligt!!! Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt?
    Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!

Jag står för snopp o pulla o kommer uppfostra min son med de orden!

• Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?
  • Birry

Ja, pulla är hemskt!

Att säga "jag kallar det pulla/höna/kisse/musen/trädgårdsstol för det har vi alltid gjort" är att förneka flickorna ett självklart, lättförståeligt och sexuellt oladdat ord!!

Problemet är ju inte vad varje enskild förälder tycker utan att även flickor ska ha ett ord för sitt kön som inte är sexuellt laddat, inte betyder en massa annat och som _alla förstår och använder_! Snopp är ju det vanliga för pojkar, och sen RFSL lanserade snippa finns nu ett ord för tjejer också som alla bör tänka på att använda ihop med barn.

Att sen blanda in vad vi vuxna kallar våra könsorgan i sängen eller när vi pratar med gynekologen eller med en kompis är lite "overkill". Det kommer de lära sig tids nog att det finns 1000 omskrivningar för både mannens och kvinnans könsorgan...

• sistersledge
    Birry skrev 2007-08-15 13:09:33 följande:
    Ja, pulla är hemskt!Att säga "jag kallar det pulla/höna/kisse/musen/trädgårdsstol för det har vi alltid gjort" är att förneka flickorna ett självklart, lättförståeligt och sexuellt oladdat ord!!Problemet är ju inte vad varje enskild förälder tycker utan att även flickor ska ha ett ord för sitt kön som inte är sexuellt laddat, inte betyder en massa annat och som _alla förstår och använder_! Snopp är ju det vanliga för pojkar, och sen RFSL lanserade snippa finns nu ett ord för tjejer också som alla bör tänka på att använda ihop med barn.Att sen blanda in vad vi vuxna kallar våra könsorgan i sängen eller när vi pratar med gynekologen eller med en kompis är lite "overkill". Det kommer de lära sig tids nog att det finns 1000 omskrivningar för både mannens och kvinnans könsorgan...
    Otroligt bra skrivet!
  • FannyJakobochJulius

haha skulle jag höra ett barn, vem som helst, komma o säga "jag har sett en pulla"... haha då skulle ja tolka de som om barnet sett någon onanera!!! o de skulle dem flesta.. så jag tycker de iofs är rätt osjysst o lära barnet något som folk sen lätt kommer skratta åt!!

jag kommer alltid säga musen till små barn, de är ja själv uppvuxen med. annars i vanliga fall om de skulle dyka upp skulle jag nog bara säga imellan benen, vaginan, fittan eller ja vafan, de beror ju på vilka man är med.

• FannyJakobochJulius
    Birry skrev 2007-08-15 13:09:33 följande:
    Ja, pulla är hemskt!Att säga "jag kallar det pulla/höna/kisse/musen/trädgårdsstol för det har vi alltid gjort" är att förneka flickorna ett självklart, lättförståeligt och sexuellt oladdat ord!!Problemet är ju inte vad varje enskild förälder tycker utan att även flickor ska ha ett ord för sitt kön som inte är sexuellt laddat, inte betyder en massa annat och som _alla förstår och använder_! Snopp är ju det vanliga för pojkar, och sen RFSL lanserade snippa finns nu ett ord för tjejer också som alla bör tänka på att använda ihop med barn.Att sen blanda in vad vi vuxna kallar våra könsorgan i sängen eller när vi pratar med gynekologen eller med en kompis är lite "overkill". Det kommer de lära sig tids nog att det finns 1000 omskrivningar för både mannens och kvinnans könsorgan...
    jag tycker att man kan leta fram ett ord som alla trivs med... folk trivs uppenbarligen överlag inte med ordet snippa... varför tvinga folket då... de e frågan!
  • lindaha

Jag tycker att ordet Pulla låter äckligt och fult. Det är ju något man gör, man pullar sig (fingerpulla)

Tycker också snippa låter lite barnsligt, men det är nog bara för att man är ovan och att det är ett nytt ord. När min dotter kommer så kommer vi verkligen köra med Snippa här hemma

• Birry
    FannyJakobochJulius skrev 2007-08-15 13:36:58 följande:
    jag tycker att man kan leta fram ett ord som alla trivs med... folk trivs uppenbarligen överlag inte med ordet snippa... varför tvinga folket då... de e frågan!
    Överlag är ordet väldig befäst idag med tanke på hur kort tid det funnits, de som inte "trivs" är i minoritet om man ser på de som har barn/jobbar med barn...

Resten får fråga sig vad som är viktigast, att de känner sig 100% bekväma med ett ord eller att vi ger flickor samma rättighet till en bra namn på sitt kön som killar har...?
  • gotland

Skulle aldrig kalla muffen för "snippa", det låter så påhittat så jag mår dåligt!

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Hallonpaj

Pulla betyder väl höna?

Och fingerpulla låter förresten inte så himla gulligt, tycker jag.

vad är det för fel på snippa? huvudsaken att det finsn ett RIKTIGT namn som alla förstår. Det är ingen pojke som har svårt att göra sig förstådd om han använderordet snopp utanför familjen, vilket flickor faktiskt kan ha med den uppsjö av hemsnickrade namn som flickors kön har fått i brist på en universell benämning. Det är viktigt att flickors kön HETER något på riktigt, och då får man enas om ett namn bara och kanonisera det liksom.

• Dessie

Vi har lärt våra barn att det heter snopp & pulla

Lilja84: "Är pulla inte ett annat ord för höna också?"
    Måste berätta en sak som egentligen är OT för denna tråd
    En bekant har en 8-årig pojke - när pojken var mindre och de åt kyckling så sa de till pojken att de äter pippi för att inte pojken skulle tycka synd om de söta små gula kycklingarna.
    Det slutade med att pojken störttjurade för han trodde att de åt upp Pippi Långstrump.

Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?