• summit

ikea-tråden

Tänkte starta en tråd för oss som ÄLSKAR IKEA!!

SkrattandeHär kan vi diskutera allt som hör IKEA tillSkrattande

Råd och Tips
    Ideer
    Nyheter
    Varuhus
    Inredning
    Inhandlat mm

Ja allt som har med IKEA att göra!!

Ni får gärna visa upp era hem!
    ♥E®IC♥E®IC♥E®IC♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 09:56:22:
    Ikeas hemsida:

www.ikea.com/se/
  • Svar på tråden ikea-tråden
  • oxytocin

versan: Ser att du är florist. Inte konstigt att du är så konstnärlig dårå. Flört Vad är det för växt i den vackra krukan/urnan? Jag var in på Blomsterlandet förra helgen och frågade efter nåt som håller även i minusgraner, en eller nåt, men enligt försäljaren (eller vad hon nu var) finns det inget som håller under vintern. Fundersam Kan det verkligen stämma? Grannarna har ju en massa grönt som är fint nu när det är minusgrader...

Vi funderar lite på IKEA STOCKHOLM-fåtöljen... www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30103172 ...fast den i svart tror jag. Nån som har den? Undrar om den blir nedsutten fort och hur tyget håller sig? Är den bekväm? Har bara provsuttit den snabbt men då var jag gravid också och tyckte nog inte att nåt var bekvämt.

Bf 21:a november
  • miniGrynet

Jag tycker att fåtöljen Stockholm är så fin!!
    Men jag gillar den ljusa, men sambon tycker dom är gräsliga!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet

Kanske kan slänga in en fråga här jag också, och se om någon vet nåt.

Vi håller på och får nya stora inglasade balkonger nu, och har kollat lite möbler till den.
    Vill inte ha vanliga ute-möbler egentligen, eller ja, det stuket kanske man ska säga. Och inte heller rotting som många andra har.

Vi har därför funderat på att bla ha två såna här stolar, någon som har nån erfarenhet av dom?
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59839822

• versan
    oxytocin skrev 2007-11-05 16:13:35 följande:
    versan: Ser att du är florist. Inte konstigt att du är så konstnärlig dårå. Vad är det för växt i den vackra krukan/urnan? Jag var in på Blomsterlandet förra helgen och frågade efter nåt som håller även i minusgraner, en eller nåt, men enligt försäljaren (eller vad hon nu var) finns det inget som håller under vintern. Kan det verkligen stämma? Grannarna har ju en massa grönt som är fint nu när det är minusgrader...Vi funderar lite på IKEA STOCKHOLM-fåtöljen... www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30103172 ...fast den i svart tror jag. Nån som har den? Undrar om den blir nedsutten fort och hur tyget håller sig? Är den bekväm? Har bara provsuttit den snabbt men då var jag gravid också och tyckte nog inte att nåt var bekvämt.
    I min Urna har jag en ÄDEL-Tuja.
    Håller hur bra som helst hela vintern.
    Så det finns hur mycket som helst ju.
    Slå bubbelplast runt om krukan innan du sätter ner den i den urna du vill ha bara.
    Sluta vattna när det blivit frysgrader ute.
    Ett exempel på snygg plantering i urna är:
    För höjd planteras en En eller tuja eller Ädeltuja eller en gullig sockertoppsgran.
    Komplettera med någon lägre växt (det finns olika sorters benved, Euonymus, små vintergröna buskar som är rätt så härdiga.)
    Sedan vit mossa som du sticker ner runt krukan.
    Ovanpå mossan lägger man 3st kulor, bollar av någon sort.
    (vill man ha något som ej går sönder så tar man jättestora Vita flörtkulor (20,15,13cm)och limmar dom strör på glitter tex)
    Man kan sticka ner det man själv tycker är snyggt.
    Varför inte färska röda juläpplen i olika nivåer.    
    Fäst en metall tråd & Stick sedan ner dom i mossan bara.
    Klipp konstgjord murgröna och låt murgrönan slingra sig ner mot marken. (ingen ser skillnad på en äkta och konstgjord ialla fall)   
    För en läcker avslutning köp en utomhusspotlight som sticks ner i krukan (dölj den så gott det går) rikta lyset mot det gröna Och Voila' ett läckert Vinterarrangeman som håller i flera månader.

Är krukan riktigt stor kan man ha en solitär (ensam) tuja + mossa, murgröna (konstgjord) Och sedan sticka ner bambu käppar med oljebelysning i 3 olika storlekar.
    eller varför inte ställa en lykta nere vid basen (på mossan).
    Lycka till!  
    Så fort mina arrangemang är färdiga så lovar jag att sätta ut inspirationsbilder åt dig.  
  • miniGrynet

versan

Oj, vad fint det där lät!!
    Vi håller som sagt på att få inglasad balkong, och vill jättegärna ha något grönt på den även nu under senhöst/vinter, men trodde inte att det gick.
    Kan man ha det som du beskriver även under vintern?

Är det nån större skillnad på om man har inglasat eller inte?
    Förutom att det inte snöar på växterna när man har glas.

• versan
    miniGrynet skrev 2007-11-05 20:12:35 följande:
    versanOj, vad fint det där lät!! Vi håller som sagt på att få inglasad balkong, och vill jättegärna ha något grönt på den även nu under senhöst/vinter, men trodde inte att det gick. Kan man ha det som du beskriver även under vintern? Är det nån större skillnad på om man har inglasat eller inte? Förutom att det inte snöar på växterna när man har glas.
    Det är superfint & det funkar jättebra på vintern!
    Så fort jag fixat till mina urnor så kan jag lägga ut bilder på dom.
    Ja det är skillnad om du har inglasat för på en inglasad balkong så kan du få varmt  på dagen och då måste du komma ihåg att vattna blommorna annars torkar dom ihop.
    På våran inglasade balkong kunde bli 15+ om solen låg på på dagen och då krävs det vatten. .-)
  • miniGrynet

Tack, vill jättegärna se bilder sen!

• oxytocin

versan: TACK för tipsen! Så märkligt att tjejen på Blomsterlandet påstod att inte inte finns nåt som håller för vintern. Fundersam Men de verkar inte så kunniga på det där stället. En gång bad jag dem om hjälp, ville veta vilka blommande växter jag kunde ha på en norrbalkong men den kvinnan hade ingen aning. Hmpf.

Sorry, det blev OT.

Förresten... bilder... gääääärna!

Bf 21:a november
  • Februarii

Tänkte köpa matbord från Ikea. Någon som kan rekommendera något?

Mamma till Ida och har en liten Jonathan i magen BF071019
Svar på tråden ikea-tråden