Pulla är ett (mindre rumsrent) verb, och ingenting jag skulle använda inför barn.
lineberg skrev 2007-08-10 14:32:29 följande:
Jag måste säga att jag aldrig någonsin har hört någon använda ordet snippa! Jag tycker det låter onaturligt och tillgjort. Skulle ni själva kunnna säga till er gynekolog; -Du jag har lite problem med min snippa, eller till din partner; -älskling det känns så skönt i min snippa, NEJ tror inte det och då ska inte våra barn heller behöva använda dessa förlöjligade ord! Varför ska man alltid hitta på namn till kvinnans könsorgan som låter som de är till för att dölja vad det egentligen är. Det är inte konstigt att män alltid har varit så öppna med sin sexualitet och kvinnor tvärtom eftersom det är de förutsättningarna vi växer upp i.
Snippa är ju framförallt ett ord man använder till barn, och det är inte på något sätt löjligare än det vedertagna "snopp". Min man säger inte "Åh, vad skönt det känns på snoppen!" i intima situationer heller, men snopp heter det likafullt på ett enkelt och otvunget sätt när man pratar med barn.
Snippa är dessutom ett ord för "paketet" på utsidan. När jag pratar med gynekologen har jag full möjlighet att beskriva ett eventuellt problem mer specifikt (t. ex "Det ömmar på blygdläppen" eller kanske "Det svider i slidöppningen"). Barn har inget behov av att vara så ingående.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med det du skriver. Själva grejen med att det finns tusen olika fjantiga omskrivningsord för flickors könsorgan (höna, smula, tufsa, lillsnurpa, framstjärt osv) men
ETT vedertaget, allmänt ord för pojkars (snopp) hör väl väldigt tydligt ihop med synen på kvinnans sexualitet om något mindre accepterat än mannens? Lanseringen av ordet snippa är ju en del av arbetet för att motverka just detta!