• Litheo

Pulla, är det så hemskt namn?

Vi säger snopp o pulla om könen.
    Är det så hemskt namn?
    Jag tycker defenitivt att det är motsatsorden till varandra.
    Varför ska flickkönet förskönas så hemskt.. som tex snippa.. vem fasen har hört det ordet förr? Tycker det är löjligt!!! Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt?
    Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!

Jag står för snopp o pulla o kommer uppfostra min son med de orden!

• Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?
  • Kajsan
    stiäärna skrev 2007-08-10 15:14:25 följande:
    Alltså jag vet inte hur intresserad du var av ditt könsorgan när du var liten men jag brydde mig inte så jäkla mycket. "Slida" är ju bara ett samlingsord tills de är gamla nog att lära sig på biologin om inre och yttre blygdläppar, klitoris, äggledare, livmoder osv. Tycker du det är viktigt med de detaljerade delarna när barnen är små? Att lära pojkar om sin sädesledare också? Varför liksom??
    Men varför använder du inte inre blygdläpp som samlingsnamn istället ? Hur kommer det sig att du väljer just slidan?
  • stiäärna
    Ellpi skrev 2007-08-10 15:17:05 följande:
    Man måste inte lära dem vad all delar heter men slida är ju inte ett samlingsord!
    Nej, men samtidigt finns det ju inget bra ord för det kvinnliga könsorganet.
    Min mamma sa "framstjärt".
  • Dimitra
    stiäärna skrev 2007-08-10 15:21:29 följande:
    Nej, men samtidigt finns det ju inget bra ord för det kvinnliga könsorganet.
    Det gör det väl. "Snippa"
    Och åren går...
  • huge smile

Både min man och jag har börjat använda ordet snippa med vår dotter, det känns befriande för oss att ha ett ord att använda, som betyder bara en enda sak, och som inte kan förväxlas med någonting annat.

Säger man pulla, kissen, muffen, musen, kissemirren, muttan eller någonting annat, så lär sig de små flickorna att deras kön är något som man absolut inte får nämna vid namn, samt att alla har olika namn på "det", då måste det ju vara något väldigt fult som man inte ens får nämna!

Snippa är bra, oladdat och neutralt. När man väl sagt det några gånger så börjar det kännas naturligt, precis som med alla andra nya ord.

• Dulia

Precis som så många andra i tråden trodde jag först att en stackars liten flicka skulle få namnet Pulla Vad pulla betyder för mig har också skrivit massor av gång (onani) och jag tycker inte det är något bra ord för ens barn att lära sig.

Här hemma säger vi snippa och för min 2-åriga dotter är det lika naturligt att säga snippa om snippan som att säga arm om armen. Jag myser varje gång jag hör henne säga snippa för jag är så glad över att hon har ett riktigt ord att benäma sitt könsorgan med

• Dulia
    Dulia skrev 2007-08-10 15:30:23 följande:
     och jag tycker inte det är något bra ord för ens barn att lära sig.

Ska förtydliga mig lite. Jag anser inte att det är ett bra ord för det kvinnliga könsorganet

• stiäärna
    Dimitra skrev 2007-08-10 15:22:16 följande:
    Det gör det väl. "Snippa"
    Nog för att det är ett väldigt rumsrent ord, men det låter ju som någon slags blomma.

Jag tycker att det ska uppfinnas ett samlingsord för det kvinnliga könsorganet som kan anammas av alla föräldrar och stå i framtida läroböcker.
    För okej, slida är väl inte ett så jättebra ord då det syftar på "springan".
    Men pulla låter ju rent groteskt, eftersom vädligt många associerar det med petting.
    Framstjärt är ju helt fel, för det är ju ingen stjärt.
    Mus är ju ett djur.
  • Loviza

Jag tycker snippa är ett fint bra ord. Som snopp fast för tjejer.

• huge smile

stiäärna: det har ju uppfunnits ett nytt ord för det kvinnliga könsorganet, som kan anammas av alla föräldrar och stå i framtida läroböcker - SNIPPA!

• Ellpi
    stiäärna skrev 2007-08-10 15:33:08 följande:
    Nog för att det är ett väldigt rumsrent ord, men det låter ju som någon slags blomma. Jag tycker att det ska uppfinnas ett samlingsord för det kvinnliga könsorganet som kan anammas av alla föräldrar och stå i framtida läroböcker.För okej, slida är väl inte ett så jättebra ord då det syftar på "springan".Men pulla låter ju rent groteskt, eftersom vädligt många associerar det med petting.Framstjärt är ju helt fel, för det är ju ingen stjärt.Mus är ju ett djur.
    Man har faktiskt antagit ordet snippa som motsats till pojkars snopp.
Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?