• Litheo

Pulla, är det så hemskt namn?

Vi säger snopp o pulla om könen.
    Är det så hemskt namn?
    Jag tycker defenitivt att det är motsatsorden till varandra.
    Varför ska flickkönet förskönas så hemskt.. som tex snippa.. vem fasen har hört det ordet förr? Tycker det är löjligt!!! Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt?
    Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!

Jag står för snopp o pulla o kommer uppfostra min son med de orden!

• Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?
  • Tejpa
    Helena77 skrev 2007-08-10 14:46:22 följande:
    Jag håller med dig ts!Tycker att snippa låter så löjligt och irriterar mig på att det ska låta så likt snopp som möjligt.Varför???Herregud det spelar ju ingen roll vad man kallar den.Men jag tycker inte det ska vara likt snopp iaf.Sa till min 2-åring(som är väldigt framåt och duktig och pratar rinnande)att en del säger snippa till muffen(som vi kallar den här hemma)och då började hon jätteskratta och så säger hon:men mammadet låter som snopp...det är ju ingen snopp.Precis så som jag också tycker.Kalla det för pulla du...mycket bättre än snippa
    Vi låter alla 2-åringar bestämma vad som ska stå i SAOL...
    Pulla tycker jag låter för hemskt faktiskt.
  • Belsebub

...kan man inte bara peka på den och rodna...har ju funkat lääänge.

Nu när ordet Snippa är upptaget till ett korrekt namn för det kvinnliga kösorganet är det inte lika roligt att berätta att vi hade en tam räv när jag var liten som vi kallade för Snippan...Får oftast en massa konstiga miner och kommentarer

• Malenka

Tänker också på onani när jag hör ordet pulla. Hemma säger vi mus och snopp. Ja, jag vet att mus är ett djur, men det ordet har jag vuxit upp med...

• Lady Namárië

Pulla är ett (mindre rumsrent) verb, och ingenting jag skulle använda inför barn.

lineberg skrev 2007-08-10 14:32:29 följande:
    Jag måste säga att jag aldrig någonsin har hört någon använda ordet snippa! Jag tycker det låter onaturligt och tillgjort. Skulle ni själva kunnna säga till er gynekolog; -Du jag har lite problem med min snippa, eller till din partner; -älskling det känns så skönt i min snippa, NEJ tror inte det och då ska inte våra barn heller behöva använda dessa förlöjligade ord! Varför ska man alltid hitta på namn till kvinnans könsorgan som låter som de är till för att dölja vad det egentligen är. Det är inte konstigt att män alltid har varit så öppna med sin sexualitet och kvinnor tvärtom eftersom det är de förutsättningarna vi växer upp i.
    Snippa är ju framförallt ett ord man använder till barn, och det är inte på något sätt löjligare än det vedertagna "snopp". Min man säger inte "Åh, vad skönt det känns på snoppen!" i intima situationer heller, men snopp heter det likafullt på ett enkelt och otvunget sätt när man pratar med barn.

Snippa är dessutom ett ord för "paketet" på utsidan. När jag pratar med gynekologen har jag full möjlighet att beskriva ett eventuellt problem mer specifikt (t. ex "Det ömmar på blygdläppen" eller kanske "Det svider i slidöppningen"). Barn har inget behov av att vara så ingående.  

Jag förstår inte riktigt hur du menar med det du skriver. Själva grejen med att det finns tusen olika fjantiga omskrivningsord för flickors könsorgan (höna, smula, tufsa, lillsnurpa, framstjärt osv) men ETT vedertaget, allmänt ord för pojkars (snopp) hör väl väldigt tydligt ihop med synen på kvinnans sexualitet om något mindre accepterat än mannens? Lanseringen av ordet snippa är ju en del av arbetet för att motverka just detta!
    Höstens Kinderägg: www.imdb.com/title/tt0955346/
  • logg81
    Tinzu skrev 2007-08-10 14:51:57 följande:
    jag trodde pulla var en kyckling.. eller höna
    Ja nu när jag tänker efter ropade vi faktiskt på "pullorna" i skolans hönshus... *asg*
  • supersemlan
    lineberg skrev 2007-08-10 14:32:29 följande:
    Jag måste säga att jag aldrig någonsin har hört någon använda ordet snippa! Jag tycker det låter onaturligt och tillgjort. Skulle ni själva kunnna säga till er gynekolog; -Du jag har lite problem med min snippa, eller till din partner; -älskling det känns så skönt i min snippa, NEJ tror inte det och då ska inte våra barn heller behöva använda dessa förlöjligade ord! Varför ska man alltid hitta på namn till kvinnans könsorgan som låter som de är till för att dölja vad det egentligen är. Det är inte konstigt att män alltid har varit så öppna med sin sexualitet och kvinnor tvärtom eftersom det är de förutsättningarna vi växer upp i. När jag var liten kallade min mamma kvinnans könsorgan för "smulan", vilket jag kommer ihåg att jag även som liten tyckte kändes väldigt fruktansvärt konstigt att säga, speciellt när jag började växa upp så känndes "smulan" väldigt flickigt och jag kunde inte alls relatera till det. Varför ska man alltid "gulla till" allt som har med tjejer att göra. Jag tycker att vi ska låta våra tjejer förstå att de är sexuella varelser precis som killarna, och då menar jag inte att vi ska börja prata om sex i tidig ålder utan bara sluta och "gulla till" det så.Varför inte använda ord som klitoris, slida och underliv som är neutrala ord som man kan använda både som vuxen och barn.
    Men det är ju barn det handlar om, som inte går till gynekologen.

Visst kan du prata om klitoris och slida med din dotter om du vill. Det är också riktiga ord. Men många använder ju inte det utan hittar på egna termer för att prata om det "onämnbara". Det sker ju inte i samma utsträckning med pojkar, som självklart har en snopp. "Snopp" är väl inte mindre gulligt än "snippa" och används i större utsträckning än kuk eller penis när man pratar om/med barn.

Och att använda snippa istället för påhittade ord hänger ju ihop med att låta även flickor få tillgång till sitt könsorgan och så småningom sin sexualitet.
  • Ellpi

Pulla är inget ord jag själv använder för att beskriva det kvinnliga könsorgane tmen det låter inte ett dugg konstigt i mina öron eftersom det betyder höna och höna är ju ett av många smeknamn på vaginan. Det är ju därav verbet pulla har kommit!

• Esterella

Jag har användt pulla till det kvinnliga könet men jag föredrar nog att säga puppiluran eller kissen, puppan, smulan,,,,det finns otaliga namn.
    Sen för killarna så blir det snoppen, pippin?? kissen, haha, ja allt möjligt.

Cogito, ergo sum
  • Kajsan
    Esterella skrev 2007-08-10 14:59:14 följande:
    Jag har användt pulla till det kvinnliga könet men jag föredrar nog att säga puppiluran eller kissen, puppan, smulan,,,,det finns otaliga namn.Sen för killarna så blir det snoppen, pippin?? kissen, haha, ja allt möjligt.
    Vad kallar du ögonen, näsan, armbågen och höften?
Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?